Rozhovor s teatrologičkou, ktorá sa venuje opernej scéne, Michaelou Mojžišovou
.váš osobný názor – má konečne Opera SND schopného šéfa?
Riaditeľské schopnosti Pavla Smolíka bude možné hodnotiť až na základe konkrétnych výsledkov. V tejto chvíli nemožno nebrať do úvahy, že rozhodnutie členov odborne, ale i politicky značne rôznorodej výberovej komisie bolo jednohlasné. Koncepcia, ktorú predstavil na úvodnom brífingu, vyzerá zmysluplne. Čas ukáže, nakoľko ju dokáže naplniť. Mnohé z avizovaných krokov – predovšetkým revízia sólistického súboru či prehrávky členov orchestra a zboru – si budú vyžadovať veľkú mieru guráže. Nutným predpokladom Smolíkovho úspechu je aj podpora zo strany vedenia divadla.
.čo je najakútnejší problém dnešnej národnej opery?
V premiérovej štatistike nevychádza Opera SND zle, mnohé z ostatných premiér boli naozaj vydarené. Bolesťou je neudržateľne kolísavá úroveň repríz, kvalitatívny nepomer jednotlivých alternácií či dlhodobá absencia silnej dirigentskej osobnosti motivujúcej orchester. Ale napríklad aj slabá propagácia tých pár hviezdnych večerov, ktoré sa pošťastí zostaviť.
.nový šéf ohlasuje znižovanie počtu členov sólistickej skupiny. Je to dobrý krok?
Organizačné zmeny sú v každej firme vnímané veľmi bolestne. Inak to nebude ani v SND. O nutnosti revízie sa hovorí už dlhšie, doposiaľ však žiadny zo šéfov na tento nepopulárny krok nenašiel odvahu. Súbor SND je kvantitatívne predimenzovaný a kvalitatívne nevyrovnaný. Je ekonomicky neudržateľný a umelecky demotivujúci. Nehovoriac o neférovosti voči divákovi, ktorý si zaplatí jazdu prvou triedou a ak má smolu, cestuje sotva osobákom.
.je dnes Opera SND svojou úrovňou blízka podobným scénam v Prahe, Varšave či Budapešti? Neupadla po viacerých odchodoch šéfov i dirigentov na úroveň provinčnej scény?
Ostatné tri roky určite neboli hviezdnym obdobím našej prvej opernej scény. Darmo sa budeme chváliť pár slovenskými svetobežníkmi na európskych scénach, ak na domácej pôde nemáme upratané. Do ideálneho stavu dobre fungujúceho stroja má Opera SND momentálne ďaleko.
.váš osobný názor – má konečne Opera SND schopného šéfa?
Riaditeľské schopnosti Pavla Smolíka bude možné hodnotiť až na základe konkrétnych výsledkov. V tejto chvíli nemožno nebrať do úvahy, že rozhodnutie členov odborne, ale i politicky značne rôznorodej výberovej komisie bolo jednohlasné. Koncepcia, ktorú predstavil na úvodnom brífingu, vyzerá zmysluplne. Čas ukáže, nakoľko ju dokáže naplniť. Mnohé z avizovaných krokov – predovšetkým revízia sólistického súboru či prehrávky členov orchestra a zboru – si budú vyžadovať veľkú mieru guráže. Nutným predpokladom Smolíkovho úspechu je aj podpora zo strany vedenia divadla.
.čo je najakútnejší problém dnešnej národnej opery?
V premiérovej štatistike nevychádza Opera SND zle, mnohé z ostatných premiér boli naozaj vydarené. Bolesťou je neudržateľne kolísavá úroveň repríz, kvalitatívny nepomer jednotlivých alternácií či dlhodobá absencia silnej dirigentskej osobnosti motivujúcej orchester. Ale napríklad aj slabá propagácia tých pár hviezdnych večerov, ktoré sa pošťastí zostaviť.
.nový šéf ohlasuje znižovanie počtu členov sólistickej skupiny. Je to dobrý krok?
Organizačné zmeny sú v každej firme vnímané veľmi bolestne. Inak to nebude ani v SND. O nutnosti revízie sa hovorí už dlhšie, doposiaľ však žiadny zo šéfov na tento nepopulárny krok nenašiel odvahu. Súbor SND je kvantitatívne predimenzovaný a kvalitatívne nevyrovnaný. Je ekonomicky neudržateľný a umelecky demotivujúci. Nehovoriac o neférovosti voči divákovi, ktorý si zaplatí jazdu prvou triedou a ak má smolu, cestuje sotva osobákom.
.je dnes Opera SND svojou úrovňou blízka podobným scénam v Prahe, Varšave či Budapešti? Neupadla po viacerých odchodoch šéfov i dirigentov na úroveň provinčnej scény?
Ostatné tri roky určite neboli hviezdnym obdobím našej prvej opernej scény. Darmo sa budeme chváliť pár slovenskými svetobežníkmi na európskych scénach, ak na domácej pôde nemáme upratané. Do ideálneho stavu dobre fungujúceho stroja má Opera SND momentálne ďaleko.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.