Tím Brawn GP ešte pred dvoma mesiacmi neexistoval. Dnes valcuje všetkých. V kolotoči Formuly 1 sa hneď na začiatku zrodilo obrovské prekvapenie.
Ako bude vyzerať nový ročník F1? Pred začiatkom tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta panovali dva rôzne názory. Skeptici tvrdili, že pre ekonomickú krízu budú mať mnohé tímy problémy a niektoré aj skrachujú. Fajnšmekri sa zas tešili, že vďaka masívnej zmene technických regulí bude súboj o titul dramatickejší. Fakt, že stavbou úplne nových áut sa všetky stajne postavili na rovnakú štartovaciu čiaru, sľuboval zaujímavé momenty. Našťastie pre fanúšikov i pilotov, pravdu mali optimisti.
.Brawn valcuje
No hádam len málokto mohol tipovať, že lídrom šampionátu, a to úplne suverénnym, bude po prvých štyroch zámorských pretekoch tím Brawn GP. Veď vznikol len šiesteho marca, keď technický riaditeľ Ross Brawn odkúpil od svojho zamestnávateľa Hondy za jednu libru pozostatky tímu, ktorý sa japonská automobilka rozhodla začiatkom roka zavrieť.
Avšak Brawn, ktorý sa podpísal pod úspechy Michaela Schumachera v Benettone aj vo Ferrari, vedel, čo robí. A napriek tomu, že ešte nemal podpísané zmluvy s novými partnermi, vrhol sa do práce.
Hneď prvé testy naznačili, že jeho autá môžu byť nielen extrémne rýchle, ale aj bezchybne spoľahlivé. A keď brawny za volantom s Jensonom Buttonom a Rubensom Barrichellom absolútne ovládli úvodnú grand prix v Austrálii (získali double v kvalifikácii aj v pretekoch), bol celý motoristický svet v šoku.
„Všetci akoby zabudli, že na tomto aute sme pracovali pätnásť mesiacov,“ narážal Brawn na to, že Honda sa po katastrofálnom začiatku minulej sezóny radšej venovala príprave auta na tento rok. Button potom vyhral aj v Malajzii, v Číne skončil tretí a v Bahrajne vystúpil opäť na najvyšší stupienok.
Tím, ktorý má na autách len jediného sponzora – spoločnosť Virgin – je v súčasnosti iná liga ako konkurencia. A sponzorov bude určite pribúdať. Ako sa vyjadril Ross Brawn, po prvých výsledkoch sa neobáva toho, že by mu došli financie na fungovanie stajne. Záujem o spoluprácu má vyše dvadsať firiem.
.kauza difúzor
Lenže sklamaná konkurencia našla dôvod, prečo sa Brawnu, ale aj Toyote a Williamsu tak darí. Tieto tri tímy totiž prišli už počas testov s konštrukčným riešením zadných difúzorov, ktoré podľa ostatných jednoznačne porušujú nové pravidlá.
Difúzor je niečo ako rozptyľovač vzduchu, ktorý má obrovský vplyv na prítlak monopostu. Samozrejme, čím je prítlak vyšší, tým lepšie monopost drží na dráhe a získava tak cenné desatinky sekundy. Nové pravidlá mali obmedziť rôzne konštrukcie, no asi pätnásťcentimetrovú časť nechali variabilnú. To využili spomínané tri tímy a použili tam súčasti, ktoré im prinášajú výhodu v menšom odpore vzduchu, väčšom prítlaku a v dôležitom regulovaní prúdenia vzduchu cez zadné krídlo.
Neštandardné difúzory boli vymyslené tak filigránsky, že ani technickí komisári Medzinárodnej automobilovej federácie FIA nevedeli hneď určiť, či spĺňajú, alebo nespĺňajú nariadenia. Takže výsledky prvých dvoch pretekov boli potvrdené až po zasadnutí Medzinárodného odvolacieho súdu FIA. Konkurencia zostala zaskočená, keďže počas sezóny už nie sú povolené testy, bude musieť na nových difúzoroch pracovať bez skúšania na trati a otestovať ich bude môcť len počas piatkových tréningových jázd pred pretekmi.
.klamár Hamilton
Difúzory však neboli jedinou kauzou, ktorá rozhýbala aj tak dosť rozbúrenú hladinu efjednotky. Do špinavosti bol po predvlaňajšom špionážnom škandále opäť namočený tím McLaren.
Po úvodných pretekoch totiž komisári penalizovali Jarna Trulliho za to, že počas výjazdu bezpečnostného vozidla predbehol majstra sveta Lewisa Hamiltona. Keď si však neskôr vypočuli jeho rádiovú komunikáciu s tímom, tak zistili, že Hamilton Trulliho naschvál pustil, pretože sa predtým dostal na okamih pred neho. To však pri výsluchu neuviedol, mlčal, aj keď nevinného Trulliho potrestali a stajni za túto lož hrozilo až vylúčenie z celého seriálu.
Svetová rada motoristického športu však napokon udelila McLarenu len podmienečný trest. Ak v budúcich dvanástich mesiacoch urobia ďalší podvod, bude mať stajňa na tri preteky zastavenú činnosť. V McLarene, ktorý opustil dlhoročný šéf Ron Dennis, známy svojím perfekcionizom, tak majú problémy navyše. Nielenže ich autá nie sú najrýchlejšie, aj keď postupne sa približujú špičke, ale odchodom ich strašia aj partneri, ktorí nemajú chuť spolupracovať s niekým, kto je označovaný za klamára a podvodníka.
.kráľ dažďa
Zmeny v technike priniesli skutočne zaujímavé divadlo. Dramatické sú kvalifikácie, štart je, ako vždy, lotériou a na trati sa ustavične predbieha. V dvoch pretekoch zaúradovalo aj počasie, v Malajzii museli dokonca preteky prerušiť, v hustom monzúnovom daždi bolo jednoducho nemožné udržať monoposty na trati. Keďže sa odjazdilo len 31 kôl, piloti si do celkového hodnotenia pripísali len polovičný počet bodov.
V Číne tiež pršalo, no jazdiť sa dalo. Ako kráľ dažďa sa opäť predstavil mladý Nemec Sebastian Vettel. Vlani v Monze získal v podobných podmienkach prvé víťazstvo pre stajňu Toro Rosso, tentoraz premiérovo triumfoval pre Red Bull Racing. Keďže tento tím nemá kontroverzné difúzory, bolo jeho víťazstvo potvrdením, aké dôležité sú v súčasnosti jazdecké kvality.
Triumf Červených býkov podtrhol druhým miestom Marc Webber. Zdá sa, že práca Adriana Neweya – jedného z najrešpektovanejších konštruktérov súčasnosti, ktorý prišiel z McLarenu – začína prinášať ovocie. „Je to prelomový výsledok,“ tešil sa šéf tímu Christian Horner. „Teraz ešte popracujeme na novom difúzore a budeme ešte rýchlejší.“
.boj pokračuje
Nadvláda doterajších outsiderov, samozrejme, leží v krku ostatnej konkurencii. Šéf Renaultu Flavio Briatore, ktorý dal kedysi Brawnovi šancu v Benettone, sa tentoraz o jeho pilotoch nevyjadril práve so servítkou pred ústami. „Namiesto majstrov sveta sú na čele jazdci Brawnu. Jeden z nich už skoro skončil kariéru a druhý je rýchly ako pätník pri ceste. Nechápem, ako môže niekto brať tieto majstrovstvá vážne,“ vyjadril sa pre taliansky denník Gazzetta dello Sport,
Veľké sympatie si tým však nezískal. Ušla sa mu kritika od jazdcov, šéfa F1 Bernieho Ecclestona i väčšiny divákov. Button mu odkázal len toľko, že asi zabudol, ako mu pred sezónou ponúkal miesto v tíme...
Samozrejme, Button sa ešte nemôže cítiť ako majster sveta. Seriál má za sebou len štyri preteky a náskok dvanásť bodov je síce veľký, ale zmazať sa dá v efjednotke veľmi rýchlo. Vie to aj Button. „Nepochybne máme konkurencieschopné auto, aj keď nie je najľahšie ho riadiť,“ hovorí 29-ročný Angličan. „A okrem toho, v Španielsku a aj v Monaku očakávame už omnoho ťažší boj. Všetci budú určite postupne zrýchľovať, preto nemôžeme ani na chvíľku poľaviť,“ tvrdí nečakaný, ale zaslúžený líder šampionátu.
Autor je spolupracovník týždňa
Ako bude vyzerať nový ročník F1? Pred začiatkom tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta panovali dva rôzne názory. Skeptici tvrdili, že pre ekonomickú krízu budú mať mnohé tímy problémy a niektoré aj skrachujú. Fajnšmekri sa zas tešili, že vďaka masívnej zmene technických regulí bude súboj o titul dramatickejší. Fakt, že stavbou úplne nových áut sa všetky stajne postavili na rovnakú štartovaciu čiaru, sľuboval zaujímavé momenty. Našťastie pre fanúšikov i pilotov, pravdu mali optimisti.
.Brawn valcuje
No hádam len málokto mohol tipovať, že lídrom šampionátu, a to úplne suverénnym, bude po prvých štyroch zámorských pretekoch tím Brawn GP. Veď vznikol len šiesteho marca, keď technický riaditeľ Ross Brawn odkúpil od svojho zamestnávateľa Hondy za jednu libru pozostatky tímu, ktorý sa japonská automobilka rozhodla začiatkom roka zavrieť.
Avšak Brawn, ktorý sa podpísal pod úspechy Michaela Schumachera v Benettone aj vo Ferrari, vedel, čo robí. A napriek tomu, že ešte nemal podpísané zmluvy s novými partnermi, vrhol sa do práce.
Hneď prvé testy naznačili, že jeho autá môžu byť nielen extrémne rýchle, ale aj bezchybne spoľahlivé. A keď brawny za volantom s Jensonom Buttonom a Rubensom Barrichellom absolútne ovládli úvodnú grand prix v Austrálii (získali double v kvalifikácii aj v pretekoch), bol celý motoristický svet v šoku.
„Všetci akoby zabudli, že na tomto aute sme pracovali pätnásť mesiacov,“ narážal Brawn na to, že Honda sa po katastrofálnom začiatku minulej sezóny radšej venovala príprave auta na tento rok. Button potom vyhral aj v Malajzii, v Číne skončil tretí a v Bahrajne vystúpil opäť na najvyšší stupienok.
Tím, ktorý má na autách len jediného sponzora – spoločnosť Virgin – je v súčasnosti iná liga ako konkurencia. A sponzorov bude určite pribúdať. Ako sa vyjadril Ross Brawn, po prvých výsledkoch sa neobáva toho, že by mu došli financie na fungovanie stajne. Záujem o spoluprácu má vyše dvadsať firiem.
.kauza difúzor
Lenže sklamaná konkurencia našla dôvod, prečo sa Brawnu, ale aj Toyote a Williamsu tak darí. Tieto tri tímy totiž prišli už počas testov s konštrukčným riešením zadných difúzorov, ktoré podľa ostatných jednoznačne porušujú nové pravidlá.
Difúzor je niečo ako rozptyľovač vzduchu, ktorý má obrovský vplyv na prítlak monopostu. Samozrejme, čím je prítlak vyšší, tým lepšie monopost drží na dráhe a získava tak cenné desatinky sekundy. Nové pravidlá mali obmedziť rôzne konštrukcie, no asi pätnásťcentimetrovú časť nechali variabilnú. To využili spomínané tri tímy a použili tam súčasti, ktoré im prinášajú výhodu v menšom odpore vzduchu, väčšom prítlaku a v dôležitom regulovaní prúdenia vzduchu cez zadné krídlo.
Neštandardné difúzory boli vymyslené tak filigránsky, že ani technickí komisári Medzinárodnej automobilovej federácie FIA nevedeli hneď určiť, či spĺňajú, alebo nespĺňajú nariadenia. Takže výsledky prvých dvoch pretekov boli potvrdené až po zasadnutí Medzinárodného odvolacieho súdu FIA. Konkurencia zostala zaskočená, keďže počas sezóny už nie sú povolené testy, bude musieť na nových difúzoroch pracovať bez skúšania na trati a otestovať ich bude môcť len počas piatkových tréningových jázd pred pretekmi.
.klamár Hamilton
Difúzory však neboli jedinou kauzou, ktorá rozhýbala aj tak dosť rozbúrenú hladinu efjednotky. Do špinavosti bol po predvlaňajšom špionážnom škandále opäť namočený tím McLaren.
Po úvodných pretekoch totiž komisári penalizovali Jarna Trulliho za to, že počas výjazdu bezpečnostného vozidla predbehol majstra sveta Lewisa Hamiltona. Keď si však neskôr vypočuli jeho rádiovú komunikáciu s tímom, tak zistili, že Hamilton Trulliho naschvál pustil, pretože sa predtým dostal na okamih pred neho. To však pri výsluchu neuviedol, mlčal, aj keď nevinného Trulliho potrestali a stajni za túto lož hrozilo až vylúčenie z celého seriálu.
Svetová rada motoristického športu však napokon udelila McLarenu len podmienečný trest. Ak v budúcich dvanástich mesiacoch urobia ďalší podvod, bude mať stajňa na tri preteky zastavenú činnosť. V McLarene, ktorý opustil dlhoročný šéf Ron Dennis, známy svojím perfekcionizom, tak majú problémy navyše. Nielenže ich autá nie sú najrýchlejšie, aj keď postupne sa približujú špičke, ale odchodom ich strašia aj partneri, ktorí nemajú chuť spolupracovať s niekým, kto je označovaný za klamára a podvodníka.
.kráľ dažďa
Zmeny v technike priniesli skutočne zaujímavé divadlo. Dramatické sú kvalifikácie, štart je, ako vždy, lotériou a na trati sa ustavične predbieha. V dvoch pretekoch zaúradovalo aj počasie, v Malajzii museli dokonca preteky prerušiť, v hustom monzúnovom daždi bolo jednoducho nemožné udržať monoposty na trati. Keďže sa odjazdilo len 31 kôl, piloti si do celkového hodnotenia pripísali len polovičný počet bodov.
V Číne tiež pršalo, no jazdiť sa dalo. Ako kráľ dažďa sa opäť predstavil mladý Nemec Sebastian Vettel. Vlani v Monze získal v podobných podmienkach prvé víťazstvo pre stajňu Toro Rosso, tentoraz premiérovo triumfoval pre Red Bull Racing. Keďže tento tím nemá kontroverzné difúzory, bolo jeho víťazstvo potvrdením, aké dôležité sú v súčasnosti jazdecké kvality.
Triumf Červených býkov podtrhol druhým miestom Marc Webber. Zdá sa, že práca Adriana Neweya – jedného z najrešpektovanejších konštruktérov súčasnosti, ktorý prišiel z McLarenu – začína prinášať ovocie. „Je to prelomový výsledok,“ tešil sa šéf tímu Christian Horner. „Teraz ešte popracujeme na novom difúzore a budeme ešte rýchlejší.“
.boj pokračuje
Nadvláda doterajších outsiderov, samozrejme, leží v krku ostatnej konkurencii. Šéf Renaultu Flavio Briatore, ktorý dal kedysi Brawnovi šancu v Benettone, sa tentoraz o jeho pilotoch nevyjadril práve so servítkou pred ústami. „Namiesto majstrov sveta sú na čele jazdci Brawnu. Jeden z nich už skoro skončil kariéru a druhý je rýchly ako pätník pri ceste. Nechápem, ako môže niekto brať tieto majstrovstvá vážne,“ vyjadril sa pre taliansky denník Gazzetta dello Sport,
Veľké sympatie si tým však nezískal. Ušla sa mu kritika od jazdcov, šéfa F1 Bernieho Ecclestona i väčšiny divákov. Button mu odkázal len toľko, že asi zabudol, ako mu pred sezónou ponúkal miesto v tíme...
Samozrejme, Button sa ešte nemôže cítiť ako majster sveta. Seriál má za sebou len štyri preteky a náskok dvanásť bodov je síce veľký, ale zmazať sa dá v efjednotke veľmi rýchlo. Vie to aj Button. „Nepochybne máme konkurencieschopné auto, aj keď nie je najľahšie ho riadiť,“ hovorí 29-ročný Angličan. „A okrem toho, v Španielsku a aj v Monaku očakávame už omnoho ťažší boj. Všetci budú určite postupne zrýchľovať, preto nemôžeme ani na chvíľku poľaviť,“ tvrdí nečakaný, ale zaslúžený líder šampionátu.
Autor je spolupracovník týždňa
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.