.čím je pre vás Haydn zaujímavý?
Napríklad tým, že napriek všetkému zostal dosť rustikálny. Pochádza z Rohrau, z dediny neďaleko od Bratislavy, a v jeho melódiách sú často citované nádherné spevné témy, ktoré vychádzajú z ľudovej hudby. Napríklad v jeho oratóriu Štyri ročné obdobia je citovaná slovenská ľudová pieseň Zelená sa bučina, spevom hučí dolina.
.je niečo, čo robí skladateľa Haydna výnimočným?
Haydn má veľký význam napríklad v tom, že zvýraznil význam sláčikového kvarteta. Prakticky je považovaný za zakladateľa tohto obsadenia, napísal vyše 200 kvartet a tie tvoria základ repertoára sláčikového kvarteta. To, že bol neuveriteľne plodný, dokazuje okrem obrovského počtu komorných diel aj jeho 107 symfónií, oratóriá, opery, omše. A jeho hudba ukazuje na to, akým bol človekom. Skromným – on nie je bombastický v prejave, nemá v skladbách nejaké fanfáry. Bol tiež veľmi veriaci človek a aj v jeho omšiach je stále cítiť tú obrovskú pokoru.
.čím je pre vás, ako pre interpreta, zaujímavé jeho dielo?
Ako huslista môžem povedať, že Haydn sa nehrá vždy tak príjemne ako napríklad Mozart, ktorý je pre huslistov príjemný – ako sa povie, „ide do ruky“. O Haydnovi síce hovoria to isté klaviristi – že hrať Haydna je, ako keď pod prstami tečie med, je to veľmi prirodzené a príjemné. Ale pre huslistov je to niekedy ťažké. Napríklad v Nelsonovej omši je jedno miesto, ktoré, keď je v tempe, ideme si my huslisti dolámať prsty. Nepísal huslisticky, ale nie je to len tým. On tiež nie je až taký jednoduchý, ako by sa pri prvom pohľade do partitúry mohlo zdať.
Napríklad tým, že napriek všetkému zostal dosť rustikálny. Pochádza z Rohrau, z dediny neďaleko od Bratislavy, a v jeho melódiách sú často citované nádherné spevné témy, ktoré vychádzajú z ľudovej hudby. Napríklad v jeho oratóriu Štyri ročné obdobia je citovaná slovenská ľudová pieseň Zelená sa bučina, spevom hučí dolina.
.je niečo, čo robí skladateľa Haydna výnimočným?
Haydn má veľký význam napríklad v tom, že zvýraznil význam sláčikového kvarteta. Prakticky je považovaný za zakladateľa tohto obsadenia, napísal vyše 200 kvartet a tie tvoria základ repertoára sláčikového kvarteta. To, že bol neuveriteľne plodný, dokazuje okrem obrovského počtu komorných diel aj jeho 107 symfónií, oratóriá, opery, omše. A jeho hudba ukazuje na to, akým bol človekom. Skromným – on nie je bombastický v prejave, nemá v skladbách nejaké fanfáry. Bol tiež veľmi veriaci človek a aj v jeho omšiach je stále cítiť tú obrovskú pokoru.
.čím je pre vás, ako pre interpreta, zaujímavé jeho dielo?
Ako huslista môžem povedať, že Haydn sa nehrá vždy tak príjemne ako napríklad Mozart, ktorý je pre huslistov príjemný – ako sa povie, „ide do ruky“. O Haydnovi síce hovoria to isté klaviristi – že hrať Haydna je, ako keď pod prstami tečie med, je to veľmi prirodzené a príjemné. Ale pre huslistov je to niekedy ťažké. Napríklad v Nelsonovej omši je jedno miesto, ktoré, keď je v tempe, ideme si my huslisti dolámať prsty. Nepísal huslisticky, ale nie je to len tým. On tiež nie je až taký jednoduchý, ako by sa pri prvom pohľade do partitúry mohlo zdať.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.