Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Cicanie davu

.elena Akácsová .časopis .médiá

V roku 2006 použil Jeff Howe v magazíne Wired novotvar "crowdsourcing". Okamžite sa stal módnym hitom v reklame, marketingu a konzultingu. Vo všeobecnosti ide o výzvu pre neznámu skupinu ľudí, aby riešila zadanú úlohu. To sa môže týkať vývoja a testovania novej technológie, zberu a triedenia dát, autorskej tvorby.

Najznámejší príklad je asi Wikipédia, internetová encyklopédia tvorená prispievateľmi z celého sveta. Aj Zlatý fond denníka SME, kde sa podieľajú dobrovoľníci na digitalizovaní kníh, sa tak dá smelo označiť. Napokon, samotné blogy nie sú nič iné, ako tvorba bezplatného obsahu množstvom ochotníkov.
Denne sa množia projekty, kampane a reklamy, do ktorých tvorby sa zapájajú davy, i keď tých ľudkov často zas až tak veľa nie je a použiteľných výplodov je ešte menej. Najnovšie sa u nás objavili hneď dva príbehy na pokračovanie. Vo Fun rádiu ide o reklamu mobilného operátora a dav navrhuje len to, ako by mal príbeh pokračovať, samotný text píše profesionál. Internetové kníhkupectvo Martinus.sk píše s davom celý román, ktorý by mal vyjsť aj knižne. Evita Urbaníková napísala prvý diel, ďalej to už je na neznámych ľudových tvoroch pod jej redakčným vedením.
Po niekoľkých vlastných skúsenostiach s podobnými aktivitami z internetového praveku v inZine nezdieľam ich nadšenie pre vec, nemyslím si, že z toho vznikne niečo použiteľné, ani že je to cesta, ako objaviť akékoľvek spisovateľské talenty. Mimochodom, spisovateľské talenty tu už trinásť rokov hľadá celkom predpotopným spôsobom Kali Bagala v súťaži Poviedka. Z tých takmer deväťtisíc poviedok, čo prešli súťažou, sa napokon do finále zväčša aj tak dostali autori, ktorí svoj talent už dávno objavili.  
Lacná či dokonca bezplatná práca davu má aj ďalšie nástrahy. Dodatočné náklady na dotiahnutie projektu do použiteľnej podoby môžu vysoko presiahnuť náklady, ktoré by stála klasická pracovná sila. Nadšenie davu dobrovoľníkov je pekná vec, ale to, čo je zadarmo, nemôžete ani reklamovať, ani žiadať opravy či aspoň slušné dokončenie.  Anonymný dav nikdy nebol spoľahlivý partner.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite