.v roku 1990 ste začali pracovať pre General Motors. Cítili ste už vtedy, že v jej
riadení nie je niečo v poriadku?
Počas 15 rokov u GM som robil v predaji a marketingu a pre mňa bol príliš veľký problém, že firmu vedú finančníci. Šetrilo sa, aj keď v konečnom dôsledku nás to stálo viac. Ale každá firma má svoje problémy, nikto nie je perfektný. GM mal a má veľmi veľa kvalitných ľudí, ktorí si poradia aj v tejto situácii a z najhoršieho sa dostanú.
.čo boli podľa vás hlavné príčiny krachu General Motors?
Tých príčin je viacero. Z vonkajších, ktoré sú veľmi dôležité, môžem spomenúť finančnú krízu, problémy s predajom na úver, hystéria okolo rastúcich cien ropy či tlak na spotrebu. Podľa mňa jedna z hlavných vnútorných príčin pádu firmy je zaťaženie nákladmi na zdravotné poistenie pre pracovníkov a ich rodiny, dôchodkové záväzky, sústavný tlak odborov na zamestnanosť a znižovanie pracovného času za rovnaký alebo vyšší plat. Firme uškodila aj vnútorná konkurencia medzi jej značkami. Zastavenie výroby Oldsmobilu nestačilo, zostali ďalšie, ktoré sa usilovali o rovnakých kupujúcich. Firma neuspela ani v predaji elektromobilov, kde pravdepodobne predbehla dopyt. V neposlednom rade to boli aj úspory za každú cenu, aj keď ich konečný efekt sa odrazil vo vyšších nákladoch.
.myslíte si, že automobilové kolosy sú nepružnejšie ako mále automobilky,
a hrozí teda krach aj iným veľkým výrobcom?
Nemyslím si, že veľkosť je problém. Keď má každá časť veľkého celku presné miesto na trhu, nekonkuruje si, rozhodovanie je na tej úrovni, kde sa ešte vie, čo chce zákazník, tak veľkosť pri dodávkach komponentov, rozloženie vývojových nákladov, je prednosť a ekonomická výhoda. Sú na svete veľké firmy, ktoré nemajú a nebudú mať problémy. A rovnako sú firmy, ktoré, i keď menšie ako GM, majú alebo budú mať problémy. Dobrým príkladom je neúspešné spojenie Chrysler-Mercedes. Mercedes vystúpil včas, inak na tom mohol byť celok rovnako ako GM.
.môže reštruktualizácia firme pomôcť?
Myslím si, že za určitých predpokladov áno. Bude záležať na prístupe odborov, konečnej podobe nových štruktúr, ale aj na vonkajších okolnostiach. Potenciál, vývojové schopnosti, inovácie, kvalita, ale aj tradície, podpora predajcov a vernosť zákazníkov dávajú dobré predpoklady na úspech.
Andrej Barčák
Narodil sa v roku 1946 v Rumunsku. Vyštudoval ČVUT v Prahe. Do roku 1989 pracoval vo výskume a PZO Motokov. Po roku 1989 bol krátko ministrom zahraničného obchodu. Pre firmu General Motors Europe začal pracovať v roku 1990. Od roku 1993 bol regionálny riaditeľ GM pre strednú Európu. O päť rokov sa stal výkonným riaditeľom pre strednú a východnú Európu.
riadení nie je niečo v poriadku?
Počas 15 rokov u GM som robil v predaji a marketingu a pre mňa bol príliš veľký problém, že firmu vedú finančníci. Šetrilo sa, aj keď v konečnom dôsledku nás to stálo viac. Ale každá firma má svoje problémy, nikto nie je perfektný. GM mal a má veľmi veľa kvalitných ľudí, ktorí si poradia aj v tejto situácii a z najhoršieho sa dostanú.
.čo boli podľa vás hlavné príčiny krachu General Motors?
Tých príčin je viacero. Z vonkajších, ktoré sú veľmi dôležité, môžem spomenúť finančnú krízu, problémy s predajom na úver, hystéria okolo rastúcich cien ropy či tlak na spotrebu. Podľa mňa jedna z hlavných vnútorných príčin pádu firmy je zaťaženie nákladmi na zdravotné poistenie pre pracovníkov a ich rodiny, dôchodkové záväzky, sústavný tlak odborov na zamestnanosť a znižovanie pracovného času za rovnaký alebo vyšší plat. Firme uškodila aj vnútorná konkurencia medzi jej značkami. Zastavenie výroby Oldsmobilu nestačilo, zostali ďalšie, ktoré sa usilovali o rovnakých kupujúcich. Firma neuspela ani v predaji elektromobilov, kde pravdepodobne predbehla dopyt. V neposlednom rade to boli aj úspory za každú cenu, aj keď ich konečný efekt sa odrazil vo vyšších nákladoch.
.myslíte si, že automobilové kolosy sú nepružnejšie ako mále automobilky,
a hrozí teda krach aj iným veľkým výrobcom?
Nemyslím si, že veľkosť je problém. Keď má každá časť veľkého celku presné miesto na trhu, nekonkuruje si, rozhodovanie je na tej úrovni, kde sa ešte vie, čo chce zákazník, tak veľkosť pri dodávkach komponentov, rozloženie vývojových nákladov, je prednosť a ekonomická výhoda. Sú na svete veľké firmy, ktoré nemajú a nebudú mať problémy. A rovnako sú firmy, ktoré, i keď menšie ako GM, majú alebo budú mať problémy. Dobrým príkladom je neúspešné spojenie Chrysler-Mercedes. Mercedes vystúpil včas, inak na tom mohol byť celok rovnako ako GM.
.môže reštruktualizácia firme pomôcť?
Myslím si, že za určitých predpokladov áno. Bude záležať na prístupe odborov, konečnej podobe nových štruktúr, ale aj na vonkajších okolnostiach. Potenciál, vývojové schopnosti, inovácie, kvalita, ale aj tradície, podpora predajcov a vernosť zákazníkov dávajú dobré predpoklady na úspech.
Andrej Barčák
Narodil sa v roku 1946 v Rumunsku. Vyštudoval ČVUT v Prahe. Do roku 1989 pracoval vo výskume a PZO Motokov. Po roku 1989 bol krátko ministrom zahraničného obchodu. Pre firmu General Motors Europe začal pracovať v roku 1990. Od roku 1993 bol regionálny riaditeľ GM pre strednú Európu. O päť rokov sa stal výkonným riaditeľom pre strednú a východnú Európu.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.