Kameňom úrazu sú nové pravidlá pre budúcu sezónu a najmä finančný strop, ktorý má byť ďalším krokom v nastolenom trende šetrenia. Mosley ho určil na 40 miliónov libier, teda asi 47 miliónov eur. Najbohatšie tímy majú dnes aj šesťnásobne vyššie rozpočty, preto je jasné, že sa búria. Asociácia tímov Formuly 1 FOTA sa ohradila a hrozí založením vlastného seriálu. Separovali sa akurát tímy Williams a Force India, ktoré podali prihlášku na sezónu 2010, zostávajúce stajne si dali podmienky, medzi nimi aj to, že platový strop musí byť navýšený. Inak v „efjednotke“ končia.
Dňom, ktorý mal o budúcnosti F1 rozhodnúť, mal byť piatok 12. júna, keď FIA vydala zoznam tímov pre budúcu sezónu. Na dlhoočakávanej trinásťčlennej listine je všetkých desať súčasných tímov, no päť silných stajní musí stiahnuť svoje podmienky. Medzi potvrdenými menami sú traja nováčikovia – tímy Campos, Manor a USF1, ale aj súčasné stajne Red Bull, Toro Rosso, Williams, Force India, a čo je najprekvapujúcejšie, aj Ferrari. Štart rebelov McLaren-Mercedes, BMW-Sauber, Renault, Toyota a líder súčasného šampionátu Brawn GP je však stále otázny. FIA vo svojom stanovisku uvádza, že týchto päť tímov s podmienečnou prihláškou musí pristúpiť na pravidlá najneskôr do 19. júna 2009. Ak tak neurobia, záujemcov vyberú z tých, ktorým nové reguly neprekáža, o vstup do F1 sa stále môžu uchádzať aj Brabham, Lola, March. Lotus, ale aj N.Technology, Prodrive, Superfund či Euskadi.
Mosley a spol. tvrdia, že Ferrari, Red Bull a Toro Rosso majú podpísané dlhodobé kontrakty a ich zaradenie do zoznamu bolo automatické. Toto riešenie je skutočne husárskym ťahom – FIA má naoko na svojej strane aj legendárny tím z Maranella, ktorý je istým spôsobom aj jedným zo symbolov F1. Lenže pravda je niekde inde, Ferrari tvrdí, že spomínaný kontrakt bol zo strany FIA porušený, keďže o nových pravidlách sa rozhodlo bez účasti zástupcov FOTA. Dva dni pred rozhodnutím ešte šéf stajne Stefano Domenicali pohrozil, že ak zostane navrhovaná výška stropu, červené monoposty do šampionátu nenastúpia. Ferrari potom uistilo partnerov z FOTA, že jeho postoj sa nemení ani po zverejnení štartovej listiny na rok 2010.
Veľmi pravdepodobné je, že FIA si týmto riešením pripravila pôdu na finálne rokovania. Stajne totiž nenamietajú proti šetreniu, protestujú však proti takému razantnému skoku. Viac by prijali strop napríklad 100 miliónov, ktorý by sa postupne znižoval. A podľa zákulisných informácií by k takejto dohode prísť mohlo. Aj keď naoko príde ku kompromisu, víťazom bude Mosley, ktorý ešte vlani pre sexuálny škandál čelil odvolaniu z funkcie a nikto zo sveta F1 s ním nechcel mať nič spoločné. Teraz je na koni a zavedenie stropu, či už to bude 40, alebo 80 miliónov, bolo nielen súčasťou jeho plánu, ale aj pomsty.
Dňom, ktorý mal o budúcnosti F1 rozhodnúť, mal byť piatok 12. júna, keď FIA vydala zoznam tímov pre budúcu sezónu. Na dlhoočakávanej trinásťčlennej listine je všetkých desať súčasných tímov, no päť silných stajní musí stiahnuť svoje podmienky. Medzi potvrdenými menami sú traja nováčikovia – tímy Campos, Manor a USF1, ale aj súčasné stajne Red Bull, Toro Rosso, Williams, Force India, a čo je najprekvapujúcejšie, aj Ferrari. Štart rebelov McLaren-Mercedes, BMW-Sauber, Renault, Toyota a líder súčasného šampionátu Brawn GP je však stále otázny. FIA vo svojom stanovisku uvádza, že týchto päť tímov s podmienečnou prihláškou musí pristúpiť na pravidlá najneskôr do 19. júna 2009. Ak tak neurobia, záujemcov vyberú z tých, ktorým nové reguly neprekáža, o vstup do F1 sa stále môžu uchádzať aj Brabham, Lola, March. Lotus, ale aj N.Technology, Prodrive, Superfund či Euskadi.
Mosley a spol. tvrdia, že Ferrari, Red Bull a Toro Rosso majú podpísané dlhodobé kontrakty a ich zaradenie do zoznamu bolo automatické. Toto riešenie je skutočne husárskym ťahom – FIA má naoko na svojej strane aj legendárny tím z Maranella, ktorý je istým spôsobom aj jedným zo symbolov F1. Lenže pravda je niekde inde, Ferrari tvrdí, že spomínaný kontrakt bol zo strany FIA porušený, keďže o nových pravidlách sa rozhodlo bez účasti zástupcov FOTA. Dva dni pred rozhodnutím ešte šéf stajne Stefano Domenicali pohrozil, že ak zostane navrhovaná výška stropu, červené monoposty do šampionátu nenastúpia. Ferrari potom uistilo partnerov z FOTA, že jeho postoj sa nemení ani po zverejnení štartovej listiny na rok 2010.
Veľmi pravdepodobné je, že FIA si týmto riešením pripravila pôdu na finálne rokovania. Stajne totiž nenamietajú proti šetreniu, protestujú však proti takému razantnému skoku. Viac by prijali strop napríklad 100 miliónov, ktorý by sa postupne znižoval. A podľa zákulisných informácií by k takejto dohode prísť mohlo. Aj keď naoko príde ku kompromisu, víťazom bude Mosley, ktorý ešte vlani pre sexuálny škandál čelil odvolaniu z funkcie a nikto zo sveta F1 s ním nechcel mať nič spoločné. Teraz je na koni a zavedenie stropu, či už to bude 40, alebo 80 miliónov, bolo nielen súčasťou jeho plánu, ale aj pomsty.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.