.stolička vo výklade
Dizajn postupne pohltil celé mesto, ktoré táto udalosť roka v dizajne a nábytkárskom priemysle sebavedomo predáva. Slávna La Scala mala hneď vo svojom susedstve vážnu konkurenciu. Na voľnom priestranstve prezentovali najlepší talianski dizajnéri 200 stoličiek, ktoré sa po ukončení Salónu budú verejne dražiť.
Milánska štvrť Zona Tortona, v ktorej pôvodne stáli malé dielničky, sa už dávnejšie premenila na srdce mladého dizajnu s množstvom malých galérii a výstavných hál. Tento rok sa ponuka výrazne zatraktívnila. Udáva tón v nových trendoch a prezentuje sa markantnejším zapojením irónie a humoru do dizajnu.
Nie je tu taká nadvláda talianskych autorov. S úspechom sa prezentovali hlavne mladí Francúzi, Holanďania, Nemci , Dáni a iní. Samotné centrum žije dizajnom úplne všade, show rooms jednotlivých firiem sú, tak isto ako galérie, stabilnou súčasťou Milána po celý rok.
Novinkou posledných rokov je, že sa do Salónu zapojili aj tie najluxusnejšie módne domy, ako sú Versace, Prada, Chanel. Tie dovolili umiestniť do svojich exluzívnych priestorov solitéry nábytku, prípadne svietidiel a doplnkov významných dizajnérov. Pre návštevníkov sa tak naskytla možnosť dostať sa do obchodov, ktoré bežne nenavštevujú a pri troche šťastia mohli stretnúť nejakú tú celebritu. Výklady obchodov, hlavne tých značkových, majú do svojich kolekcií odevov zakomponované aj novinky nábytkového dizajnu.
Navrhovanie a realizácia výkladov je samostatným umeleckým odborom. Aj obchodníci z iných odvetví zacítili príležitosť prezentovať svoje priestory, zdanlivo nesúvisiace s kreatívnym dianím v rámci Salónu, a tak dnes už existuje sprievodca nielen po galériách a show rooms, ale aj reštauráciách a kaviarňach, kde sú takisto využité novinky zo sveta dizajnu.
.nábytok a kríza
Predovšetkým spoločensky naladeným fanúšikom poskytovalo Miláno dennodenne také množstvo vernisáží, že sa fyzicky nedali stihnúť. Zaujímavé miesto na prezentáciu je aj galleria La Triennale neďaleko hradu Castello Sforzesco v centre mesta. Nachádza sa tu nielen Múzeum dizajnu, ale aj kaviareň, kníhkupectvo a veľkorysé výstavné priestory. Súčasťou areálu je krásna záhrada, kde boli rozmiestnené exteriérové artefakty zo Salónu.
Davy ľudí z celého sveta obiehali spomenuté lokality v rôznom poradí a snažili sa o získanie tých najčerstvejších informácií zo sveta dizajnu. Pri takej širokej ponuke sa aj medzi kolegami architektmi často stane, že každý videl niečo úplne iné, hoci boli na jednom podujatí. Také množstvo nápadov vo veľkorysom stvárnení a kvantite nie je možné vidieť nikde inde na svete.
Otázka súčasných dní – celosvetová kríza – rezonovala aj na Salóne. V metre boli vtipné reklamné letáky s textom: „Je kríza? Nie, je Salón.“ Na prvý pohľad nebola kríza taká citeľná, pretože firmy sa na Salón pripravovali v predstihu. Prejaví sa však časom v postojoch nábytkárskych firiem, a to iným prístupom k tvorbe a realizácii.
Dopyt vytvárajú predovšetkým kupujúci a týmto faktom sa budú musieť riadiť aj kreatívci. Tí pragmatickejší manažéri firiem pochopili, že ľudia si momentálne žiadajú nadčasové dizajnérske kúsky, a nie trendové vychytávky jednej sezóny. Faktorom, ktorý pri rozhodovaní o kúpe zaváži, je aj trvácnosť nábytku.
.plasty a príroda
Realitou posledných rokov je aj väčšia flexibilita pri používaní jednotlivých kusov nábytku. Stoličky, kreslá a stolíky z plastov, pôvodne určené len na vonkajšie použite, dostali novú rolu. V ušľachtilej podobe s dizajnom od Phillipa Starcka alebo Karima Raschida boli povýšené do kategórie luxusnejších výrobkov, často sa navrhujú aj do vychytených trendových reštaurácií a barov. Taký postup je viditeľný napríklad aj v reštauráciách a baroch v centre Bratislavy.
Tu však treba zdôrazniť, že dnešné plasty nie sú žiadnym podradným materiálom. Zásluhu na tom majú najmä veľké firmy ako Driade, Morosso a iné, ktoré zdokonalili a súčasne aj skomplikovali výrobu plastov, aby boli čo najpohodlnejšie a najtrvácnejšie a tiež aby ich ázijská konkurencia nemohla tak jednoducho kopírovať a následne predávať za zlomkovú cenu.
Štýlové nábytky sa už natoľko nedopĺňajú dekoračnými doplnkami a ozdobami. Návrat slávi minimalizmus, známy z tvorby ázijských autorov. Stále je moderné rozmýšľať ekologicky, napodobovať prírodu, používať prírodné materiály a motívy.
Keď sa to podarí aj s humorom, je to skvelé. Také sú napríklad nové kreslá autora Fabia Novembre s názvami Jemu a Jej, kde si vlastne sadáme do odtlačku ženského, respektíve mužského pozadia v plastovej podobe.
V takejto rozmanitosti si každý návštevník či už z odbornej, alebo laickej verejnosti nájde pre seba inšpiráciu. Stačí, ak bude mať vytrvalosť hľadať a zorientovať sa v gigantickej ponuke.
Dizajn postupne pohltil celé mesto, ktoré táto udalosť roka v dizajne a nábytkárskom priemysle sebavedomo predáva. Slávna La Scala mala hneď vo svojom susedstve vážnu konkurenciu. Na voľnom priestranstve prezentovali najlepší talianski dizajnéri 200 stoličiek, ktoré sa po ukončení Salónu budú verejne dražiť.
Milánska štvrť Zona Tortona, v ktorej pôvodne stáli malé dielničky, sa už dávnejšie premenila na srdce mladého dizajnu s množstvom malých galérii a výstavných hál. Tento rok sa ponuka výrazne zatraktívnila. Udáva tón v nových trendoch a prezentuje sa markantnejším zapojením irónie a humoru do dizajnu.
Nie je tu taká nadvláda talianskych autorov. S úspechom sa prezentovali hlavne mladí Francúzi, Holanďania, Nemci , Dáni a iní. Samotné centrum žije dizajnom úplne všade, show rooms jednotlivých firiem sú, tak isto ako galérie, stabilnou súčasťou Milána po celý rok.
Novinkou posledných rokov je, že sa do Salónu zapojili aj tie najluxusnejšie módne domy, ako sú Versace, Prada, Chanel. Tie dovolili umiestniť do svojich exluzívnych priestorov solitéry nábytku, prípadne svietidiel a doplnkov významných dizajnérov. Pre návštevníkov sa tak naskytla možnosť dostať sa do obchodov, ktoré bežne nenavštevujú a pri troche šťastia mohli stretnúť nejakú tú celebritu. Výklady obchodov, hlavne tých značkových, majú do svojich kolekcií odevov zakomponované aj novinky nábytkového dizajnu.
Navrhovanie a realizácia výkladov je samostatným umeleckým odborom. Aj obchodníci z iných odvetví zacítili príležitosť prezentovať svoje priestory, zdanlivo nesúvisiace s kreatívnym dianím v rámci Salónu, a tak dnes už existuje sprievodca nielen po galériách a show rooms, ale aj reštauráciách a kaviarňach, kde sú takisto využité novinky zo sveta dizajnu.
.nábytok a kríza
Predovšetkým spoločensky naladeným fanúšikom poskytovalo Miláno dennodenne také množstvo vernisáží, že sa fyzicky nedali stihnúť. Zaujímavé miesto na prezentáciu je aj galleria La Triennale neďaleko hradu Castello Sforzesco v centre mesta. Nachádza sa tu nielen Múzeum dizajnu, ale aj kaviareň, kníhkupectvo a veľkorysé výstavné priestory. Súčasťou areálu je krásna záhrada, kde boli rozmiestnené exteriérové artefakty zo Salónu.
Davy ľudí z celého sveta obiehali spomenuté lokality v rôznom poradí a snažili sa o získanie tých najčerstvejších informácií zo sveta dizajnu. Pri takej širokej ponuke sa aj medzi kolegami architektmi často stane, že každý videl niečo úplne iné, hoci boli na jednom podujatí. Také množstvo nápadov vo veľkorysom stvárnení a kvantite nie je možné vidieť nikde inde na svete.
Otázka súčasných dní – celosvetová kríza – rezonovala aj na Salóne. V metre boli vtipné reklamné letáky s textom: „Je kríza? Nie, je Salón.“ Na prvý pohľad nebola kríza taká citeľná, pretože firmy sa na Salón pripravovali v predstihu. Prejaví sa však časom v postojoch nábytkárskych firiem, a to iným prístupom k tvorbe a realizácii.
Dopyt vytvárajú predovšetkým kupujúci a týmto faktom sa budú musieť riadiť aj kreatívci. Tí pragmatickejší manažéri firiem pochopili, že ľudia si momentálne žiadajú nadčasové dizajnérske kúsky, a nie trendové vychytávky jednej sezóny. Faktorom, ktorý pri rozhodovaní o kúpe zaváži, je aj trvácnosť nábytku.
.plasty a príroda
Realitou posledných rokov je aj väčšia flexibilita pri používaní jednotlivých kusov nábytku. Stoličky, kreslá a stolíky z plastov, pôvodne určené len na vonkajšie použite, dostali novú rolu. V ušľachtilej podobe s dizajnom od Phillipa Starcka alebo Karima Raschida boli povýšené do kategórie luxusnejších výrobkov, často sa navrhujú aj do vychytených trendových reštaurácií a barov. Taký postup je viditeľný napríklad aj v reštauráciách a baroch v centre Bratislavy.
Tu však treba zdôrazniť, že dnešné plasty nie sú žiadnym podradným materiálom. Zásluhu na tom majú najmä veľké firmy ako Driade, Morosso a iné, ktoré zdokonalili a súčasne aj skomplikovali výrobu plastov, aby boli čo najpohodlnejšie a najtrvácnejšie a tiež aby ich ázijská konkurencia nemohla tak jednoducho kopírovať a následne predávať za zlomkovú cenu.
Štýlové nábytky sa už natoľko nedopĺňajú dekoračnými doplnkami a ozdobami. Návrat slávi minimalizmus, známy z tvorby ázijských autorov. Stále je moderné rozmýšľať ekologicky, napodobovať prírodu, používať prírodné materiály a motívy.
Keď sa to podarí aj s humorom, je to skvelé. Také sú napríklad nové kreslá autora Fabia Novembre s názvami Jemu a Jej, kde si vlastne sadáme do odtlačku ženského, respektíve mužského pozadia v plastovej podobe.
V takejto rozmanitosti si každý návštevník či už z odbornej, alebo laickej verejnosti nájde pre seba inšpiráciu. Stačí, ak bude mať vytrvalosť hľadať a zorientovať sa v gigantickej ponuke.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.