MADNESS
THE LIBERTY OF NORTON FOLGATE
LUCKY SEVEN RECORDS
Konceptuálny album? Dnes? 36 rokov po Dark Side Of The Moon a Tales From Topographic Oceans? Navyše od kapely, ktorá je známa veselými pesničkami v rytme ska? Madness, skupina, ktorá spolu s The Specials stála koncom 70. rokov pri začiatkoch londýnskeho „2 Tone“ hnutia, nahrala album, ktorý aj znalcom vyrazil dych a pošteklil bubienky. The Liberty je hudobným cestopisom po Londýne, historickým klebetníkom, ľúbostným listom milovanému mestu. A zbierkou pesničiek, ktoré majú veľmi blízko k popovej dokonalosti bez toho, aby stratili čokoľvek zo skackajúcej ska-pohody. S ľahkosťou, no sofistikovane zaranžované dychy, bublajúca basa (dominantný nástroj albumu), melodické, ale nie medové melódie spievané bez náznaku afektu. Každá pieseň je príbehom o jednej ulici, o zvláštnych ľuďoch, ktorí na nej žili a žijú. Príjemný pop, ktorý sa ani častým počúvaním nezunuje.
●●●●●
.juraj Kušnierik
AKRON/FAMILY
SET 'EM WILD SET 'EM FREE
CRAMMED DISCS/WEGART
Pestrý zvukový chaos, z ktorého sa budete radovať, čím dlhšie ho budú vaše uši spoznávať. Z pôvodne štvorčlennej zostavy odišiel frontman, ktorý sa rozhodol zanechať nielen hudbu, ale aj každodenný život a presťahoval sa do buddhistického centra. Pre zostávajúcich troch členov to bola výzva posunúť sa kamsi ďalej. Albumová novinka, na ktorej všetci zúčastnení multiinštrumentalisti hrajú a sú aj spevákmi, ponúka mnohotvárne pesničky. Je tu elektronika (Creatures), nádherná folktronika (River, Many Ghosts, The Alps and Their Orange Evergreen), bláznivý progresívny rock aj s neodškriepiteľnou psychedéliou (Everyone Is Guilty), dokonca posunutý do špecifického noisu (MBF), na záver klavírna balada s chorálom (Last Year). Nahrávka s dokonale poukladanými piesňami, rozhodne nie na prvé počutie, ale keď zafunguje, určite ju tak skoro neodložíte.
●●●●●
.matej Lauko
LITTLE BOOTS
HANDS
ATLANTIC
Prišla na svet v Anglicku ako Victoria Hesketh v čase, keď vrcholila kariéra jej speváckeho partnera Phillipa Oakeyho z The Human League. Tým je naznačené mnohé, predovšetkým kladný vzťah k synťákom a britskej popovej tradícii. Victoria, ktorej pseudonym je inšpirovaný filmom o „malých topánkach“ Caligulu, absolvovala dve umelecké školy a jednu z nich ukončila dizertačkou o koncepte originality v džeze, ktorý v rámci tria na škole aj praktizovala. Poučená komplexnosťou džezového výraziva si dovoľuje v naoko spotrebnej popovej elektronike všeličo, najmä štedré harmónie, hustý sound, silné motívy, navyše dobre spieva i vyzerá a drvivú väčšinu hudby si nahráva celkom sama. Zatiaľ má z debutu vonku tri single (Meddle, New In Town a Stuck On Repeat), ale myslím, že tým album Hands zďaleka nekončí. Lepšie už elektropop asi znieť nemôže.
●●●●○
.daniel Baláž
SIA
TV IS MY PARENT
UNIVERSAL
Kto si chce vychutnať dobré pesničky z CD Some People Have Real Problems a nenechať sa pri tom rozptyľovať ďalšími vnemami, tomu audio verzia ostatného albumu blonďavej austrálskej speváčky úplne postačí. Jej skladby majú silný nápad, skvelú interpretáciu a kvalitné, pre niekoho možno trocha konzervatívne, ale zato výstižné spracovanie. Dalo by sa povedať, že pesničky predstavujú Siu takú, aká je zvnútra. DVD s nemenej dobrým názvom TV Is My Parent ponúka hneď tri nové uhly pohľadu a každý z nich pridáva duchovnému rozmeru Sie viac života, obrazotvornosti a zmyslu pre bláznivý humor i sebairóniu. To posledné je zrejmé z pohľadu do zákulisia. Vizuálnym spracovaním obohatia hudbu štyri videoklipy, v ktorých detsky insitná forma kontrastuje s melanchóliou v textoch. Dôkazom daru komunikácie je hodinový koncert z haly Hiro Ballroom v NY 2007.
●●●●○
.martin Chrobák
THE STANLEY CLARKE TRIO
JAZZ IN THE GARDEN
HEADS UP/DIVYD
Starí harcovníci, ktorí hrali s Chickom Coreom v období legendárnej skupiny Return To Forever, zatúžili po mladej krvi. A nie hocakej, ale krvi prominentnej japonskej klaviristky Hiromi. Album sa volá Džez v záhrade, ale myslím, že toto klasické klavírne trio s kontrabasom a bicími patrí na koncertné pódiá. Znie to veľmi umelecky, vznáša sa nad tým opar džezových výbojov 60. rokov a veľa voľnosti, takej odlišnej od aranžmánov Hiromi v jej projektoch. Občas sa dejú zaujímavé veci, aj toho Coreu začujeme, no čertík šepká, že by to chcelo viacej previazanosti – nenadarmo klavírne triá hrávajú spolu dlhodobo, až sa stanú jedným organizmom. Ten organický pocit mne osobne trochu chýba. Skrátka, traja dobrí hudobníci sa stretli a nahrali album, solídny, ale bez pridanej hodnoty. Najlepšia je úprava Under The Bridge od Red Hot Chili Peppers.
●●●○○
.marian Jaslovský
R. A. DVORSKÝ & MELODY BOYS
SÁM S DĚVČETEM V DEŠTI
SUPRAPHON
Dobrý vkus, výnimočná muzikalita, záujem o všetko nové a prirodzený cit pre výber piesní spravili zo skladateľa, speváka a klaviristu (v neposlednom rade aj vydavateľa) R. A. Dvorského prvotného hýbateľa a dodnes nevyhasínajúcu hviezdu českej populárnej hudby. CD s podtitulom To najlepšie obsahuje 24 piesní z rokov 1932–1943 (nevynímajúc také hity, akými sú Cikánka, Děkuji, bylo to krásné, Sám s děvčetem v dešti, Hm – Hm, Jedu nocí, Sám já chodívám rád, atď.), čo v rámci vývoja populárnej hudby znamená relatívne dosť. Vďaka šťastnému výberu skladieb a kvalitnému remasteringu s vyváženým soundom (teda v rámci možností) však celých 75 minút znie ako ucelené kompaktné dielo. Čo pieseň, to skvost. Krásny Dvorského spev, všetko podané s iskrou, noblesou, salónnym šarmom a so závideniahodnou prirodzenosťou. Vďaka, je to stále krásne.
●●●●●
.augustín Rebro
THE LIBERTY OF NORTON FOLGATE
LUCKY SEVEN RECORDS
Konceptuálny album? Dnes? 36 rokov po Dark Side Of The Moon a Tales From Topographic Oceans? Navyše od kapely, ktorá je známa veselými pesničkami v rytme ska? Madness, skupina, ktorá spolu s The Specials stála koncom 70. rokov pri začiatkoch londýnskeho „2 Tone“ hnutia, nahrala album, ktorý aj znalcom vyrazil dych a pošteklil bubienky. The Liberty je hudobným cestopisom po Londýne, historickým klebetníkom, ľúbostným listom milovanému mestu. A zbierkou pesničiek, ktoré majú veľmi blízko k popovej dokonalosti bez toho, aby stratili čokoľvek zo skackajúcej ska-pohody. S ľahkosťou, no sofistikovane zaranžované dychy, bublajúca basa (dominantný nástroj albumu), melodické, ale nie medové melódie spievané bez náznaku afektu. Každá pieseň je príbehom o jednej ulici, o zvláštnych ľuďoch, ktorí na nej žili a žijú. Príjemný pop, ktorý sa ani častým počúvaním nezunuje.
●●●●●
.juraj Kušnierik
AKRON/FAMILY
SET 'EM WILD SET 'EM FREE
CRAMMED DISCS/WEGART
Pestrý zvukový chaos, z ktorého sa budete radovať, čím dlhšie ho budú vaše uši spoznávať. Z pôvodne štvorčlennej zostavy odišiel frontman, ktorý sa rozhodol zanechať nielen hudbu, ale aj každodenný život a presťahoval sa do buddhistického centra. Pre zostávajúcich troch členov to bola výzva posunúť sa kamsi ďalej. Albumová novinka, na ktorej všetci zúčastnení multiinštrumentalisti hrajú a sú aj spevákmi, ponúka mnohotvárne pesničky. Je tu elektronika (Creatures), nádherná folktronika (River, Many Ghosts, The Alps and Their Orange Evergreen), bláznivý progresívny rock aj s neodškriepiteľnou psychedéliou (Everyone Is Guilty), dokonca posunutý do špecifického noisu (MBF), na záver klavírna balada s chorálom (Last Year). Nahrávka s dokonale poukladanými piesňami, rozhodne nie na prvé počutie, ale keď zafunguje, určite ju tak skoro neodložíte.
●●●●●
.matej Lauko
LITTLE BOOTS
HANDS
ATLANTIC
Prišla na svet v Anglicku ako Victoria Hesketh v čase, keď vrcholila kariéra jej speváckeho partnera Phillipa Oakeyho z The Human League. Tým je naznačené mnohé, predovšetkým kladný vzťah k synťákom a britskej popovej tradícii. Victoria, ktorej pseudonym je inšpirovaný filmom o „malých topánkach“ Caligulu, absolvovala dve umelecké školy a jednu z nich ukončila dizertačkou o koncepte originality v džeze, ktorý v rámci tria na škole aj praktizovala. Poučená komplexnosťou džezového výraziva si dovoľuje v naoko spotrebnej popovej elektronike všeličo, najmä štedré harmónie, hustý sound, silné motívy, navyše dobre spieva i vyzerá a drvivú väčšinu hudby si nahráva celkom sama. Zatiaľ má z debutu vonku tri single (Meddle, New In Town a Stuck On Repeat), ale myslím, že tým album Hands zďaleka nekončí. Lepšie už elektropop asi znieť nemôže.
●●●●○
.daniel Baláž
SIA
TV IS MY PARENT
UNIVERSAL
Kto si chce vychutnať dobré pesničky z CD Some People Have Real Problems a nenechať sa pri tom rozptyľovať ďalšími vnemami, tomu audio verzia ostatného albumu blonďavej austrálskej speváčky úplne postačí. Jej skladby majú silný nápad, skvelú interpretáciu a kvalitné, pre niekoho možno trocha konzervatívne, ale zato výstižné spracovanie. Dalo by sa povedať, že pesničky predstavujú Siu takú, aká je zvnútra. DVD s nemenej dobrým názvom TV Is My Parent ponúka hneď tri nové uhly pohľadu a každý z nich pridáva duchovnému rozmeru Sie viac života, obrazotvornosti a zmyslu pre bláznivý humor i sebairóniu. To posledné je zrejmé z pohľadu do zákulisia. Vizuálnym spracovaním obohatia hudbu štyri videoklipy, v ktorých detsky insitná forma kontrastuje s melanchóliou v textoch. Dôkazom daru komunikácie je hodinový koncert z haly Hiro Ballroom v NY 2007.
●●●●○
.martin Chrobák
THE STANLEY CLARKE TRIO
JAZZ IN THE GARDEN
HEADS UP/DIVYD
Starí harcovníci, ktorí hrali s Chickom Coreom v období legendárnej skupiny Return To Forever, zatúžili po mladej krvi. A nie hocakej, ale krvi prominentnej japonskej klaviristky Hiromi. Album sa volá Džez v záhrade, ale myslím, že toto klasické klavírne trio s kontrabasom a bicími patrí na koncertné pódiá. Znie to veľmi umelecky, vznáša sa nad tým opar džezových výbojov 60. rokov a veľa voľnosti, takej odlišnej od aranžmánov Hiromi v jej projektoch. Občas sa dejú zaujímavé veci, aj toho Coreu začujeme, no čertík šepká, že by to chcelo viacej previazanosti – nenadarmo klavírne triá hrávajú spolu dlhodobo, až sa stanú jedným organizmom. Ten organický pocit mne osobne trochu chýba. Skrátka, traja dobrí hudobníci sa stretli a nahrali album, solídny, ale bez pridanej hodnoty. Najlepšia je úprava Under The Bridge od Red Hot Chili Peppers.
●●●○○
.marian Jaslovský
R. A. DVORSKÝ & MELODY BOYS
SÁM S DĚVČETEM V DEŠTI
SUPRAPHON
Dobrý vkus, výnimočná muzikalita, záujem o všetko nové a prirodzený cit pre výber piesní spravili zo skladateľa, speváka a klaviristu (v neposlednom rade aj vydavateľa) R. A. Dvorského prvotného hýbateľa a dodnes nevyhasínajúcu hviezdu českej populárnej hudby. CD s podtitulom To najlepšie obsahuje 24 piesní z rokov 1932–1943 (nevynímajúc také hity, akými sú Cikánka, Děkuji, bylo to krásné, Sám s děvčetem v dešti, Hm – Hm, Jedu nocí, Sám já chodívám rád, atď.), čo v rámci vývoja populárnej hudby znamená relatívne dosť. Vďaka šťastnému výberu skladieb a kvalitnému remasteringu s vyváženým soundom (teda v rámci možností) však celých 75 minút znie ako ucelené kompaktné dielo. Čo pieseň, to skvost. Krásny Dvorského spev, všetko podané s iskrou, noblesou, salónnym šarmom a so závideniahodnou prirodzenosťou. Vďaka, je to stále krásne.
●●●●●
.augustín Rebro
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.