Keď sa nezávislé bratislavské divadlo Stoka stalo minulosťou, režisér Blaho Uhlár sa vrátil do Trnavy, kde s hercami súboru Disk tvoril už dávnejšie. Prizval si k nim aj mladé objavy a po vyše roku skúšania vzniklo Uhlárovou typickou metódou kolektívnej tvorby nové predstavenie Výhľad. Je to generačná hra o rezignovaných, životom otrávených ľuďoch – niektorí umierajú navonok, iní duchom. Sú však stále na tomto svete, čelia reálnym situáciám, skutočným problémom. Napríklad v scéne na psychiatrii, kde vyzretá herečka Dana Gudabová presviedča talentovanú Zuzu Janitorovú o tom, že je tam dobrovoľne a iba na pár dní. Alebo v realisticky mrazivom policajnom výsluchu, pri ktorom sa Jano Rampák, obeť zločinu, márne dovoláva spravodlivosti. Jozefa Belicu uvidíme vo viacerých odlišných úlohách (vyšetrovateľ, prihlúply poskok, unudený mladík), z ktorých každú zvláda s bravúrou. Ivan Kazimír počas hry divákov niekoľkokrát prevedie po scéne, aby jeho slová v závere nabrali šokujúci rozmer. Bola by to smutná hra, keby do nej Uhlár vedno s hercami nedal ironické čaro výsmechu zo seba samých. Zo svojich slabostí i úchyliek. Takto je to kompaktný celok, doplnený o pôsobivú hudbu Juraja Mironova (Živé kvety), hru svetla a tieňa, prácu s mimikou, gestami, pohybmi. Uhlárovi sa podarilo nielen vlastnoručne vybudovať scénu (!), ale hlavne vytvoriť nekonvenčné umelecké dielo so súčasným jazykom, ktoré treba vidieť viackrát, aby ste si naplno vychutnali jeho pôvab.
.matej Lauko
.matej Lauko
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.