Fontána tvorila odnepamäti dominantu voľnej plochy každého hlavného námestia. Slúžila nielen praktickým či dekoratívnym účelom, ale ako významové centrum námestia demonštrovala slobodomyseľnosť a bohatstvo sebavedomej mestskej komunity.
Príbeh prvý. Renesančná fontána s rytierom Rolandom v Bratislave vytrvala ako kompaktný ucelený artefakt. Prežila aktivity bratislavského Okrášľovacieho spolku v 19. storočí, nedotkli sa jej úpravy námestia v 20.storočí vrátane porevolučnej obnovy v deväťdesiatych rokoch. Hodnotné umelecké dielo si vydobilo adekvátne zaobchádzanie a rešpekt.
Až do začiatku 21. storočia. V rámci súčasnej kultúry zážitku, inscenovania mýtov a približovania pamiatok ľuďom sa autori poslednej koncepcie obnovy rozhodli hotové umelecké dielo „vylepšiť“. A tak fontánu obohnali betónovou vaňou naplnenou vodou. Cieľom bolo azda chrániť originál pred nájazdmi osvieženiachtivých turistov. Výsledkom je neohrabané a nekultúrne poníženie pamiatky, ktoré nezachraňuje ani lacný lesk obkladových platní okraja vane, na ktorom si možno posedieť.
Príbeh druhý. Už vyše roka sa Mariánske námestie v Žiline „pýši“ honosnou „pseudobarokovosecesnou“ fontánou. Postavili ju za primátora Slotu napriek protestom umelcov a pamiatkarov. Nahradila staršiu predchodkyňu v tvare pyramídy. Keď som v neskorý piatkový večer koncom júna kráčala zo stanice, čakala ma z dvoch tretín zabalená do kartónových škatúľ. Zabalil ju študent VŠVU Matej Vakula ako sprievodný projekt poľsko-slovenskej výstavy Nikdy nebolo lepšie. Chce vyprovokovať verejnosť na diskusiu „o vzniku podobných drahých a nevkusných „sochárskych“ výrobkov, ktoré zaplavujú naše mestá“ a verejné priestory. Oficiálne prijatie Vakulu na radnici, pri ktorom umelec symbolicky daroval primátorovi Ivanovi Harmanovi sklenený model gýčovej fontány naznačuje, že pre moderné a alternatívne umenie v Žiline možno bude, ale určite „nikdy nebolo lepšie“.
Po týždni som sa vrátila na miesto činu. Bola sobota 7. júla 2007. Škatule okolo fontány boli rozváľané. V svadobnom obleku vyzdobený novomanžel vykladal v náručí na obrubník fontány svoju vyvolenú, aby vzápätí vylúdili šťastný úsmev do kamery s pozadím trojice fontánových anjelikov....
.magdaléna Kvasnicová
Príbeh prvý. Renesančná fontána s rytierom Rolandom v Bratislave vytrvala ako kompaktný ucelený artefakt. Prežila aktivity bratislavského Okrášľovacieho spolku v 19. storočí, nedotkli sa jej úpravy námestia v 20.storočí vrátane porevolučnej obnovy v deväťdesiatych rokoch. Hodnotné umelecké dielo si vydobilo adekvátne zaobchádzanie a rešpekt.
Až do začiatku 21. storočia. V rámci súčasnej kultúry zážitku, inscenovania mýtov a približovania pamiatok ľuďom sa autori poslednej koncepcie obnovy rozhodli hotové umelecké dielo „vylepšiť“. A tak fontánu obohnali betónovou vaňou naplnenou vodou. Cieľom bolo azda chrániť originál pred nájazdmi osvieženiachtivých turistov. Výsledkom je neohrabané a nekultúrne poníženie pamiatky, ktoré nezachraňuje ani lacný lesk obkladových platní okraja vane, na ktorom si možno posedieť.
Príbeh druhý. Už vyše roka sa Mariánske námestie v Žiline „pýši“ honosnou „pseudobarokovosecesnou“ fontánou. Postavili ju za primátora Slotu napriek protestom umelcov a pamiatkarov. Nahradila staršiu predchodkyňu v tvare pyramídy. Keď som v neskorý piatkový večer koncom júna kráčala zo stanice, čakala ma z dvoch tretín zabalená do kartónových škatúľ. Zabalil ju študent VŠVU Matej Vakula ako sprievodný projekt poľsko-slovenskej výstavy Nikdy nebolo lepšie. Chce vyprovokovať verejnosť na diskusiu „o vzniku podobných drahých a nevkusných „sochárskych“ výrobkov, ktoré zaplavujú naše mestá“ a verejné priestory. Oficiálne prijatie Vakulu na radnici, pri ktorom umelec symbolicky daroval primátorovi Ivanovi Harmanovi sklenený model gýčovej fontány naznačuje, že pre moderné a alternatívne umenie v Žiline možno bude, ale určite „nikdy nebolo lepšie“.
Po týždni som sa vrátila na miesto činu. Bola sobota 7. júla 2007. Škatule okolo fontány boli rozváľané. V svadobnom obleku vyzdobený novomanžel vykladal v náručí na obrubník fontány svoju vyvolenú, aby vzápätí vylúdili šťastný úsmev do kamery s pozadím trojice fontánových anjelikov....
.magdaléna Kvasnicová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.