Beatles boli jeho prvou neprekonateľnou etapou spojenou s mladosťou a objaviteľskou energiou. Wings a sólové projekty v prítomnosti manželky Lindy možno tou druhou, ktorá pominula rovnako, ako sa pominuli John a George.
Hudobní alebo životní partneri boli vždy dôležitou súčasťou tvorby Paula McCartneyho. Vo veku, od ktorého si v pesničke When I‘m Sixty-Four sľuboval papučovú idylku v centre rodinného kruhu, však začal finálnu etapu svojej tvorivej existencie rozvodom s druhou ženou Heather. Hoci je dnes tento plodný autor i otec obklopený množstvom potomkov, z ktorých vnuci sú starší než najmladšia dcéra Bailey, na svoj posledný album Memory Almost Full zostal Macca sám. Nahral takmer všetky nástroje a inšpiroval sa pohľadom do spätného zrkadla. Našťastie jeho trinásť nových pesničiek nesie podobnú nálož nádeje, vďaka ktorej má sir McCartney podiel na páde železnej opony i na tom, že angličtinou sa dnes dorozumieme všade tam, kde nám rozumieť chcú. McCartney na limitovanej edícii albumu Memory Almost Full odhaľuje pozadie každej pesničky a z týchto príbehov vzniká akási mozaika jeho života.
.dance Tonight
Album otvára pesnička Dance Tonight, ktorú Paul nahrával ako poslednú. Inšpirovala ju mandolína, ktorú si náhodne kúpil cestou na pracovné stretnutie. Nástroj v neznámom husľovom ladení Paulovi pripomenul detstvo, keď mu svojpomocné objavovanie nových akordov otváralo brány imaginácie a naznačilo mu cestu k prvým vlastným pesničkám. Bolo to okolo Vianoc 2006. Paul začal brnkať na novú mandolínu a podupkávať nohou do rytmu, a keď k nemu do kuchyne vtrhla trojročná dcéra a začala tancovať, pesnička sa napísala takmer sama od seba.
.ever Present Past
Paul píše hudbu i slová k pesničkám intuitívne. Poslucháči si význam textu môžu vykladať rôzne. Sám autor niekedy objavuje obsah svojich zvukomalebných slovných spojení až dodatočne, ako to bolo aj s frázou „moja vždyprítomná minulosť“.
.see Your Sunshine
Producentom albumu bol David Kahne. Pesničky vznikali po vrstvách: najprv gitara, basový bubon atď. Keď prišla na rad basgitara v pesničke See Your Sunshine, Paul začal „blbnúť“ a namiesto konvenčnej linky nahral improvizácie s mnohonásobne prekročeným počtom tónov. Zámer vymazať toto extempore prekazil Kahne, ktorý vycítil, že to posúva pesničku o čosi vyššie a potvrdzuje známy fakt, že melodické basové linky boli odjakživa jednou z Paulových zbraní.
.only Mama Knows
Príbeh chlapca, ktorého zanechala mama v letiskovej hale akéhosi bohom opusteného mesta, je zahalený tajomstvom. Kam šla alebo pred čím utekala, vie iba ona.
.you Tell Me
V mysliach mnohých ľudí sa idealizovalo obdobie detstva, najmä prázdninové letá bohatšie na zážitky a obrazy, ktoré utkveli vmysli. Na „mladé letá“ padol milosrdný zlatý prach, aj preto sa tráva z minulosti javí zelenšia a nebo modrejšie. „Kam sa to všetko podelo? Bolo to skutočné? Už ani neviem. Povedz mi to ty!“
.mr. Bellamy
Kto sú ľudia z Paulových pesničiek? Vera, Chuck and Dave z When I’m Sixty-Four alebo Eleanor Rigby, kto boli Desmond a Dolly z Ob-La-Di Ob-La-Da? Paulovi sa páčia mená, rád pre ne vytvára možné mapy pohybu a ich zvuku dodáva charakter. S pesničkou Mr. Bellamy začal od klavírneho riffu a hľadal slová, ktoré by z neho vystúpili. Možno práve taká podvedomá cesta vypovedá o Paulovi viac, než o sebe hovorí sám. Pán Bellamy sedí kdesi vysoko, v nebezpečnej situácii, z ktorej sa mu záchranári s megafónom snažia pomôcť. Jemu je však dobre a nechce schádzať, pretože pod oblakmi sa cíti bližšie k niekomu, kto mu na zemi chýba.
.gratitude
To, ako človek spieva, sa podľa Paula formuje už vo chvíli, keď sa o to prvýkrát pokúsi. Jeho vzorom bol Elvis Presley, hoci si uvedomoval, že nikdy nebude ako on, fascinoval ho aj krik Little Richarda, ktorý s úspechom napodobňoval už v škole a zostalo mu to v niektorých piesňach raných Beatles. Lennonovi sa to páčilo, pretože do „mersey soundu“ vniesol kus čierneho soulu. V pesničke Gratitude vzdáva Paul hold svojim vzorom.
.vintage Clothes
Robia šaty človeka? Tie, v ktorých vystupovali Beatles napríklad vo filme Hard Day’s Night, sa stali súčasťou ich imidžu. Dodnes vzbudzujú záujem u niektorých mladých hudobníkov či groupies. Mnohí by radi získali originálne obleky slávnych „chrobákov“ a s nimi kus slávy, talentu či aspoň pozornosti. Šaty odkazujúce na minulosť nesú posolstvo. Vedeli to už Beatles v uniformách armády seržanta Peppera, oni však posolstvo aktualizovali a vdýchli mu nový život. Paulov odkaz znie, že staré šaty sú úžasné, no netreba pre ne trčať v minulosti.
.thatWas Me
Ľudia si často pamätajú viac z detstva než z nedávnej minulosti. V pesničke That Was Me Paul spieva o človeku, ktorý sa prechádza rodným mestom a vidí znovu to, čo vídal ako malý chlapec.
.feet In The Clouds
Paul chodil na chlapčenskú strednú školu, kde bol prístup učiteľov rovnako temný ako jej budova z roku 1825. V ich prítomnosti mu všetko pripadalo ťažké a postavené na hlavu: „Mám nohy v oblakoch / mám hlavu na zemi...“
.house Of Wax
Tento poetický text s temným podtónom a trochu zahmleným významom radí Paul k svojim najobľúbenejším z albumu. Na pozadí pesničky zaznejú retrospektívne vojnové zvuky i syntetické, kvázi vokálne harmónie, ktoré evokujú atmosféru sci-fi filmov situovaných do budúcnosti.
.the End Of The End
Paul spomína, ako sa preľakol, keď mu istá Írka s tým najlepším úmyslom zaželala dobrú smrť. Keď sa mu to rozležalo v hlave, zistil, že na želaní dobrej smrti predsa len niečo bude. Svoj vlastný prechod na onen, lepší svet si začal predstavovať menej ponuro. A napísal o tom celkom chlácholivú pesničku.
.nod Your Head
A na záver, možno na prebudenie, trochu rockovej kakofónie, ktorá pripomenie Helter Skelter. Kto má skutočne rád, mal by to dať najavo. Trebárs len kývnutím hlavy preukázať vďačnosť za dobré veci v živote a na konci cesty hovoriť o pekných spomienkach. Autor je hudobník a publicista
.martin Chrobák
Hudobní alebo životní partneri boli vždy dôležitou súčasťou tvorby Paula McCartneyho. Vo veku, od ktorého si v pesničke When I‘m Sixty-Four sľuboval papučovú idylku v centre rodinného kruhu, však začal finálnu etapu svojej tvorivej existencie rozvodom s druhou ženou Heather. Hoci je dnes tento plodný autor i otec obklopený množstvom potomkov, z ktorých vnuci sú starší než najmladšia dcéra Bailey, na svoj posledný album Memory Almost Full zostal Macca sám. Nahral takmer všetky nástroje a inšpiroval sa pohľadom do spätného zrkadla. Našťastie jeho trinásť nových pesničiek nesie podobnú nálož nádeje, vďaka ktorej má sir McCartney podiel na páde železnej opony i na tom, že angličtinou sa dnes dorozumieme všade tam, kde nám rozumieť chcú. McCartney na limitovanej edícii albumu Memory Almost Full odhaľuje pozadie každej pesničky a z týchto príbehov vzniká akási mozaika jeho života.
.dance Tonight
Album otvára pesnička Dance Tonight, ktorú Paul nahrával ako poslednú. Inšpirovala ju mandolína, ktorú si náhodne kúpil cestou na pracovné stretnutie. Nástroj v neznámom husľovom ladení Paulovi pripomenul detstvo, keď mu svojpomocné objavovanie nových akordov otváralo brány imaginácie a naznačilo mu cestu k prvým vlastným pesničkám. Bolo to okolo Vianoc 2006. Paul začal brnkať na novú mandolínu a podupkávať nohou do rytmu, a keď k nemu do kuchyne vtrhla trojročná dcéra a začala tancovať, pesnička sa napísala takmer sama od seba.
.ever Present Past
Paul píše hudbu i slová k pesničkám intuitívne. Poslucháči si význam textu môžu vykladať rôzne. Sám autor niekedy objavuje obsah svojich zvukomalebných slovných spojení až dodatočne, ako to bolo aj s frázou „moja vždyprítomná minulosť“.
.see Your Sunshine
Producentom albumu bol David Kahne. Pesničky vznikali po vrstvách: najprv gitara, basový bubon atď. Keď prišla na rad basgitara v pesničke See Your Sunshine, Paul začal „blbnúť“ a namiesto konvenčnej linky nahral improvizácie s mnohonásobne prekročeným počtom tónov. Zámer vymazať toto extempore prekazil Kahne, ktorý vycítil, že to posúva pesničku o čosi vyššie a potvrdzuje známy fakt, že melodické basové linky boli odjakživa jednou z Paulových zbraní.
.only Mama Knows
Príbeh chlapca, ktorého zanechala mama v letiskovej hale akéhosi bohom opusteného mesta, je zahalený tajomstvom. Kam šla alebo pred čím utekala, vie iba ona.
.you Tell Me
V mysliach mnohých ľudí sa idealizovalo obdobie detstva, najmä prázdninové letá bohatšie na zážitky a obrazy, ktoré utkveli vmysli. Na „mladé letá“ padol milosrdný zlatý prach, aj preto sa tráva z minulosti javí zelenšia a nebo modrejšie. „Kam sa to všetko podelo? Bolo to skutočné? Už ani neviem. Povedz mi to ty!“
.mr. Bellamy
Kto sú ľudia z Paulových pesničiek? Vera, Chuck and Dave z When I’m Sixty-Four alebo Eleanor Rigby, kto boli Desmond a Dolly z Ob-La-Di Ob-La-Da? Paulovi sa páčia mená, rád pre ne vytvára možné mapy pohybu a ich zvuku dodáva charakter. S pesničkou Mr. Bellamy začal od klavírneho riffu a hľadal slová, ktoré by z neho vystúpili. Možno práve taká podvedomá cesta vypovedá o Paulovi viac, než o sebe hovorí sám. Pán Bellamy sedí kdesi vysoko, v nebezpečnej situácii, z ktorej sa mu záchranári s megafónom snažia pomôcť. Jemu je však dobre a nechce schádzať, pretože pod oblakmi sa cíti bližšie k niekomu, kto mu na zemi chýba.
.gratitude
To, ako človek spieva, sa podľa Paula formuje už vo chvíli, keď sa o to prvýkrát pokúsi. Jeho vzorom bol Elvis Presley, hoci si uvedomoval, že nikdy nebude ako on, fascinoval ho aj krik Little Richarda, ktorý s úspechom napodobňoval už v škole a zostalo mu to v niektorých piesňach raných Beatles. Lennonovi sa to páčilo, pretože do „mersey soundu“ vniesol kus čierneho soulu. V pesničke Gratitude vzdáva Paul hold svojim vzorom.
.vintage Clothes
Robia šaty človeka? Tie, v ktorých vystupovali Beatles napríklad vo filme Hard Day’s Night, sa stali súčasťou ich imidžu. Dodnes vzbudzujú záujem u niektorých mladých hudobníkov či groupies. Mnohí by radi získali originálne obleky slávnych „chrobákov“ a s nimi kus slávy, talentu či aspoň pozornosti. Šaty odkazujúce na minulosť nesú posolstvo. Vedeli to už Beatles v uniformách armády seržanta Peppera, oni však posolstvo aktualizovali a vdýchli mu nový život. Paulov odkaz znie, že staré šaty sú úžasné, no netreba pre ne trčať v minulosti.
.thatWas Me
Ľudia si často pamätajú viac z detstva než z nedávnej minulosti. V pesničke That Was Me Paul spieva o človeku, ktorý sa prechádza rodným mestom a vidí znovu to, čo vídal ako malý chlapec.
.feet In The Clouds
Paul chodil na chlapčenskú strednú školu, kde bol prístup učiteľov rovnako temný ako jej budova z roku 1825. V ich prítomnosti mu všetko pripadalo ťažké a postavené na hlavu: „Mám nohy v oblakoch / mám hlavu na zemi...“
.house Of Wax
Tento poetický text s temným podtónom a trochu zahmleným významom radí Paul k svojim najobľúbenejším z albumu. Na pozadí pesničky zaznejú retrospektívne vojnové zvuky i syntetické, kvázi vokálne harmónie, ktoré evokujú atmosféru sci-fi filmov situovaných do budúcnosti.
.the End Of The End
Paul spomína, ako sa preľakol, keď mu istá Írka s tým najlepším úmyslom zaželala dobrú smrť. Keď sa mu to rozležalo v hlave, zistil, že na želaní dobrej smrti predsa len niečo bude. Svoj vlastný prechod na onen, lepší svet si začal predstavovať menej ponuro. A napísal o tom celkom chlácholivú pesničku.
.nod Your Head
A na záver, možno na prebudenie, trochu rockovej kakofónie, ktorá pripomenie Helter Skelter. Kto má skutočne rád, mal by to dať najavo. Trebárs len kývnutím hlavy preukázať vďačnosť za dobré veci v živote a na konci cesty hovoriť o pekných spomienkach. Autor je hudobník a publicista
.martin Chrobák
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.