.pred niekoľkými dňami ste navrhli zverejňovanie štatistík kriminality Rómov. O čo vám tým išlo?
Ide najmä o spracúvanie štatistík, to zverejňovanie je len logickým dôsledkom spracúvania. Každému rozmýšľajúcemu človeku je jasné, že rómsky problém tu je, hlási sa so zvýšenou intenzitou. Som jedným z poslancov Národnej rady, ktorí sú zodpovední za ďalší vývoj Slovenska, a prvé, čo mi napadlo, je, že keď je tu problém rómskej kriminality, keď uznávame, že tento problém tu existuje, tak by asi bolo treba zistiť si o ňom všetky informácie.
.spomenuli ste pojem rómska kriminalita. To je čo?
Tak to som čakal. Zdá sa, že sú ľudia, ktorí, ako som s podivom zistil, hovoria, že také niečo neexistuje. Že také niečo ani nesmieme vysloviť.
.pokojne to vyslovte. Mňa zaujíma, čo to je.
To je kriminalita, ktorú páchajú Rómovia. Viete, keď sa stretávam s ľuďmi, oni sa nesťažujú na kriminalitu všeobecne, oni sa sťažujú na nejakú konkrétnu kriminalitu. Rôznych ľudí v rôznych kútoch Slovenska trápi rôzny druh kriminality. Keď som v Bratislave s mestskými voličmi, hovoria o nástenkových tendroch a predaji pozemkov pod Tatrami, o tom, čo sa píše v novinách. Ale ručím vám za to, že na desiatkach stretnutí na vidieku na východe Slovenska sa s týmto nestretnete. Tam hovoria, že majú problém s Rómami a robte s tým niečo. Mimochodom, pri vláde existuje aj splnomocnenec pre rómske záležitosti, a tak asi teda táto komunita je nejakým spôsobom problémová. V polícii sme ešte za môjho pôsobenia zaviedli špecialistov na rómsku problematiku, no tak asi priznávame, že asi existuje nejaký problém s rómskou kriminalitou.
.keď pripustíme ten pojem „rómska kriminalita“, máme používať aj pojem slovenská či maďarská kriminalita?
(Smiech.) Viete čo, pokojne používajte, čo uznáte za vhodné.
.čo je teda podľa vás špecifikom tej rómskej kriminality?
No to práve potrebujeme zistiť z tej štatistiky. Na to tú štatistiku potrebujem.
.čo vám teda hovoria tí ľudia na vidieku?
Poväčšine sa jedná o majetkovú kriminalitu, krádeže plodín, porušovanie domovej slobody, že preskočia plot, ukradnú im zeleninu, hydinu, a tak ďalej, vlámania a násilná kriminalita. Ja som bol v tých Šarišských Michaľanoch a myslím si, že keby tamojší ľudia počúvali tento rozhovor, tak tí by si asi mysleli, že sme nejakí námesační ľudia, že o čom to hovoríme.
.prečo by si to mysleli?
Lebo by počuli vašu otázku, čo je to tá rómska kriminalita.
.ja bývam v Plaveckom Štvrtku, kde je veľká rómska osada a nemám tento problém.
V poriadku, tu to nie je také vypuklé. Veď aj rómske rabovačky neboli na západe, ale na východe.
.keby sa tie štatistiky robili a zverejňovali, čomu by to mohlo pomôcť?
Poznali by sme pravdu o probléme. Ešte raz sa vrátim k podstate. Vám sa zdá normálne, že chceme riešiť problém a nezhromaždíme si o ňom všetky dostupné údaje?
.nezdá sa mi tá cesta, robiť etnické štatistiky.
Nikto sa mi zatiaľ nesťažoval na slovenskú ani rusínsku kriminalitu, ale donekonečna sa tu vracia problém kriminality Rómov.
.keby sme tú pravdu poznali, čo potom s tým?
Najprv musíme tú pravdu poznať, a potom uvidíme, čo sa s tým dá robiť. Predstavte si, že je niekto ministrom vnútra či prezidentom policajného zboru a má sa rozhodovať o tom, ako sa budú alokovať zdroje, kde sa budú navyšovať počty policajtov, kde sa budú zriaďovať obvodné oddelenia, policajné stanice, na to potrebujete poznať základné dáta.
.no ale logika by mala byť taká, že viac policajtov by malo ísť tam, kde je vyššia kriminalita, a nie tam, kde je viac Rómov.
Dostanete nejaké číslo z okresu, ale podľa toho ešte neviete, kde máte zriadiť to oddelenie alebo stanicu. A mimochodom, stále sa ten rómsky problém vracia. Ako chcete vyhodnotiť účinnosť vládnej politiky? Či bola, alebo nebola úspešná?
.stále je tam však tá otázka, prečo sa zameriavať na to jedno etnikum?
Poviem vám to inak. Keď francúzska tajná služba sleduje problém terorizmu, nasadzuje svojich agentov do mešít, a nie do vietnamskej komunity.
.minister vnútra Ladislav Pittner kedysi zrušil označovanie etnickej príslušnosti páchateľov.
To je trochu inak. V podstate áno. Tam bola taká prax, že keď došlo ku konkrétnemu trestnému činu, ktorý, povedzme, spáchal Róm, tak sa uviedlo etnikum. Toto minister Pittner zrušil a myslím, že to bolo v poriadku. Netreba zverejňovať etnicitu u konkrétneho činu, ale ide mi o súhrnné čísla, ktoré sú potrebné na to, aby sme vedeli, či ten problém zvládame.
.ako policajt určí, kto je Róm a kto nie je Róm?
Tak to je metóda „pozriem sa a vidím“.
.to je ako? Na základe farby pokožky, oblečenia?
Každý človek rozpozná, keď vidí Róma. Prepáčte, ale táto otázka na mňa pôsobí dosť úsmevne.Čo si myslíte, ako to riešia v Amerike, Department of Justice vedie štatistiky rasovej príslušnosti, či je obeť trestného činu biely kaukazského typu, alebo je to hispánec alebo je to černoch. Koľko je medzi páchateľmi jedných, druhých, tretích...
.čo poviete na reakcie, ktoré váš návrh vyvolal?
Existujú reakcie ľudí, dúfam, že ich nie je veľká časť, ktorí sú ľudia mestského typu, úplne odtrhnutí od života, ktorým je úplne jedno, že nejakí ľudia na východe roky trpia tým, že žijú vedľa Rómov. Tí sú zdesení. Potom som si pozrel hlasovanie na stránkach prešovského Korzára, či ľudia súhlasia s mojím návrhom, a 92 percent s tým súhlasí.
.čo hovoríte na to, že vás porovnávajú s Kotlebom a ľuďmi okolo zrušenej Pospolitosti?
(Smiech.) To je úplná hlúposť a hlúposťami sa nezaoberám. Mimochodom, Slovensko má ešte jednu možnosť, ako merať úspešnosť štátnej politiky pri zisťovaní rómskej kriminality. Keď nechce robiť štatistiky, tak môže merať popularitou Kotlebu.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.