Gorbačov v. Gore
Je to scéna ako z počítačovej hry: posledný sovietsky prezident Michail Gorbačov bojuje s bývalým americkým viceprezidentom a nositeľom Nobelovej ceny mieru Albertom Gorom. O čo ide? Predmetom je nová internetová doména .eco. Tá by mala začať fungovať od budúceho roka, jej operátora vyberie internetová komisia ICANN a už dnes je jasné, že za rozhodnutím bude aj politika. Rivalmi sú totiž americká firma Dot Eco LLC, podporovaná Alom Gorom a kanadská Big Room, prepojená na organizáciu Medzinárodný zelený kríž (GCI), v ktorej pozadí zase stojí Gorbačov.
Someshwar Singh z GCI pre poľský denník Rzeczpospolita uviedol, že sa nebojí konkurencie ani projektu podporovaného Alom Gorom. Dôvodom je, že Big Room je vraj podľa analýz jednoznačne prepracovanejším projektom. Zatiaľ čo Gore má podporu bývalého predstaviteľa Jamesa Bonda a momentálne tiež ambasádora dobrej vôle UNICEF Rogera Moorea, Gorbačov proti „americkej firme“ postavil medzinárodnú koalíciu, s podporou ekologických nadácií WWF a japonskej David Suzuki a podporovateľmi Zeleného kríža Tedom Turnerom a Robertom Redfordom. Big Room sa tiež prezentuje „ekologickejšími“ úmyslami. Domény majú mať konkurečné ceny, celá štvrtina ziskov pôjde na ochranárske ciele a budúci majitelia internetovej adresy s koncovkou eco budú musieť sami preukázať svoj ekologický profil a aktivity. Nuž, bývalý komunista Gorbačov vie, ako funguje kapitalizmus, medzinárodné organizácie aj čo si žiada doba. Navyše mu praje aj to, že Amerika nie je považovaná za priateľskú k životnému prostrediu.
.jd
Médiá a kríza
O médiách sa v čase – vraj už doznievajúcej – ekonomickej krízy rozpráva najmä v súvislosti s ich krachom či prinajlepšom finančnými problémami. Menej sa už hovorí o tom, ako samotné médiá krízu ovplyvňujú. Mediálnemu príspevku k prehlbovaniu recesie sa chcel před časom na obrazovkách STV venovať premiér Fico so svojím talianskym kolegom Berlusconim. Z prednášky zišlo, ale téza je to zaujímavá. Aj keď ľudí od médií, samozrejme, pobúrila. Názor, že médiá môžu krízu negatívne ovplyvniť, nezdieľa len on. „Hospodársku krízu žurnalisti síce nezavinili, ale podľa ekonómov rozhodne držia ruku na kohútiku s palivom, ktoré ju môže – alebo nemusí – roztáčať do vysokých otáčok. Pokiaľ budú vyvolávať paniku a očakávanie temných zajtrajškov, pridusia ekonomiku, naopak, uvážené referencie a hľadanie cesty von môže povzbudiť potrebnú dôveru a chuť na nákupy,“ napísal v jednom komentári redaktor Respektu Petr Třešňák. Svetoznámy holandský teoretik médií Denis McQuail zasa konštatuje, že v histórii bol istý podiel zodpovednosti na nestabilite spoločnosti v čase stúpajúcej zločinnosti, vojny či ekonomického úpadku (!) vždy pripisovaný médiám. Ináč to vidí americký profesor Malvin DeFleur, ktorý médiám prisudzuje rozhodujúci význam pre fungovanie a stabilitu hospodárskeho systému, pretože konzumentov podporujú v ich spotrebiteľskom správaní. Bojovníci proti kríze nie sú ničím iným ako nie príliš podarenou realizáciu tejto teórie.
Imrich Gazda
Cena pre Andreja Bána
Pred niekoľkými dňami získal náš kolega Andrej Bán cenu Catholic Press Award, ktorú každoročne udeľuje americko-kanadská Asociácia katolíckej tlače. Andrej vyhral cenu v kategórii so siahodlhým názvom Best Multiple Picture Package Feature za sériu fotografií východoslovenských gréckokatolíckych drevených kostolíkov v časopise ONE Magazine. ONE Magazine je dvojmesačník vychádzajúci v angličtine a v nemčine v New Yorku, ktorý „predstavuje svojim čitateľom bohaté dedičstvo a kultúru Blízkeho východu, severovýchodnej Afriky, Indie a Východnej Európy.“ Andreja cena potešila i prekvapila. Ako hovorí: „Ani som netušil, že taká súťaž existuje a že ma do nej niekto prihlásil. ONE Magazine ma svojho času oslovil, aby som pre nich nafotil dve témy zo Slovenska: jedna bola o gréckokatolíckej dedine Jakubany a druhá o drevených kostolíkoch na východe Slovenska. Bola to príjemná práca, redakcia mi dala rámcové požiadavky, okruhy, ktoré ich zaujímali, no dali mi voľnú ruku.“ Andrej, ktorý už v minulosti spolupracoval napríklad s týždenníkom New Yorker či Newsweek, hovorí, že až vďaka tejto súťaži sa dozvedel, aká veľké množstvo kresťanských či katolíckych médií na severoamerickom trhu pôsobí. Náš reportér dúfa, že možno aj vďaka takýmto reportážam, za akú dostal cenu, sa ľudia v zahraničí dozvedia o vzácnej sakrálnej architektúre a možno podnieti záujem Američanov cestovať na Slovensko.
.red
Je to scéna ako z počítačovej hry: posledný sovietsky prezident Michail Gorbačov bojuje s bývalým americkým viceprezidentom a nositeľom Nobelovej ceny mieru Albertom Gorom. O čo ide? Predmetom je nová internetová doména .eco. Tá by mala začať fungovať od budúceho roka, jej operátora vyberie internetová komisia ICANN a už dnes je jasné, že za rozhodnutím bude aj politika. Rivalmi sú totiž americká firma Dot Eco LLC, podporovaná Alom Gorom a kanadská Big Room, prepojená na organizáciu Medzinárodný zelený kríž (GCI), v ktorej pozadí zase stojí Gorbačov.
Someshwar Singh z GCI pre poľský denník Rzeczpospolita uviedol, že sa nebojí konkurencie ani projektu podporovaného Alom Gorom. Dôvodom je, že Big Room je vraj podľa analýz jednoznačne prepracovanejším projektom. Zatiaľ čo Gore má podporu bývalého predstaviteľa Jamesa Bonda a momentálne tiež ambasádora dobrej vôle UNICEF Rogera Moorea, Gorbačov proti „americkej firme“ postavil medzinárodnú koalíciu, s podporou ekologických nadácií WWF a japonskej David Suzuki a podporovateľmi Zeleného kríža Tedom Turnerom a Robertom Redfordom. Big Room sa tiež prezentuje „ekologickejšími“ úmyslami. Domény majú mať konkurečné ceny, celá štvrtina ziskov pôjde na ochranárske ciele a budúci majitelia internetovej adresy s koncovkou eco budú musieť sami preukázať svoj ekologický profil a aktivity. Nuž, bývalý komunista Gorbačov vie, ako funguje kapitalizmus, medzinárodné organizácie aj čo si žiada doba. Navyše mu praje aj to, že Amerika nie je považovaná za priateľskú k životnému prostrediu.
.jd
Médiá a kríza
O médiách sa v čase – vraj už doznievajúcej – ekonomickej krízy rozpráva najmä v súvislosti s ich krachom či prinajlepšom finančnými problémami. Menej sa už hovorí o tom, ako samotné médiá krízu ovplyvňujú. Mediálnemu príspevku k prehlbovaniu recesie sa chcel před časom na obrazovkách STV venovať premiér Fico so svojím talianskym kolegom Berlusconim. Z prednášky zišlo, ale téza je to zaujímavá. Aj keď ľudí od médií, samozrejme, pobúrila. Názor, že médiá môžu krízu negatívne ovplyvniť, nezdieľa len on. „Hospodársku krízu žurnalisti síce nezavinili, ale podľa ekonómov rozhodne držia ruku na kohútiku s palivom, ktoré ju môže – alebo nemusí – roztáčať do vysokých otáčok. Pokiaľ budú vyvolávať paniku a očakávanie temných zajtrajškov, pridusia ekonomiku, naopak, uvážené referencie a hľadanie cesty von môže povzbudiť potrebnú dôveru a chuť na nákupy,“ napísal v jednom komentári redaktor Respektu Petr Třešňák. Svetoznámy holandský teoretik médií Denis McQuail zasa konštatuje, že v histórii bol istý podiel zodpovednosti na nestabilite spoločnosti v čase stúpajúcej zločinnosti, vojny či ekonomického úpadku (!) vždy pripisovaný médiám. Ináč to vidí americký profesor Malvin DeFleur, ktorý médiám prisudzuje rozhodujúci význam pre fungovanie a stabilitu hospodárskeho systému, pretože konzumentov podporujú v ich spotrebiteľskom správaní. Bojovníci proti kríze nie sú ničím iným ako nie príliš podarenou realizáciu tejto teórie.
Imrich Gazda
Cena pre Andreja Bána
Pred niekoľkými dňami získal náš kolega Andrej Bán cenu Catholic Press Award, ktorú každoročne udeľuje americko-kanadská Asociácia katolíckej tlače. Andrej vyhral cenu v kategórii so siahodlhým názvom Best Multiple Picture Package Feature za sériu fotografií východoslovenských gréckokatolíckych drevených kostolíkov v časopise ONE Magazine. ONE Magazine je dvojmesačník vychádzajúci v angličtine a v nemčine v New Yorku, ktorý „predstavuje svojim čitateľom bohaté dedičstvo a kultúru Blízkeho východu, severovýchodnej Afriky, Indie a Východnej Európy.“ Andreja cena potešila i prekvapila. Ako hovorí: „Ani som netušil, že taká súťaž existuje a že ma do nej niekto prihlásil. ONE Magazine ma svojho času oslovil, aby som pre nich nafotil dve témy zo Slovenska: jedna bola o gréckokatolíckej dedine Jakubany a druhá o drevených kostolíkoch na východe Slovenska. Bola to príjemná práca, redakcia mi dala rámcové požiadavky, okruhy, ktoré ich zaujímali, no dali mi voľnú ruku.“ Andrej, ktorý už v minulosti spolupracoval napríklad s týždenníkom New Yorker či Newsweek, hovorí, že až vďaka tejto súťaži sa dozvedel, aká veľké množstvo kresťanských či katolíckych médií na severoamerickom trhu pôsobí. Náš reportér dúfa, že možno aj vďaka takýmto reportážam, za akú dostal cenu, sa ľudia v zahraničí dozvedia o vzácnej sakrálnej architektúre a možno podnieti záujem Američanov cestovať na Slovensko.
.red
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.