Rozhovor s Jánom Čarnogurským o milenkách politikov....
.aký je postoj bývalého premiéra k manželskej nevere u politikov?
V demokracii mi to osobne neprekáža. Ak to neprekáža ich voličom, prečo by to malo prekážať mne. V demokratických pomeroch zas o tak veľa nejde, len o kúsok obmedzenej moci. V období totality to však bolo pre nás disidentov vážnejšie. Raz sa jednej mojej kolegyne eštebáci pýtali, či nemám frajerku. Viete si asi predstaviť, aké by bolo pre ŠTB výhodné, keby na mňa mali čosi také škandalózne. Nemalo to len morálnu, ale aj politickú dimenziu. Keďže išlo naozaj o veľa, voči ľuďom, ktorí mali takéto problémy, som bol nedôverčivý. Uplatňoval som voči nim akúsi prezumpciu nedôvery. Citlivejšie veci som im hovoril až po tom, ako som sa presvedčil, že sú spoľahliví.
.prezumpcia nedôvery platila aj voči Václavovi Havlovi?
S ním som prichádzal do styku len málo, takže to nehralo rolu. Ale problémy sa vyskytovali, napríklad, keď sa dal Vaculík odfotiť na hrobe nahý. Komunisti to zneužili a ich noviny písali, aký je to sviniar, keď takto zneucťuje hroby. To bol jeden z mála prípadov, keď bol aktívny disident ukázaný v médiách. (Smiech.)
.sú pre vás politici, ktorí podvádzajú svoje manželky, a priori nedôveryhodní?
V totalite som uplatňoval prezumpciu nedôvery, čím som sa chránil. Aj v demokracii istú prezumpciu nedôvery cítim, ale dôvera či nedôvera je omnoho menej významná, lebo už o toľko nejde.
.ako líder opozície ste odsúdili vtedajšieho premiéra Vladimíra Mečiara za to, že išiel so svojou frajerkou Annou Nagyovou na audienciu k pápežovi. Prekvapilo vás, že Slovákov to vôbec nepoburovalo?
Zaradil som to do kategórie množstva javov, ktoré boli na postkomunistickom Slovensku iné, než v niektorých západných krajinách. Svedčilo to o tom, že slovenská spoločnosť nedospela k poznaniu, že to nie je v poriadku. Mal som skúsenosť, že bežní ľudia, ktorí by to sami v bezprostrednom okolí neakceptovali, to tolerovali. Pre nich je sféra vysokej politiky akoby úplne inou sférou, hľadia na ňu s obdivom či s posvätnou hrôzou.
.mečiar vás za ten výrok o jeho frajerke nežaloval?
Nie, napokon, za pravdu sa nežaluje (Smiech.)
.v tejto koalícii je Ján Slota štvrtýkrát ženatý, po boku Mečiara bola okrem manželky vždy iná žena, a manželka premiéra Roberta Fica je verejne takmer neznáma. U nás akoby nie je dôležité, aby politik ukazoval príjemný rodinný život. Nie je to spoločenský problém?
Áno, je. Takouto relativizáciou rodinnej pevnosti si Slovensko podkopáva jediný existenčný konár, na ktorom prežilo. Tým, že sme nemali tisíc rokov štát, sme prežili vďaka tomu, že rodiny tu boli pevné. Slovenské rodiny mali viac detí než Maďari či Česi. Relativizáciou týchto hodnôt si pílime pod sebou existenciu, čo ukazujú aj demografické trendy. Až nejaká kríza by dnes ukázala, aká je pevnosť rodiny dôležitá. Predstavme si, že by teroristi urobili strašný útok a Bratislava by sa stala neobývateľnou. Tu by sa ukázalo, že rodina je najlepšia obranná bašta. Keď sa hovorí, že padne dôchodkový systém, mňa to vôbec neznervózňuje, pretože by to malo aj dôležitú pozitívnu stránku. Videli by sme, že nestačí mať jedno či dve, ale viac detí, ktoré sa budú spoločne schopné postarať o vlastných rodičov. Témy ako samostatné Slovensko či Slovensko s hviezdičkou sú oproti tomu „šuvix“.
.majú politici aj v tomto vplyv na správanie ľudí?
Naše dejiny sú tisícročné a o tomto sa hovorí 15 rokov. Nepreceňoval by som to.
.kým v Česku vystupujú Havel aj Klaus ako silní a zaujímaví prezidenti, ktorí sa však s manželskou neverou príliš netaja, my máme nezaujímavého Schustera či Gašparoviča s imidžom dobrých manželov. Ako to vnímate?
Áno, sú takí, lebo v spoločnosti to tak chodí, ale ja sa bránim tomu, aby som redukoval istú sústavu kritérií na všetko.
.ten, kto túži vidieť komplexnú osobnosť, zaujímavú a konzistentnú v politických názoroch a pritom vernú v osobnom živote, žije v ilúziách?
Takýchto protikladov iného druhu je mnoho. Z francúzskych dejín poznáme svätého Ľudovíta, ktorý okrem toho, že bol svätý, udal rozvoj štátnosti v západnej Európe. Ale dvakrát sa pokúsil o krížové výpravy a vždy neúspešne. Bol jednoducho zlý vojvodca, takisto nebol komplexne dobrý.
.ako vidíte situáciu v Česku okolo manželského života troch najvyšších ústavných činiteľov? Pobavili vás posledné udalosti?
Zapadá mi to do obrazu husitských Čiech.
.nie je fakt, že s neverou sa často spájajú tie najvýraznejšie politické osobnosti, daný aj tým, že pre výrazné osobnosti je typická nejaká charakterová chyba?
Je to asi tak. Výrazná osobnosť má výnimočné vlastnosti, ktoré jej umožnia ísť hore a tým, že navyše vyjdú hore, získajú moc a bohatstvo. Takíto ľudia priťahujú ženy viac než priemerní muži.
.politici si medzi sebou o neverách iných politikov hovoria?
Keď som bol v politike, tak sa o tom nehovorilo. Asi sa to bralo ako osobná vec.
.v Bavorsku sa Horst Seehofer rozišiel s milenkou, s ktorou má dieťa, asi najmä preto, aby mal šancu vyhrať boj o post šéfa CSU. Prečo sa v katolíckom Bavorsku vníma milenka ako priťažujúca okolnosť, a na Slovensku je to jedno?
V Bavorsku 50 rokov vládne CSU, ktorá tieto kritériá pokladá za dôležité. Tak ako my sa zdravíme „ahoj“, Bavori sa zdravia „Grüss Gott“, čo je u nás priam nepredstaviteľné. Je to teda iná úroveň. Minulý rok som bol v rámci jednej konferencie na stretnutí s ruským prezidentom. Putin, ktorý ako kágebák určite nebol vychovávaný v náboženskom duchu, sa rozhovoril o akomsi kláštore v jednej ruskej dedine, kde mu mnísi ukázali kroniku. Tam bolo napísané za každú nedeľu, kto z dediny nebol na omši, kto nechodí pravidelne na spoveď a prečo. Putin to uzavrel: Vidíte, toto bolo základ stability ruskej spoločnosti. A naozaj to kedysi bolo tak. Aj Slovensko bolo kedysi podobné, malo napokon povesť najnábožnejšej časti Uhorska.
.bolo v tom čase v Uhorsku diskvalifikujúce, ak sa o niekom vedelo, že má milenku?
Na to expert nie som, ale predpokladám, že od 19. storočia to už taký problém nepredstavovalo. Známe sú historky o pitkách v Budapešti, kde grófi pili šampanské z topánok herečky, ktorá bola v ich spoločnosti.
.eč .mh
.aký je postoj bývalého premiéra k manželskej nevere u politikov?
V demokracii mi to osobne neprekáža. Ak to neprekáža ich voličom, prečo by to malo prekážať mne. V demokratických pomeroch zas o tak veľa nejde, len o kúsok obmedzenej moci. V období totality to však bolo pre nás disidentov vážnejšie. Raz sa jednej mojej kolegyne eštebáci pýtali, či nemám frajerku. Viete si asi predstaviť, aké by bolo pre ŠTB výhodné, keby na mňa mali čosi také škandalózne. Nemalo to len morálnu, ale aj politickú dimenziu. Keďže išlo naozaj o veľa, voči ľuďom, ktorí mali takéto problémy, som bol nedôverčivý. Uplatňoval som voči nim akúsi prezumpciu nedôvery. Citlivejšie veci som im hovoril až po tom, ako som sa presvedčil, že sú spoľahliví.
.prezumpcia nedôvery platila aj voči Václavovi Havlovi?
S ním som prichádzal do styku len málo, takže to nehralo rolu. Ale problémy sa vyskytovali, napríklad, keď sa dal Vaculík odfotiť na hrobe nahý. Komunisti to zneužili a ich noviny písali, aký je to sviniar, keď takto zneucťuje hroby. To bol jeden z mála prípadov, keď bol aktívny disident ukázaný v médiách. (Smiech.)
.sú pre vás politici, ktorí podvádzajú svoje manželky, a priori nedôveryhodní?
V totalite som uplatňoval prezumpciu nedôvery, čím som sa chránil. Aj v demokracii istú prezumpciu nedôvery cítim, ale dôvera či nedôvera je omnoho menej významná, lebo už o toľko nejde.
.ako líder opozície ste odsúdili vtedajšieho premiéra Vladimíra Mečiara za to, že išiel so svojou frajerkou Annou Nagyovou na audienciu k pápežovi. Prekvapilo vás, že Slovákov to vôbec nepoburovalo?
Zaradil som to do kategórie množstva javov, ktoré boli na postkomunistickom Slovensku iné, než v niektorých západných krajinách. Svedčilo to o tom, že slovenská spoločnosť nedospela k poznaniu, že to nie je v poriadku. Mal som skúsenosť, že bežní ľudia, ktorí by to sami v bezprostrednom okolí neakceptovali, to tolerovali. Pre nich je sféra vysokej politiky akoby úplne inou sférou, hľadia na ňu s obdivom či s posvätnou hrôzou.
.mečiar vás za ten výrok o jeho frajerke nežaloval?
Nie, napokon, za pravdu sa nežaluje (Smiech.)
.v tejto koalícii je Ján Slota štvrtýkrát ženatý, po boku Mečiara bola okrem manželky vždy iná žena, a manželka premiéra Roberta Fica je verejne takmer neznáma. U nás akoby nie je dôležité, aby politik ukazoval príjemný rodinný život. Nie je to spoločenský problém?
Áno, je. Takouto relativizáciou rodinnej pevnosti si Slovensko podkopáva jediný existenčný konár, na ktorom prežilo. Tým, že sme nemali tisíc rokov štát, sme prežili vďaka tomu, že rodiny tu boli pevné. Slovenské rodiny mali viac detí než Maďari či Česi. Relativizáciou týchto hodnôt si pílime pod sebou existenciu, čo ukazujú aj demografické trendy. Až nejaká kríza by dnes ukázala, aká je pevnosť rodiny dôležitá. Predstavme si, že by teroristi urobili strašný útok a Bratislava by sa stala neobývateľnou. Tu by sa ukázalo, že rodina je najlepšia obranná bašta. Keď sa hovorí, že padne dôchodkový systém, mňa to vôbec neznervózňuje, pretože by to malo aj dôležitú pozitívnu stránku. Videli by sme, že nestačí mať jedno či dve, ale viac detí, ktoré sa budú spoločne schopné postarať o vlastných rodičov. Témy ako samostatné Slovensko či Slovensko s hviezdičkou sú oproti tomu „šuvix“.
.majú politici aj v tomto vplyv na správanie ľudí?
Naše dejiny sú tisícročné a o tomto sa hovorí 15 rokov. Nepreceňoval by som to.
.kým v Česku vystupujú Havel aj Klaus ako silní a zaujímaví prezidenti, ktorí sa však s manželskou neverou príliš netaja, my máme nezaujímavého Schustera či Gašparoviča s imidžom dobrých manželov. Ako to vnímate?
Áno, sú takí, lebo v spoločnosti to tak chodí, ale ja sa bránim tomu, aby som redukoval istú sústavu kritérií na všetko.
.ten, kto túži vidieť komplexnú osobnosť, zaujímavú a konzistentnú v politických názoroch a pritom vernú v osobnom živote, žije v ilúziách?
Takýchto protikladov iného druhu je mnoho. Z francúzskych dejín poznáme svätého Ľudovíta, ktorý okrem toho, že bol svätý, udal rozvoj štátnosti v západnej Európe. Ale dvakrát sa pokúsil o krížové výpravy a vždy neúspešne. Bol jednoducho zlý vojvodca, takisto nebol komplexne dobrý.
.ako vidíte situáciu v Česku okolo manželského života troch najvyšších ústavných činiteľov? Pobavili vás posledné udalosti?
Zapadá mi to do obrazu husitských Čiech.
.nie je fakt, že s neverou sa často spájajú tie najvýraznejšie politické osobnosti, daný aj tým, že pre výrazné osobnosti je typická nejaká charakterová chyba?
Je to asi tak. Výrazná osobnosť má výnimočné vlastnosti, ktoré jej umožnia ísť hore a tým, že navyše vyjdú hore, získajú moc a bohatstvo. Takíto ľudia priťahujú ženy viac než priemerní muži.
.politici si medzi sebou o neverách iných politikov hovoria?
Keď som bol v politike, tak sa o tom nehovorilo. Asi sa to bralo ako osobná vec.
.v Bavorsku sa Horst Seehofer rozišiel s milenkou, s ktorou má dieťa, asi najmä preto, aby mal šancu vyhrať boj o post šéfa CSU. Prečo sa v katolíckom Bavorsku vníma milenka ako priťažujúca okolnosť, a na Slovensku je to jedno?
V Bavorsku 50 rokov vládne CSU, ktorá tieto kritériá pokladá za dôležité. Tak ako my sa zdravíme „ahoj“, Bavori sa zdravia „Grüss Gott“, čo je u nás priam nepredstaviteľné. Je to teda iná úroveň. Minulý rok som bol v rámci jednej konferencie na stretnutí s ruským prezidentom. Putin, ktorý ako kágebák určite nebol vychovávaný v náboženskom duchu, sa rozhovoril o akomsi kláštore v jednej ruskej dedine, kde mu mnísi ukázali kroniku. Tam bolo napísané za každú nedeľu, kto z dediny nebol na omši, kto nechodí pravidelne na spoveď a prečo. Putin to uzavrel: Vidíte, toto bolo základ stability ruskej spoločnosti. A naozaj to kedysi bolo tak. Aj Slovensko bolo kedysi podobné, malo napokon povesť najnábožnejšej časti Uhorska.
.bolo v tom čase v Uhorsku diskvalifikujúce, ak sa o niekom vedelo, že má milenku?
Na to expert nie som, ale predpokladám, že od 19. storočia to už taký problém nepredstavovalo. Známe sú historky o pitkách v Budapešti, kde grófi pili šampanské z topánok herečky, ktorá bola v ich spoločnosti.
.eč .mh
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.