Ani ukradnuté tajné dáta stajne Ferrari v dome šéfdizajnéra McLarenu nedokázali zakázanú špionáž. Šou Formuly 1 ide ďalej po starom.
Už dávno nebolo zasadnutie Svetového súdu motoristického športu sledované s takým napätím, ako v posledný júlový štvrtok, keď do Paríža pricestovali zástupcovia dvoch najlepších tímov súčasnosti. Kým Ferrari žiadalo trest, McLaren sa prišiel očistiť z podozrení v najvážnejšej špionážnej kauze v dejinách Formuly 1.
.zlodejina
O špionáži sa v minulosti v efjednotke sem-tam hovorilo. Tímy platili profesionálnych fotografov za detailné zábery niektorých častí monopostov konkurencie a občas sa stalo, že mechanici pri prestupe z jednej stajne do druhej so sebou zobrali nejaké dáta či poznatky. Nikdy však nešlo o nič také veľké, ako v tohtoročnom prípade.
Začal sa vyhodením technického manažéra Ferrari Nigela Stepneyho. Vraj sabotoval prácu tímu, keď počas Grand Prix Monaka nasypal do nádrží monopostov neznámy biely prášok. Neskôr sa ukázalo, že vo Ferrari zmizli isté dokumenty a práve Stepney bol obvinený z ich krádeže.
O nejaký čas už linka viedla do tábora najväčšieho konkurenta v boji o titul – rovno do domu šéfdizajnéra Mika Coughlana, inak výborného Stepneyho priateľa. Pri razii uňho policajti objavili 780-stranový zväzok dokumentov, ktoré mali obsahovať informácie nielen o chode Ferrari, ale aj technické dáta o ich monopostoch. Olej do ohňa priliali aj zástupcovia ďalšieho tímu, Hondy, ktorí potvrdili, že obaja podozriví u nich spoločne žiadali o prácu. Popreli však, že by im boli ponúkané nejaké dokumenty. Podobne sa k tajným papierom konkurencie postavili aj v McLarene, kde tvrdili, že o Coughlanovom konaní nemali ani šajnu. Vraj musel konať na vlastnú päsť.
Samozrejme, šéfdizajnér dostal hneď padáka. Kauza sa však dostala až pred Svetový súd motoristického športu. Podľa odborníkov hrozilo McLarenu odobratie majstrovských bodov, ktoré by znamenalo koniec dramatickosti šampionátu. V jeho čele je v súčasnosti duo strieborných Lewis Hamilton a Fernando Alonso, ak by prišli o body, mal by jeden z dvojice pilotov Ferrari, Kimi Räikkonen či Felipe Massa, uľahčenú cestu k titulu. Víťazstvo Talianov v Pohári konštruktérov by asi už neohrozil nikto a majstrovstvá sveta by naskočili na vlak úplnej nudy.
.bez dôkazov
Súd však britský tím nepotrestal, aj keď bolo dokázané, že jeho popredný člen vlastnil zmiznuté dokumenty konkurencie. „Dôkazy nie sú dostatočné,” píše sa v stanovisku, podľa ktorého nie je zrejmé, že by tajné dáta v McLarene použili. Po šesťhodinovom rokovaní najvyššej inštancie Medzinárodnej automobilovej federácie bol škandál zmietnutý zo stola. FIA McLarenu len pohrozila, že ak by sa v budúcnosti dokázalo, že tajné materiály naozaj použil, bude vylúčený nielen z tohtoročného, ale aj budúcoročného šampionátu.
Ťažko si však predstaviť, že by sa FIA uchýlila až k takémuto tvrdému trestu, McLaren patrí k legendám motoristického športu, v F1 je to jeden z tímov s najväčším rozpočtom a jeho šéf Ron Dennis je uznávanou kapacitou. A ani najurputnejší rivali si o ňom nemyslia, že by bol schopný podvodu.
Po vypuknutí škandálu bolo zrejmé, že sa ho až osobne dotýka podozrenie z neférového správania, pri prvom oficiálnom vystúpení mal slzy v očiach. „Pre tento šport žijem, nikdy by som neurobil niečo takéto špinavé,” obhajoval sa. Aj po rozsudku vyjadril svoje sklamanie, že jeho tím bol vôbec spájaný so špionážou. „Nie som úplne spokojný s výsledkom, ale trest zodpovedá trestnému činu,” komentoval rozsudok. „Posledných dvadsaťštyri hodín bolo nesmierne náročných, no cítili sme podporu našich partnerov aj verejnosti. Zdôrazňujem, že McLaren sa vždy správal čestne. Teraz je pred nami len jediná úloha – vyhrať svetový šampionát.“
.hnev u červených
V talianskej stajni vôbec netajili svoj hnev a rozčarovanie z oslobodzujúceho rozsudku. „Toto rozhodnutie legitimuje nečestné správanie v F1 a prináša veľmi vážny precedens,“ hovorí sa v stanovisku tímu Ferrari. „Cítime, že ide o hrubé poškodenie kreditu nášho športu. Je pre nás nepochopiteľné, že ohrozenie základných princípov športovej cti nebude niesť logické a nevyhnutné následky v podobe sankcií. Rozhodnutie koncilu naznačuje, že vlastnenie cudzích tajných informácií najvyššej úrovne počas niekoľkých mesiacov nie je dôvodom na trest. Vec je tým vážnejšia, že v športe, ako je F1, rozhodujú detaily.“
Taliani sa však ani po výroku športového súdu nevzdávajú. Podľa ich ostatných vyjadrení je zrejmé, že prípad bude mať dohru na anglickom aj talianskom civilnom súde.
Šampionát však môže pokračovať, po športovej stránke by mala byť kauza uzavretá. Motoristický súd ešte čaká dvojicu namočených – Nigela Stepneyho a Mika Coughlana. Tí budú musieť obhájiť svoju možnosť pracovať aj v budúcnosti v motoristickom športe. Keďže však obaja dostali od svojich tímov výpovede, rozsudok bude zaujímať len málokoho. Všetci opäť myslia iba na súboj strieborných a červených. A ten môže byť ešte poriadne horúci.
.michal Pavelka
Už dávno nebolo zasadnutie Svetového súdu motoristického športu sledované s takým napätím, ako v posledný júlový štvrtok, keď do Paríža pricestovali zástupcovia dvoch najlepších tímov súčasnosti. Kým Ferrari žiadalo trest, McLaren sa prišiel očistiť z podozrení v najvážnejšej špionážnej kauze v dejinách Formuly 1.
.zlodejina
O špionáži sa v minulosti v efjednotke sem-tam hovorilo. Tímy platili profesionálnych fotografov za detailné zábery niektorých častí monopostov konkurencie a občas sa stalo, že mechanici pri prestupe z jednej stajne do druhej so sebou zobrali nejaké dáta či poznatky. Nikdy však nešlo o nič také veľké, ako v tohtoročnom prípade.
Začal sa vyhodením technického manažéra Ferrari Nigela Stepneyho. Vraj sabotoval prácu tímu, keď počas Grand Prix Monaka nasypal do nádrží monopostov neznámy biely prášok. Neskôr sa ukázalo, že vo Ferrari zmizli isté dokumenty a práve Stepney bol obvinený z ich krádeže.
O nejaký čas už linka viedla do tábora najväčšieho konkurenta v boji o titul – rovno do domu šéfdizajnéra Mika Coughlana, inak výborného Stepneyho priateľa. Pri razii uňho policajti objavili 780-stranový zväzok dokumentov, ktoré mali obsahovať informácie nielen o chode Ferrari, ale aj technické dáta o ich monopostoch. Olej do ohňa priliali aj zástupcovia ďalšieho tímu, Hondy, ktorí potvrdili, že obaja podozriví u nich spoločne žiadali o prácu. Popreli však, že by im boli ponúkané nejaké dokumenty. Podobne sa k tajným papierom konkurencie postavili aj v McLarene, kde tvrdili, že o Coughlanovom konaní nemali ani šajnu. Vraj musel konať na vlastnú päsť.
Samozrejme, šéfdizajnér dostal hneď padáka. Kauza sa však dostala až pred Svetový súd motoristického športu. Podľa odborníkov hrozilo McLarenu odobratie majstrovských bodov, ktoré by znamenalo koniec dramatickosti šampionátu. V jeho čele je v súčasnosti duo strieborných Lewis Hamilton a Fernando Alonso, ak by prišli o body, mal by jeden z dvojice pilotov Ferrari, Kimi Räikkonen či Felipe Massa, uľahčenú cestu k titulu. Víťazstvo Talianov v Pohári konštruktérov by asi už neohrozil nikto a majstrovstvá sveta by naskočili na vlak úplnej nudy.
.bez dôkazov
Súd však britský tím nepotrestal, aj keď bolo dokázané, že jeho popredný člen vlastnil zmiznuté dokumenty konkurencie. „Dôkazy nie sú dostatočné,” píše sa v stanovisku, podľa ktorého nie je zrejmé, že by tajné dáta v McLarene použili. Po šesťhodinovom rokovaní najvyššej inštancie Medzinárodnej automobilovej federácie bol škandál zmietnutý zo stola. FIA McLarenu len pohrozila, že ak by sa v budúcnosti dokázalo, že tajné materiály naozaj použil, bude vylúčený nielen z tohtoročného, ale aj budúcoročného šampionátu.
Ťažko si však predstaviť, že by sa FIA uchýlila až k takémuto tvrdému trestu, McLaren patrí k legendám motoristického športu, v F1 je to jeden z tímov s najväčším rozpočtom a jeho šéf Ron Dennis je uznávanou kapacitou. A ani najurputnejší rivali si o ňom nemyslia, že by bol schopný podvodu.
Po vypuknutí škandálu bolo zrejmé, že sa ho až osobne dotýka podozrenie z neférového správania, pri prvom oficiálnom vystúpení mal slzy v očiach. „Pre tento šport žijem, nikdy by som neurobil niečo takéto špinavé,” obhajoval sa. Aj po rozsudku vyjadril svoje sklamanie, že jeho tím bol vôbec spájaný so špionážou. „Nie som úplne spokojný s výsledkom, ale trest zodpovedá trestnému činu,” komentoval rozsudok. „Posledných dvadsaťštyri hodín bolo nesmierne náročných, no cítili sme podporu našich partnerov aj verejnosti. Zdôrazňujem, že McLaren sa vždy správal čestne. Teraz je pred nami len jediná úloha – vyhrať svetový šampionát.“
.hnev u červených
V talianskej stajni vôbec netajili svoj hnev a rozčarovanie z oslobodzujúceho rozsudku. „Toto rozhodnutie legitimuje nečestné správanie v F1 a prináša veľmi vážny precedens,“ hovorí sa v stanovisku tímu Ferrari. „Cítime, že ide o hrubé poškodenie kreditu nášho športu. Je pre nás nepochopiteľné, že ohrozenie základných princípov športovej cti nebude niesť logické a nevyhnutné následky v podobe sankcií. Rozhodnutie koncilu naznačuje, že vlastnenie cudzích tajných informácií najvyššej úrovne počas niekoľkých mesiacov nie je dôvodom na trest. Vec je tým vážnejšia, že v športe, ako je F1, rozhodujú detaily.“
Taliani sa však ani po výroku športového súdu nevzdávajú. Podľa ich ostatných vyjadrení je zrejmé, že prípad bude mať dohru na anglickom aj talianskom civilnom súde.
Šampionát však môže pokračovať, po športovej stránke by mala byť kauza uzavretá. Motoristický súd ešte čaká dvojicu namočených – Nigela Stepneyho a Mika Coughlana. Tí budú musieť obhájiť svoju možnosť pracovať aj v budúcnosti v motoristickom športe. Keďže však obaja dostali od svojich tímov výpovede, rozsudok bude zaujímať len málokoho. Všetci opäť myslia iba na súboj strieborných a červených. A ten môže byť ešte poriadne horúci.
.michal Pavelka
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.