TELEVÍZIE Doma nás čaká láska
Od 1. septembra majú slovenské ženy naozaj bohatý výber sladkých seriálov a zamilovaných filmov. Od októbra minulého roka je tu JOJ plus, zameraná v prvom rade na ženy, a od 1. septembra je tu ďalšia podobná stanica, vytvorená tentoraz Markízou – DOMA. Bohatá mediálna kampaň priniesla pre DOMA dve silné posolstvá: nová stanica bude plná lásky v rôznych seriálových či filmových podobách, takže sa nám bude do domu pchať celá plejáda rôznych Estebanov, Juanov, Danielov či Ralphov. Druhé posolstvo je nemediálne – keď tak razantne pribudla ponuka, asi tu bol aj dopyt. Naozaj naše ženy tak zúfalo potrebujú dodávať lásku cez naivné telenovely z obrazovky? Je tej autentickej lásky v našich rodinách, v našom živote, tak málo, že ju musíme v instantnom televíznom vydaní importovať z Južnej Ameriky? Ale dobre, možno to tak je, že slovenské ženy potrebujú veľa tej televíznej romantiky, lebo v reálnom živote sa im jej veľa nedostáva. A JOJ i Markíza to vyriešili špeciálnym kanálom pre tento druh diváčok (divákov), ktorí sú zväčša aj vďačnými objektmi reklamy.
V zvláštnej situácii ostala verejnoprávna Jednotka. Aj tá v denných časoch bojuje o ženy – teraz napríklad mexickou telenovelou Rany lásky a nemeckým romantickým seriálom Sila lásky. Milovníčky romantických seriálov majú teda bohatý výber z troch kanálov. V jednom prípade im dokonca na túto zvláštnu vášeň prispievame pravidelným mesačným poplatkom aj my daňoví poplatníci. A čo my ostatní?
.eva Čobejová
TELEVÍZIA BBC je škodca
James Murdoch nie je vo Veľkej Británii veľmi populárny, podobne ako jeho otec, Rupert Murdoch. Čiastočne sa to dá vysvetliť ich povesťou mediálnych dravcov, čiastočne tým, že sú Austrálčania a ako takí budú na časť Britov vždy pôsobiť hrubo, agresívne, nevychovane, skrátka... ako Aussies. Popularita Jamesa Murdocha sa však momentálne ocitla v takej vývrtke ako ešte nikdy. Na Edinburskom televíznom festivale sa ostro vyslovil proti BBC. Vyhlásil, že z jej postavenia a ambícií „mrazí“. O čo ide? BBC, štátom platená mediálna korporácia, sa usiluje udomácniť takmer na každom kúsku mediálneho piesočku. Vraj chce len ponúknuť každému zo svojich divákov, poslucháčov a čitateľov „niečo“. Šikovný dôvod. Slúži ako ospravedlnenie existencie inštitúcie, ktorú povinne živia občania. A ešte sa ním BBC môže zaštítiť pri svojej expanzii na všetky strany. Murdoch tvrdí, že BBC, ktorá nemá núdzu o peniaze, vytláča z trhu tie médiá, ktoré svoj obsah tvoria za ťažko – a v čase krízy čoraz ťažšie – zarobené peniaze. Murdoch je možno austrálsky prostoreký, ale v podstate má pravdu – každý štátom živený gigant trhu škodí. BBC je možno stará a vážená, ale viackrát dokázala, že objektivitu vie podriadiť politickej agende. Murdochovci sa možno vo svete médií nepreslávili ohľadmi, ale zoči-voči arogancii štátu sú ich spôsoby veľmi slabá polievočka. Najlepšie na tom je, že táto debata vznikla – lebo môže byť ešte užitočná nielen pre Britániu.
.marína Gálisová INTERNET Trochu inak
Pred rokmi tu bol len inZine. Ten zanikol a po čase vznikol T-Station. Aj ten zanikol, ale neskôr sa časť jeho redakcie objavila na Humne a ďalšia pred niekoľkými mesiacmi založila Inland (ktorý vedie naša spolupracovníčka Elena Akácsová). No a pred niekoľkými týždňami do tejto skupinky stránok s dobrým internetovým čítaním pribudol magazín Ina[k]. Nový magazín má s Inlandom veľa spoločného: editorial, ktorý píšu traja kmeňoví redaktori trikrát do týždňa, občasnú rubriku venovanú životnému štýlu i rubriku kultúra, v ktorej dominujú najmä filmové recenzie. Priestor však dostávajú aj vážnejšie články (zaradené v časti seriousness) napríklad o putovaní výrobkov po celom svete či o zmysluplnosti anonymných internetových fór. Na stránke nechýba ani sekcia venovaná knihám, a práve táto rubrika je niečím, čo robí Ina[k] inakším. Nájdu sa v nej, samozrejme, recenzie na knihy, ktoré dostať aj u nás (napríklad nedávno vydané Kehlmannovo Vymeriavanie sveta či Larssonovu kriminálnu trilógiu), ale väčším plusom (či exkluzivitou) sú recenzie kníh, ku ktorým sa našinec dostane len prostredníctvom internetových obchodov či pri návšteve britského kníhkupectva. Pred vyše rokom nič a dnes hneď tri internetové magazíny: radosť vyberať.
.tomáš Gális
Od 1. septembra majú slovenské ženy naozaj bohatý výber sladkých seriálov a zamilovaných filmov. Od októbra minulého roka je tu JOJ plus, zameraná v prvom rade na ženy, a od 1. septembra je tu ďalšia podobná stanica, vytvorená tentoraz Markízou – DOMA. Bohatá mediálna kampaň priniesla pre DOMA dve silné posolstvá: nová stanica bude plná lásky v rôznych seriálových či filmových podobách, takže sa nám bude do domu pchať celá plejáda rôznych Estebanov, Juanov, Danielov či Ralphov. Druhé posolstvo je nemediálne – keď tak razantne pribudla ponuka, asi tu bol aj dopyt. Naozaj naše ženy tak zúfalo potrebujú dodávať lásku cez naivné telenovely z obrazovky? Je tej autentickej lásky v našich rodinách, v našom živote, tak málo, že ju musíme v instantnom televíznom vydaní importovať z Južnej Ameriky? Ale dobre, možno to tak je, že slovenské ženy potrebujú veľa tej televíznej romantiky, lebo v reálnom živote sa im jej veľa nedostáva. A JOJ i Markíza to vyriešili špeciálnym kanálom pre tento druh diváčok (divákov), ktorí sú zväčša aj vďačnými objektmi reklamy.
V zvláštnej situácii ostala verejnoprávna Jednotka. Aj tá v denných časoch bojuje o ženy – teraz napríklad mexickou telenovelou Rany lásky a nemeckým romantickým seriálom Sila lásky. Milovníčky romantických seriálov majú teda bohatý výber z troch kanálov. V jednom prípade im dokonca na túto zvláštnu vášeň prispievame pravidelným mesačným poplatkom aj my daňoví poplatníci. A čo my ostatní?
.eva Čobejová
TELEVÍZIA BBC je škodca
James Murdoch nie je vo Veľkej Británii veľmi populárny, podobne ako jeho otec, Rupert Murdoch. Čiastočne sa to dá vysvetliť ich povesťou mediálnych dravcov, čiastočne tým, že sú Austrálčania a ako takí budú na časť Britov vždy pôsobiť hrubo, agresívne, nevychovane, skrátka... ako Aussies. Popularita Jamesa Murdocha sa však momentálne ocitla v takej vývrtke ako ešte nikdy. Na Edinburskom televíznom festivale sa ostro vyslovil proti BBC. Vyhlásil, že z jej postavenia a ambícií „mrazí“. O čo ide? BBC, štátom platená mediálna korporácia, sa usiluje udomácniť takmer na každom kúsku mediálneho piesočku. Vraj chce len ponúknuť každému zo svojich divákov, poslucháčov a čitateľov „niečo“. Šikovný dôvod. Slúži ako ospravedlnenie existencie inštitúcie, ktorú povinne živia občania. A ešte sa ním BBC môže zaštítiť pri svojej expanzii na všetky strany. Murdoch tvrdí, že BBC, ktorá nemá núdzu o peniaze, vytláča z trhu tie médiá, ktoré svoj obsah tvoria za ťažko – a v čase krízy čoraz ťažšie – zarobené peniaze. Murdoch je možno austrálsky prostoreký, ale v podstate má pravdu – každý štátom živený gigant trhu škodí. BBC je možno stará a vážená, ale viackrát dokázala, že objektivitu vie podriadiť politickej agende. Murdochovci sa možno vo svete médií nepreslávili ohľadmi, ale zoči-voči arogancii štátu sú ich spôsoby veľmi slabá polievočka. Najlepšie na tom je, že táto debata vznikla – lebo môže byť ešte užitočná nielen pre Britániu.
.marína Gálisová INTERNET Trochu inak
Pred rokmi tu bol len inZine. Ten zanikol a po čase vznikol T-Station. Aj ten zanikol, ale neskôr sa časť jeho redakcie objavila na Humne a ďalšia pred niekoľkými mesiacmi založila Inland (ktorý vedie naša spolupracovníčka Elena Akácsová). No a pred niekoľkými týždňami do tejto skupinky stránok s dobrým internetovým čítaním pribudol magazín Ina[k]. Nový magazín má s Inlandom veľa spoločného: editorial, ktorý píšu traja kmeňoví redaktori trikrát do týždňa, občasnú rubriku venovanú životnému štýlu i rubriku kultúra, v ktorej dominujú najmä filmové recenzie. Priestor však dostávajú aj vážnejšie články (zaradené v časti seriousness) napríklad o putovaní výrobkov po celom svete či o zmysluplnosti anonymných internetových fór. Na stránke nechýba ani sekcia venovaná knihám, a práve táto rubrika je niečím, čo robí Ina[k] inakším. Nájdu sa v nej, samozrejme, recenzie na knihy, ktoré dostať aj u nás (napríklad nedávno vydané Kehlmannovo Vymeriavanie sveta či Larssonovu kriminálnu trilógiu), ale väčším plusom (či exkluzivitou) sú recenzie kníh, ku ktorým sa našinec dostane len prostredníctvom internetových obchodov či pri návšteve britského kníhkupectva. Pred vyše rokom nič a dnes hneď tri internetové magazíny: radosť vyberať.
.tomáš Gális
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.