.ste vyštudovaný ekonóm. Ako ste sa dostali k automobilovému biznisu?
Náhodou, keďže som frankofónny, prihlásil som sa, keď v Česku otvárala svoju pobočku francúzska automobilka Renault, a zobrali ma. Takže to bolo skôr vďaka jazyku a nie kvôli tomu, že by som mal od mala rád autá či bol technický typ. A keď sa raz uchytíte v tomto priemysle, je ťažké z neho vykĺznuť.
.pred príchodom do Kia ste pôsobili v troch iných automobilkách – Renault, Seat a Mazda. Prečo ste zakotvili v Kia?
Pred troma rokmi Kia spúšťala svoju výrobu v Žiline a hľadali aj človeka, ktorý by viedol ich distribútora. Značka v tom čase mala iba malý podiel na trhu, asi dve percentá, ale bol tu potenciál rastu. Ja som vedel o modeloch, ktoré chce Kia na trh presadiť, a bola to pre mňa výzva skúsiť robiť pre neveľmi známu značku. S odstupom času tento risk hodnotím pozitívne.
.sú rozdiely vo firemných kultúrach týchto firiem?
Určite aj v riadení firmy sa prejavujú národné povahy. Strereotypy, ktoré kolujú o jednotlivých národoch, sa prejavujú aj v praxi. V Seate, ktorý patrí pod Volkswagen, som zažil nemeckú precíznosť a plánovitosť. Tá mi aj najviac vyhovovala. Vo firme bolo menej improvizácií ako vo francúzskom Renaulte. V kórejskej firme je veľmi silná hierarchizácia v riadení.
.ako sa prejavuje?
O nariadeniach šéfov sa zväčša nediskutuje, ale sa akceptujú. Sú ľudia na nižších postoch, ktorí to ťažšie znášajú, ale ide o to, kultúrne rozdiely tolerovať, akceptovať a riešiť problémy konštruktívne. V Kórei to zjavne funguje.
.na čom ste jazdili v minulosti a na akom aute teraz?
Keďže mám tri malé deti, už dávnejšie som presedlal na veľké autá. Teraz jazdím na Kia Carnival a predtým som jazdil v podobnom type Seatu. Keďže jazdím s rodinou aj do hôr a berieme so sebou aj bicykle, je to auto, ktoré mi nateraz vyhovuje.
.kia v poslednom období prichádza na trh veľmi často s novými modelmi. Prečo púšťate na trh také široké spektrum áut naraz?
Aby ste to pochopili, treba poznať históriu značky v Európe. Tá nie je dlhá. Jej prvé auta sa v Európe začali objavovať na konci 80. rokov minulého storočia a na Slovensku ešte neskôr. Preto je Kia značka, ktorá ešte stále hľadá svoje modelové portfólio. Keďže sa na trhu potrebuje etablovať, vývoj modelov je búrlivejší ako pri zavedených značkách. Ale dnes vidíme aj pri zavedených značkách, že modelové rady rozširujú a obmeny modelov robia rýchlejšie. Tak sa môže stať, že automobilka uvedie v priebehu roka tri nové modely. Na to sa chystáme aj my na autosalóne vo Frankfurte.
.aké konkrétne modely to budú?
Facelifovaný (upravený) model Kia cee´d, úplne nový model Sorenta a do nového segmentu vstúpime s modelom Venga.
.aká je dnes priemerná životnosť jedného modelu na trhu?
Niekedy to bolo aj sedem rokov, dnes sú modely obmieňané už po piatich rokoch. Trend skracovania je jasný.
.podľa modelov, ktoré uvádzate na trh, že Kia pochopila záujem Európy najmä o menšie autá.
Iste. Už od vstupu na trh Kia nešla toľko do veľkých áut a dnes rozširuje najmä segment malých automobilov.
.v ponuke máte aj hybridný elektromobil. Je oň záujem?
Populárny je najmä v USA. Do Európy toto auto ešte len príde.
.vidíte takéto autá ako trend budúcnosti alebo iba doplnok k bežným modelom?
Myslím si, že hybridy sa nepresadia masovo, ale svoju klientelu si nájdu. Majú výhodu v meste, kde majú nižšiu spotrebu, ale mimo mesta úspora nie je výrazná. Navyše, to auto je ťažšie, výroba batérie je tiež náročná a nevydrží dlhú jazdu na elektrický pohon.
.v čom vidíte budúcnosť vy?
Dnešné hybridy sú kombináciou spaľovacieho a elektrického motora. Baterka sa dobíja počas jazdy a sama vydrží v meste iba niekoľko kilometrov. Elektrina je teda doplnková. Populárnejšie budú autá, kde baterka vydrží aj 150 kilometrov a nabíja sa zapojením do elektriny. Tam je, naopak, skôr spaľovací motor doplnkový.
.je Kia stále ešte považovaná za lacnú značku ako pri vstupe na európsky trh? Dá sa proti tomu bojovať?
Je to dlhodobý proces, pretože predsudky z hláv zákazníkov len tak ľahko nevyženiete. Pomohol nám v tom model cee´d. Uňho ľudia videli, že Kia je schopná vyrábať auto kvalitné, čo sa týka výbavy, dizajnu aj techniky.
.ako sa darí Kia v USA?
Je to jedna z mála značiek, ktorej neklesol predaj napriek kríze. Nejako výrazne nerástol, ale ponuka malých a úsporných áut sa ujala aj tam.
.ako sa kríza dotkla vášho predaja na Slovensku?
Nám predaj za prvých sedem mesiacov v roku stúpol takmer o 35 percent. Ale v prvých mesiacoch to tak ružovo nevyzeralo. Mali sme pokles skoro o 40 percent. Potom nám pomohlo toľko diskutované šrotovné. Dnes, keď sa jeho dopady už vyčerpávajú, zaznamenávame opäť pokles predaja.
.malo teda šrotovné význam?
Z pohľadu automobiliek iste. Podržalo predaj a pritiahlo ľudí, ktorí by si asi nové auto nekúpili.
.kríza donútila automobilky aj zlacňovať alebo pridávať zákazníkom bonusy k autu v podobe lepšej výbavy. Robíte to aj vy?
Zlacňovať sme museli na dnešnom trhu aj my, hoci sme sa tomu bránili. Rôzne bonusy k autu sa dávali aj pred krízou a nezabúdame na ne ani teraz.
.predaj teda počas krízy stúpa. Aj výroba?
Najprv klesala a fabrika v Žiline išla iba na dve šesťhodinové zmeny. Po spustení šrotovného vo viacerých európskych krajinách a so spustením výroby faceliftovanej verzie cee´d naša výroba znova prešla na osemhodinové zmeny.
.koľko áut vyrobených v žilinskej fabrike sa predá na Slovensku?
Percentuálne nie veľa. Tohto roku sa vyrobí okolo 180-tisíc kusov a predá sa okolo 4-tisíc, čiže dve percentá Najväčší export smeruje do Ruska, Nemecka, Veľkej Británie a Poľska .
.aké sú vzťahy žilinskej fabriky s moravskou fabrikou Hyundai? Spolupracujú nejako?
Úrovní spolupráce je tam viac. Určité druhy aut sa vyrábajú iba v jednej z nich, aby si nekonkurovali. Napríklad v Nošoviciach sa bude vyrábať Kia Venga a naopak v Žiline sa bude vyrábať podobný model, ako je Kia Sportage pre Hyundai. Druhá úroveň spolupráce bude vo výrobe motorov, ktoré sa budú vyrábať v Žiline aj pre nošovický Hyundai.
.dá sa vyčísliť, nakoľko je už Kia slovenské auto? Koľko percent z auta tvoria dielce od slovenských subdodávateľov?
Presne to neviem, ale myslím že je to výrazne viac ako 50 percent.
.riešili ste aj vy problém predaja áut bez mriežky?
Iste, ale nie je to rýchly proces. Prebieha homologizácia niektorých modelov bez mriežky a je to na dobrej ceste. Ale počul som už, že vláda uvažuje aj o povolení predaja osobných vozov s možnosťou odpočtu DPH.
.kto vymyslel slogan SlovaKia?
To presne neviem, ale mne sa to páči a komunikujeme tento termín s verejnosťou veľmi intenzívne. Na Slovákov to zaberá a Kia sa pomaly stáva slovenskou značkou.
.sponzorujete slovenský futbal, prečo nie hokej?
Kia sponzoruje futbal aj na medzinárodnej úrovni, takže by bolo čudné, keby sme sa orientovali na iný šport. Keď sme začali sponzorovať pred rokom slovenský futbal, bola to neistá stávka, ale dnes, keď sa mu darí, sa ukazuje, že sme investovali dobre. Záujem Slovákov o futbal stúpa neuveriteľne.
.viacerí predstavitelia dnešnej vlády kritizujú predchádzajúcu vládu, že sa pri lákaní zahraničných investícii príliš orientovala na automobilky. Čo si o tom myslíte?
Myslím si, že Dzurindova vláda sa nezameriavala a priori na automobilky, tie sem prišli kvôli podnikateľskému prostrediu, ale nie cielene, skôr náhodne.
.z pohľadu predajcu sa ako pozeráte na budúci rok?
Nie veľmi optimisticky. Už teraz cítime pokles predaja nielen medzi súkromníkmi, ale aj medzi firmami a do konca roka sa to možno ešte zhorší.
.môžu sa teda zákazníci tešiť na lacnejšie autá?
Ani nie, myslím, že väčšina predajcov už má také malé marže, že ďalej zlacňovať nebude.
.aký je váš cieľ v podiele predaja na slovenskom trhu?
Ja som začínal v Kia, keď mala dve percentá na trhu, dnes máme okolo osem percent. Líder na tunajšom trhu je Škoda, ktorej trhový podiel postupne klesá, teraz asi na 16 percent. Z dlhodobého hľadiska by sa nám toto percento páčilo. Fakt, že sme schopní tejto zavedenej značke konkurovať, dokazuje cee´d, ktorý tento rok prevzal pozíciu lídra na trhu v segmente nižšej strednej triedy, kde dlhodobo vládla Škoda Octavia.
.najradšej vraj cestujete do Talianska. Sú na tamojších cestách vidieť autá Kia?
Určite nie toľko ako na slovenských cestách. Domáce značky sú tam veľmi silné. Ale darí sa tam napríklad Kia Sportage.
Pavel Šilha je generálnym riaditeľom spoločnosti Kia Motors Sales Slovensko. Vyštudoval zahraničný obchod na Vysokej škole ekonomickej v Prahe a žurnalistiku na Univerzite Karlovej. V automobilovom priemysle pracuje od roku 1992. Pôsobil v českom zastúpení značky Renault, bol manažérom v importérskej spoločnosti značky Mazda pre ČR a SR a bol riaditeľom divízie pre SEAT spoločnosti Import Volkswagen Group v Česku. Je ženatý a má tri deti.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.