Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kríza papierovú hygienu neohrozuje

.jozef Ryník .časopis .týždeň v ekonomike

Harmanecká papiereň, ktorá dnes patrí do skupiny SHP Group, oslavuje v tomto roku 180. výročie založenia. Na Slovensku nie je veľa firiem, ktoré sa môžu popýšiť takou dlhou históriou.

Navyše táto firma funguje od svojho vzniku viac-menej nepretržito. Od roku 1829 zmenila veľakrát sortiment výroby a prežila niekoľko štátnych útvarov a režimov. Čo stojí za jej úspechom? 
Iba niekoľko kilometrov za Banskou Bystricou smerom na Donovaly odbočíme na Martin do Harmaneckej doliny. Tam sa v obci Harmanec nachádza Harmanecká papiereň. Pri jej mene, ktoré je dnes už zmenené na Medzinárodné SHP (Slovak Hygienic Paper) Harmanec, sa pamätníkom socialistických čias vybaví známy a niekedy jediný toaletný papier v bývalom Československu – Harmasan. 
.harmasan dožíva
Kedysi bol toaletný papier značky Harmasan úzkoprofilový tovar. Socialistické centrálne plánované hospodárstvo nedokázalo zabezpečiť, aby táto najzákladnejšia hygienická pomôcka bola na pultoch v obchodoch vždy v dostatočnom množstve. Dnes je Harmasan iba jedna z mnohých značiek v porfóliu firmy SHP Harmanec. Navyše je to značka, ktorá reprezentuje lacnejší a menej kvalitný druh toaletného papiera, ktorý firma ani veľmi nepropaguje.
„My sa pri komunikácii s klientom už zameriavame výlučne na značku Harmony," vysvetľuje Drahuša Kováčiková, marketingová manažérka firmy. Prečo v Harmanci nestavili na produkt so zľudovenou a zavedenou značkou, ako bol Harmasan? „Táto značka žije z nostalgie, preferujú ju najmä starší zákazníci, ktorí si ju spájajú s tradíciou, ale tých ubúda,“ tvrdí marketinková manažérka. Navyše pri propagácii tejto značky v zahraničí mala firma problém s jej výslovnosťou či zrozumiteľnosťou. „Na Slovensku a v Česku ešte Harmasan funguje, ale za hranicami nikomu nič nehovorí a naši zákazníci od nás chceli, aby sme naše produkty predávali pod značkou Harma či Hama, a to sme nechceli,“ hovorí Kováčiková. Preto  sa firma od roku 1999 sústredila na značku Harmony. „Toto slovo je medzinárodné, ľahko preložiteľné a navyše vyjadruje harmóniu, čistotu a pohodu, ktorá sa s hygienou spája,"
ozrejmuje čaro marketingovej stratégie Kováčiková. 
Na rozdiel od Harmasanu sa firma nerozlúčila s historickým grafickým logom spoločnosti v podobe bielej labute. To má firma zaregistrované ako ochrannú známku už od roku 1910. Labuť totiž dokonale symbolizuje čistotu, hebkosť a jemnosť, ktoré sa k hygienickým pomôckam hodia a v súčasnosti dominuje na všetkých obaloch výrobkov značky Harmony. 
.medzinárodný rozmer
Výroba hygienických produktov, ako sú vreckovky, servítky, kuchynské utierky či toaletný papier, je drsnejšia ako výsledné produkty. Vo výrobných halách hučia moderné stroje väčšinou z Nemecka a Talianska, krajín, ktoré sú lídrami v ich produkcii. Tými sa v Harmanci zásobili postupne v rámci stratégie modernizácie závodu a zvýšenia jeho konkurencieschopnosti.  Ľudí vo výrobe vidieť pomenej, pretože stroje ich úspešne nahrádzajú. 
Sledujeme obrovské kotúče papiera, z ktorých vznikajú hygienické papierové produkty. Fascinuje nás, ako sú tieto kolosy schopné zvládnuť výrobu jemného papiera bez toho, aby sa kotúče trhali. „Tlaky sú nastavené veľmi precízne,“ vysvetľuje Drahuša Kováčiková. Stroje síce v čase našej návštevy chrlia toaletný papier privátnej značky určenej na český trh, ale napokon nachádzame aj toaletný papier značky Harmasan s charakteristickým medvedíkom čistotným na obale. 
Po prehliadke výroby sa ešte túlame po hospodárskom dvore fabriky, kde stojí na koľaji lokomotíva. Železničná preprava tovaru sa využíva v Harmanci dodnes. Spojenie s Banskou Bystricou tu funguje už od roku 1913. V areáli podniku, ktorý sa pomaly renovuje, nás zaujali ešte dva objekty. Schátranú budovu bývalej energetiky vidno aj z hlavnej cesty.  „Chceme jej nájsť vhodné využitie, ale oprava si vyžaduje veľké investície a zatiaľ sme dali prednosť novým strojom, ktoré prinášajú rýchlu návratnosť,“ vysvetľuje Daniel Krchňavý, generálny riaditeľ firmy. Ďalší objekt, ktorý dýcha históriou fabriky, dnes slúži ako sklad. Jeho priečelie je však historické, s krásnou bránou a pekným balkónom. Drahuša Kováčiková s úsmevom poznamenáva, že keď objekt opravia, riaditeľ sa bude z tohto balkóna prihovárať zamestnancom. Na objekte sú aj pamätné tabule, ktoré pripomínajú bývalých majiteľov podniku. Niektoré sú v nemčine, iné v maďarčine a najmladšie v slovenčine. Medzinárodný podnik ako vyšitý – v minulosti aj dnes. SHP Group totiž okrem fabriky v Harmanci vlastní závody v Slavošovciach, v Bosne a Hercegovine a v Chorvátsku. Dcérske distribučné spoločnosti má aj v Česku, Maďarsku, Chorvátsku a Slovinsku. Celkový ročný obrat spoločnosti SHP Group predstavuje 110 miliónov eur.
„Naše akvizičné smerovanie vidíme v strednej a juhovýchodnej Európe. Ďalej na východ nechceme ísť vzhľadom na logistiku. Náš tovar sa totiž na vzdialenosť viac ako 700 kilometrov neoplatí voziť, pretože kamióny vozia v podstate vzduch,“ ozrejmuje Krchňavý. 
.predpripravení na krízu
Keď s riaditeľom podniku hovoríme o vplyve krízy na ich firmu, nie je vôbec pesimistický. V Harmanci sa totiž na krízu pripravili. Už pred krízou fabrika prešla érou znižovania výrobných nákladov – čiastočnou modernizáciou strojov, znižovaním stavov zamestnancov, znižovaním materiálovej náročnosti, ale aj centralizáciou nákupu surovín. „Museli sme tieto potrebné kroky urobiť, pretože naša brandža je vysokokonkurenčná, marže sú nízke a obchodné reťazce nás tlačili a tlačia k znižovaniu cien. Navyše, firma je proexportne orientovaná a pri postupnom posilňovaní slovenskej koruny dochádzalo k ďalšiemu znižovaniu ziskovosti. Časy skromnosti sme preto mali už tri-štyri roky pred krízou," vysvetľuje generálny riaditeľ. 
.kríza a trendy
Kríza firmu nepostihla výrazne aj preto, lebo dopyt po hygiene sa veľmi neznižuje. Hygienické výrobky patria ku každodenným potrebám človeka a na nich sa nedá veľmi šetriť. „Čakali sme, že sa zníži dopyt najmä v segmente kvalitnejších hygienických výrobkov, ale ani tam sme výrazné prepady nezaznamenali," tvrdí Krchňavý. Podľa neho si totiž ľudia kúpia kvalitnejšie a krajšie servítky a navečerajú sa doma, namiesto toho, aby išli do drahej reštaurácie. Ku zmierneniu dopadov hospodárskej krízy na papierenský priemysel prispelo aj zníženie cien vstupných surovín, ako je zberový papier, celulóza či energie. „Možno je to zníženie iba dočasné, ale zatiaľ nám pomáha,“ dopĺňa riaditeľ podniku. 
Na výrobu hygienických papierov sa využíva zberový papier a celulóza. Zberový papier nakupujú u domácich dodávateľov a keď ich objemy nestačia, dovezú ho zo zahraničia. „Ročne spracujeme vyše 40-tisíc ton zberového papiera, čím sa ušetrí asi 120-tisíc stromov,“ vyčísľuje Krchňavý. Slovensko je v zbere papiera v Európe priemerné.  Vyzbierame asi 40 až 45 percent spotrebovaného papiera, ale škandinávske krajiny majú toto percento nad číslom 70. Na druhej strane krajiny na Balkáne alebo pri Stredozemnom mori sa pohybujú iba okolo 20 percent. 
Vo výrobe harmaneckej firmy zatiaľ prevažujú hygienické papierové výrobky na použitie v domácnosti. Vo svete však už konkurenti vyrábajú viac produktov pre priemyselnú hygienu a inštitúcie, ako sú nemocnice, hotely, čerpacie stanice či výrobné podniky. V niektorých firmách tieto výrobky tvoria až dve tretiny produkcie. Daniel Krchňavý priznáva, že v tomto segmente sú  ešte dosť slabí a tam vidia budúcnosť na rozširovanie výroby.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite