.v poslednom čase sa zdá, ako keby Markíza v seriálovej tvorbe zaostávala za TV JOJ. Je to tak?
Rozhodne nejde o zaostávanie. Každá komerčná televízia chce svojim divákom ponúknuť v rámci konkurenčného prostredia diferencovanú vysielaciu štruktúru. TV JOJ zapĺňa svoju programovú štruktúru od podvečera do neskorého večera vlastnou dramatickou, prevažne seriálovou tvorbou .TV Markíza na rozdiel od TV Joj ponúka svojim divákom pestrú žánrovú ponuku, ktorá pozostáva z mixu zábavy, dramatickej tvorby a akvizičných programov. O tom, čo diváci preferujú, hovoria výsledky sledovanosti.
.ktoré markizácke seriály považujete za najúspešnejšie?
Na prvom mieste je, samozrejme, Ordinácia v ružovej záhrade, ktorá vykazuje vynikajúce výsledky v dlhodobom horizonte s potenciálom rastu v poslednom období, najmä v čase, ktorý je pre komerčnú televíziu najdôležitejším, teda v prime-time. Komerčné televízie väčšinou financujú svoju vlastnú tvorbu najmä vďaka príjmom z reklamy z tohto časového úseku..
.seriál Rádio minulú sezónu zrejme nedosahoval očakávane výsledky. V čom bol jeho problém?
Je veľa faktorov, ktoré môžu krehký a zložitý proces tvorby seriálu negatívne ovplyvniť. V prvej sezóne seriálu Rádio výsledok nezodpovedal očakávaniam.
.dnes ste už s Rádiom Fresh, ktoré prišlo po Rádiu, spokojní?
S kvalitou určite áno, je to scenáristicky, režijne i herecky vynikajúce. Bohužiaľ sa však ukazuje, že diváci chyby neodpúšťajú a výsledky sledovanosti sú horšie, ako by sme si priali.
.do akej miery rozhoduje o úspechu seriálu jeho umiestnenie v programovej štruktúre?
Úspech programu má štyri merateľné zložky: kvalita samotného produktu, promo kampaň, zaradenie do štruktúry a konkurencia. Piatou, nie nepodstatnou zložkou, je šťastie. Naša práce je vždy trochu stávka do lotérie.
.pred niekoľkými rokmi som sa zúčastnil fokusovej skupiny, ktorá mala zhodnotiť prvé diely Ordinácie. V televízii boli potom mierne upravené. Môžu fokusové skupiny rozhodnúť napríklad o zmene scenára?
Fokusové skupiny slúžia ako spätná väzba vysielateľovi i tvorcom formátov. Pomáhajú nám správne rozhodnúť o úpravách scenárov, hereckom obsadení, hudbe a ďalších prvkoch diela, ako aj o jeho zaradení do programového štruktúry.
.dnes sa zdá, že Markíza a Joj už viac seriálov ani nemôžu vysielať. Ako vidíte budúcnosť seriálovej tvorby na Slovensku? Bude iná ako napríklad v Česku?
Predpokladám vývoj, v ktorom bude nutné obohatiť programovú ponuku predovšetkým o kratšie seriálové formy – sezónne seriály, minisérie a TV filmy. Vo fokusových skupinách v Českej republike ľudia často tvrdia, že nechcú ďalší nekonečný seriál. Paradoxne v praxi si sledovanosť pravé týchto formátov dlhodobo drží popredné priečky obľúbenosti.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.