Doslova a do písmena je mušia, miniatúrna, lietajúca a využívajúca muchy ako nosič.
Na knižnom veľtrhu vo Frankfurte vypustilo vydavateľstvo Eichborn dvesto múch s ružovými lístočkami povievajúcimi voľne za nimi. Na lístočku boli údaje plus logo vydavateľstva, ktorým je, ako inak, mucha. Nositeľky reklamy mali trochu problém udržať sa s tým nákladom vo vzduchu, a tak v hale sadali na knihy, na veci i na ľudí. A ľudia sa ľakali, oháňali a dobre zabávali. A zapamätali si vydavateľstvo s muchou v logu.
Aj keď transparent bol na muchách pripevnený neškodnou látkou, ktorá sa po čase rozpadla, a ako ubezpečuje video dokumentujúce túto udalosť, žiadnej muche nebolo ublížené, v médiách sa objavili špekulácie, či to nie je vykorisťovanie, ba priam zneužívanie múch (a hneď je tu aj novotvar – flysploitation). Mnohí dávali toto násilie na muchách do súvislosti s júnovou televíznou „popravou“ muchy, ktorú predviedol v priamom prenose počas interview Barack Obama. Ochranárska organizácia PETA sa na margo tohto mušieho zločinu vyjadrila, že Obama nie je Buddha, ale iba človek a tomu ešte potrvá, pokým sa naučí najprv rozmýšľať, a až potom konať. A venovala mu špeciálne zariadenie na chytanie a vypúšťanie múch.
Vyjadrenie PETA ma priviedlo aj k tomu, čo presne mi na tom reklamnom využití múch znepokojovalo, keďže inak som ako Obama tiež len obyčajným katom múch a nijako extrémne mi ich nie je ľúto. Keď sa mucha zmení z otravného hmyzu na pracovnú silu, musí sa zmeniť aj optika, akou na ňu hladíme, musíme o nej najprv začať premýšľať, až potom konať. Zaslúži si slušné zaobchádzanie, súcit a ochranu. Zabi, alebo nechaj žiť tak, ako je.
www.inland.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.