Mýto po slovensky
Na Slovensku sú cesty v úbohom stave. Môže za to čiastočne aj kamiónová doprava, ktorá v posledných rokoch na slovenských cestách utešene rástla. Ako získať peniaze na ich údržbu a opravu? Z daní. Daň z motorových vozidiel (cestná daň) či daň z motorových palív na to zjavne nestačia. Ani diaľničné nálepky nedokázali vybrať dostatok peňazí. Preto sa vláda rozhodla zaviesť mýto. Na jeho platení nie je nič zlé, majú ho aj okolité krajiny. Horšie je to už s jeho výškou a formou výberu. Ministerstvo dopravy vybralo najdrahšiu alternatívu vo forme elektronického mýtneho systému cez podozrivý tender. Nový mýtny systém sa spustil od Nového roka a nastal chaos. Novinku podcenili autodopravcovia, ale aj spoločnosť SkyToll, ktorá systém prevádzkuje. Kamionisti si nechali registráciu do systému na poslednú chvíľu, a tak od začiatku januára stoja v radoch na hraniciach. Ale tie rady sa netvorili iba kvôli nim. Palubné jednotky, ktoré si museli kúpiť, im často nefungovali, nemohli za ne platiť platobnými kartami a spoplatnené úseky diaľnic a ciest prvej triedy neboli riadne označené. Únia autodopravcov Slovenska začala proti mýtu rázne protestovať. Najprv petíciou s požiadavkami na dočasné zrušenie mýta, dokým sa nevyriešia problémy s jeho výberom a neoznačia spoplatnené úseky značkami. Žiadajú aj zníženie spotrebnej dane z motorových palív a cestnej dane. Po odmietavej odpovedi od premiéra a ministra dopravy protesty pritvrdili a zablokovali cesty v Bratislave.
Sú požiadavky autodopravcov reálne? Pri označovaní spoplatnených úsekov novými značkami im minister dopravy odkázal, že toľko značiek by zahltilo kraje ciest. Zníženie spotrebnej dane z motorových palív je požiadavka legitímna, keďže dane sú na Slovensku oproti okolitým krajinám vysoké. Premiér im však odkázal, že dane sa vzhľadom na krízu znižovať nebudú. Ani výšku mýta a dĺžku spoplatnených úsekov ciest kompetentní meniť nemienia. Otázne je, či vysoké mýto nebude v konečnom dôsledku pre slovenské cesty kontraproduktívne. Autodopravcovia sa už vyhrážajú, že Slovensko budú obchádzať a príjmy z mýta tak môžu byť menšie, ako sa čakalo. V tomto prípade by sa mohla radovať dlhodobo stratová štátna firma Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, ktorej by pribudol biznis. Presmerovať nákladnú dopravu z ciest na železnicu však nie je jednoduchá záležitosť.
.jr
Pochovaná koalícia
SDKÚ ponúkla strane Sloboda a Solidarita (SaS) Richarda Sulíka predvolebnú koalíciu. Republiková rada SaS ponuku síce „jednomyseľne“ prijala, ale zároveň hneď pochovala. Svoj súhlas totiž podmienila tým, že šéf SDKÚ Mikuláš Dzurinda nemôže byť lídrom spoločnej koaličnej kandidátky. Bude zaujímavé sledovať, aké záložné scenáre má Richard Sulík v talóne.
.jm
Pozdrav z Popradu
Slovenské úrady budú musieť vysvetliť Európskej komisii, ako sa mohla dostať na palubu lietadla, letiaceho z Popradu do írskeho Dublinu, výbušnina. V prípade je veľa nejasností: slovenská strana napríklad tvrdí, že ďalekopis, v ktorom oznamovala prítomnosť výbušniny, poslala na dublinské letisko, denník Irish Times však napísal, že správa prišla len spoločnosti, odbavujúcej batožinu.
.tg
Lexa odškodnený
Bývalý šéf tajnej služby Ivan Lexa vysúdil pred európskym súdom sedemtisíc eur od Slovenskej republiky za porušenie svojich ľudských práv. Lexa tvrdil, že jeho uväznenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu v súvislosti so smrťou Roberta Remiáša bolo nezákonné. Túto časť jeho žaloby Európsky súd odmietol, ale uznal, že pri podmienkach na obhajobu boli jeho práva porušené.
.eč, SITA
SMK a cirkev
SMK nie je spokojná s tým, ako sa katolícka cirkev venuje veriacim maďarskej národnosti. Verejne kritizovala cirkev za nedostatok kňazov hovoriacich po maďarsky, ako aj za to, že príslušný biskupský vikár v Nitrianskej diecéze ovláda maďarčinu na veľmi nízkej úrovni. Hovorca KBS odmietol kritiku a označil vyjadrenie SMK za zasahovanie do vnútorných záležitostí cirkvi.
.eč
Opäť o majetku
Téma uzákonenia preukazovania pôvodu majetku sa opäť dostane do parlamentu. So svojou verziou zákona prichádza premiér Fico, ale aj podpredseda KDH Daniel Lipšic. Fico v súvislosti s prijatím tohto zákona navrhuje aj zmenu Ústavy a podľa jeho návrhu by sa zákon mal vzťahovať iba na majetok nadobudnutý od januára 1990. Na Slovensku už raz bol zákon o preukazovaní pôvodu majetku prijatý, ale Ústavný súd ho označil za protiústavný.
.jm
Miroslav Šatan/
Slovenský reprezentant a víťaz Stanley cupu z poslednej sezóny po dlhšej prestávke opäť podpísal zmluvu s klubom NHL. Jeho novým zamestnávateľom je Chárov Boston Bruins. Hneď v druhom zápase v jeho farbách strelil Šatan Chicagu svoj prvý tohtosezónny gól.
Ivan Saktor/
Primátor Banskej Bystrice, ktorému nedávno zmizlo z trezoru v práci 55-tisíc eur, tvrdí, že 50-tisíc patrilo jeho priateľovi a 5-tisíc je bežná hotovosť, z ktorej platí kamarátom obedy. Buď je Saktor so svojimi priateľmi taký hladný, alebo sú obedy v Bystrici veľmi drahým špásom.
Robert Kaliňák/
Robert Kaliňák vyhlásil, že pre kauzu výbušniny z postu ministra vnútra neodíde. Neurobil tak ani kvôli Hedvige Malinovej, ani kvôli Číňanom na bratislavskom námestí, ani kvôli františkánom, ani kvôli zbitým rómskym deťom. Konzistentný a rezistentný chlapík.
Na Slovensku sú cesty v úbohom stave. Môže za to čiastočne aj kamiónová doprava, ktorá v posledných rokoch na slovenských cestách utešene rástla. Ako získať peniaze na ich údržbu a opravu? Z daní. Daň z motorových vozidiel (cestná daň) či daň z motorových palív na to zjavne nestačia. Ani diaľničné nálepky nedokázali vybrať dostatok peňazí. Preto sa vláda rozhodla zaviesť mýto. Na jeho platení nie je nič zlé, majú ho aj okolité krajiny. Horšie je to už s jeho výškou a formou výberu. Ministerstvo dopravy vybralo najdrahšiu alternatívu vo forme elektronického mýtneho systému cez podozrivý tender. Nový mýtny systém sa spustil od Nového roka a nastal chaos. Novinku podcenili autodopravcovia, ale aj spoločnosť SkyToll, ktorá systém prevádzkuje. Kamionisti si nechali registráciu do systému na poslednú chvíľu, a tak od začiatku januára stoja v radoch na hraniciach. Ale tie rady sa netvorili iba kvôli nim. Palubné jednotky, ktoré si museli kúpiť, im často nefungovali, nemohli za ne platiť platobnými kartami a spoplatnené úseky diaľnic a ciest prvej triedy neboli riadne označené. Únia autodopravcov Slovenska začala proti mýtu rázne protestovať. Najprv petíciou s požiadavkami na dočasné zrušenie mýta, dokým sa nevyriešia problémy s jeho výberom a neoznačia spoplatnené úseky značkami. Žiadajú aj zníženie spotrebnej dane z motorových palív a cestnej dane. Po odmietavej odpovedi od premiéra a ministra dopravy protesty pritvrdili a zablokovali cesty v Bratislave.
Sú požiadavky autodopravcov reálne? Pri označovaní spoplatnených úsekov novými značkami im minister dopravy odkázal, že toľko značiek by zahltilo kraje ciest. Zníženie spotrebnej dane z motorových palív je požiadavka legitímna, keďže dane sú na Slovensku oproti okolitým krajinám vysoké. Premiér im však odkázal, že dane sa vzhľadom na krízu znižovať nebudú. Ani výšku mýta a dĺžku spoplatnených úsekov ciest kompetentní meniť nemienia. Otázne je, či vysoké mýto nebude v konečnom dôsledku pre slovenské cesty kontraproduktívne. Autodopravcovia sa už vyhrážajú, že Slovensko budú obchádzať a príjmy z mýta tak môžu byť menšie, ako sa čakalo. V tomto prípade by sa mohla radovať dlhodobo stratová štátna firma Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, ktorej by pribudol biznis. Presmerovať nákladnú dopravu z ciest na železnicu však nie je jednoduchá záležitosť.
.jr
Pochovaná koalícia
SDKÚ ponúkla strane Sloboda a Solidarita (SaS) Richarda Sulíka predvolebnú koalíciu. Republiková rada SaS ponuku síce „jednomyseľne“ prijala, ale zároveň hneď pochovala. Svoj súhlas totiž podmienila tým, že šéf SDKÚ Mikuláš Dzurinda nemôže byť lídrom spoločnej koaličnej kandidátky. Bude zaujímavé sledovať, aké záložné scenáre má Richard Sulík v talóne.
.jm
Pozdrav z Popradu
Slovenské úrady budú musieť vysvetliť Európskej komisii, ako sa mohla dostať na palubu lietadla, letiaceho z Popradu do írskeho Dublinu, výbušnina. V prípade je veľa nejasností: slovenská strana napríklad tvrdí, že ďalekopis, v ktorom oznamovala prítomnosť výbušniny, poslala na dublinské letisko, denník Irish Times však napísal, že správa prišla len spoločnosti, odbavujúcej batožinu.
.tg
Lexa odškodnený
Bývalý šéf tajnej služby Ivan Lexa vysúdil pred európskym súdom sedemtisíc eur od Slovenskej republiky za porušenie svojich ľudských práv. Lexa tvrdil, že jeho uväznenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu v súvislosti so smrťou Roberta Remiáša bolo nezákonné. Túto časť jeho žaloby Európsky súd odmietol, ale uznal, že pri podmienkach na obhajobu boli jeho práva porušené.
.eč, SITA
SMK a cirkev
SMK nie je spokojná s tým, ako sa katolícka cirkev venuje veriacim maďarskej národnosti. Verejne kritizovala cirkev za nedostatok kňazov hovoriacich po maďarsky, ako aj za to, že príslušný biskupský vikár v Nitrianskej diecéze ovláda maďarčinu na veľmi nízkej úrovni. Hovorca KBS odmietol kritiku a označil vyjadrenie SMK za zasahovanie do vnútorných záležitostí cirkvi.
.eč
Opäť o majetku
Téma uzákonenia preukazovania pôvodu majetku sa opäť dostane do parlamentu. So svojou verziou zákona prichádza premiér Fico, ale aj podpredseda KDH Daniel Lipšic. Fico v súvislosti s prijatím tohto zákona navrhuje aj zmenu Ústavy a podľa jeho návrhu by sa zákon mal vzťahovať iba na majetok nadobudnutý od januára 1990. Na Slovensku už raz bol zákon o preukazovaní pôvodu majetku prijatý, ale Ústavný súd ho označil za protiústavný.
.jm
Miroslav Šatan/
Slovenský reprezentant a víťaz Stanley cupu z poslednej sezóny po dlhšej prestávke opäť podpísal zmluvu s klubom NHL. Jeho novým zamestnávateľom je Chárov Boston Bruins. Hneď v druhom zápase v jeho farbách strelil Šatan Chicagu svoj prvý tohtosezónny gól.
Ivan Saktor/
Primátor Banskej Bystrice, ktorému nedávno zmizlo z trezoru v práci 55-tisíc eur, tvrdí, že 50-tisíc patrilo jeho priateľovi a 5-tisíc je bežná hotovosť, z ktorej platí kamarátom obedy. Buď je Saktor so svojimi priateľmi taký hladný, alebo sú obedy v Bystrici veľmi drahým špásom.
Robert Kaliňák/
Robert Kaliňák vyhlásil, že pre kauzu výbušniny z postu ministra vnútra neodíde. Neurobil tak ani kvôli Hedvige Malinovej, ani kvôli Číňanom na bratislavskom námestí, ani kvôli františkánom, ani kvôli zbitým rómskym deťom. Konzistentný a rezistentný chlapík.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.