Situácia sa zmenila pred pár týždňami, keď som v predvianočnom zhone objavil cédečko Zimní kúzelníci a jeho čarovnú moc. Hovorí totiž takým univerzálnym a zrozumiteľným (no rozhodne nie jednoduchým alebo zjednodušujúcim) hudobným jazykom, že na prvé počutie osloví aj človeka, ktorý, podobne ako ja, na Sisine kompozície ešte uchom nenarazil. Chytľavé a neošúchané melódie sa valia ako snehová guľa z Tatier až k Jadranu a po ceste naberajú kúsky hudobného bohatstva bývalej monarchie, takže na konci počúvania pred vami stojí elegantný rakúsko-uhorský snehuliak s bosniackou mrkvou, židovským šálom, maďarskou cirokovou metlou, rakúskymi rukavicami, rómskymi očami z uhlíkov a smaltovaným hrncom na hlave, ktorý zaplátal slovenský drotár. Ospravedlňujem sa, ak som vynechal nejakú národnostnú menšinu, ale prednosťou tejto hudby je, že nerozdeľuje, ale spája – z džezu, klasiky, popu a rôznoetnického korenia varí chutný a voňavý eintopf. Ďalšou prednosťou Sisiných kompozícií je ich vizuálnosť – na cédečku sú skladby použité pôvodne v divadelných predstaveniach Truth story, Červená princezná a vo filme Zima kúzelníkov, ktoré mali určite svoj konkrétny vizuálny zámer. Obstoja však veľmi dobre aj bez obrazu, pretože majú už obraznosť v sebe zahrnutú a môžete si k nim vymyslieť vlastný zimný, jarný, letný alebo jesenný príbeh. Ďalším dôvodom, prečo sú títo kúzelníci takí čarovní, je obsadenie štúdiových hudobníkov – nechýbajú medzi nimi takí skúsení a zároveň hraví hráči, ako je Boris Lenko, Stano Palúch, Peter Preložník, Martin Gašpar, Marcel Buntaj, Milo Suchomel, Pavol Bereza, Ajdži Sabo a ďalší miestni prvoligisti. Samotná autorka skladieb sa k nim pridáva s flautou, píšťalkami, klávesmi a občasným striedmym vokálom, ktorý má tiež skôr charakter podfarbujúceho hudobného nástroja. Ak táto muzika niečo pripomína, tak len tie najlepšie vzory z oblasti scénickej a filmovej hudby – Nina Rotu, Ennia Morriconeho či Henryho Manciniho. Toto všetko spolu so ženským šarmom a neskrývanou emocionalitou robí zo Zimných kúzelníkov kandidáta na jednu z najlepších slovenských nahrávok uplynulého roka.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.