.čo vlastne znamená F1 H2O?
Je to Formula jeden na vode, jazdí sa na motorových člnoch typu katamaran a je to naozaj niečo ako efjednotka v automobiloch. Dosahujú sa tam rýchlosti okolo 230 km/h a zrýchlenia sú dokonca oveľa vyššie ako pri monopostoch F1.
.ako ste sa k tomu dostali?
No, bola to dlhá cesta. Začal som jazdiť v roku 1992 ako štrnásť-ročný a vyrastal som po boku svojho otca, ktorý jazdil už od sedemdesiatych rokov. Rok po roku som stúpal do vyšších kategórií – tak, ako mi to dovoľoval vek a výkon motora. Ten posledný krok do F1 bol najťažší a trval najdlhšie. Na tom som intenzívne pracoval tri roky, kým sa to podarilo.
.to je také ťažké aj pre dvojnásobného majstra sveta v F2?
Je to ťažké z finančných dôvodov. Pretekár, ktorý sa tam chce dostať a ukázať, čo je v ňom, musí prísť s nejakým balíkom peňazí, s nejakým sponzorom. Tak to funguje aj v automobilovej F1. Tí úplne najlepší piloti sú v pluse, ale najmä v menších tímoch musí prísť pilot aj s peniazmi. V člnoch sa aj tí najlepší finančne dostanú približne na nulu, takže to potom pre nich nie je stratový podnik. Ale nezarába sa na tom.
.v tej nižšej kategórii je financovanie jednoduchšie?
O niečo jednoduchšie je to vo vytrvalostných pretekoch, ktoré sú šesť-, osem- alebo dvadsaťštyrihodinové. Tam jazdia troj- až štvorčlenné tímy a často je to tak, že jeden jazdec je vlastne sponzor, ktorý značnú časť platí a zvyšní traja sú tam na to, aby urobili výsledok. Piloti sa musia striedať, jeden môže byť v lodi maximálne dve hodiny a potom musí byť minimálne dve hodiny na brehu. Sponzor si odjazdí svoju hodinku a väčšinou to dokončíme v trojici alebo len vo dvojici. V roku 2005 som si na pretekoch v Rouene – to je niečo ako dvadsaťštyrihodinové automobilové preteky v Le Mans – odjazdil svoj posledný interval a po mne mali ísť ešte dvaja z tímu. Ale ten posledný mal z lode tak narazené rebrá, že jednoducho nemohol nastúpiť a musel som ísť ja. A keďže som s tým nerátal, tak som si poprepichoval pľuzgiere na rukách, potom to boli muky.
.dva roky predtým ste práve na týchto pretekoch urobili asi najlepší výsledok v kariére...
Áno, boli sme vtedy prví aj v absolútnom poradí, čiže porazili sme aj lode Formuly 1. Zvolili sme taktiku striedania jazdcov až po dvoch hodinách, zatiaľ čo iné tímy striedali v kratších intervaloch. Počas striedania sa vždy doplní nádrž a my sme museli jazdiť na plnšiu nádrž, takže sme mali ťažšiu loď. A práve v tom roku boli dosť ťažké podmienky, vlny dvojmetrové aj vyššie, a vtedy je ťažšia loď výhodou.
.ani to vám však neotvorilo dvere do F1...
Ja som sa veľmi snažil dostať do tímu F1, ale vedel som, že z už spomínaných finančných dôvodov sa tam ako pretekár nedostanem. Tak som to skúsil inak a v jednom talianskom tíme som robil mechanika a technika. Pomáhal som im konštruovať lode a pripravovať ich na preteky. No a minulý rok im koncom októbra na veľkej cene Číny ochorel jeden pretekár, a tak som dostal ponuku pretekať namiesto neho. Lenže papierovo sa to všetko nestihlo vybaviť, a tak to zhaslo.
.ale nakoniec ste predsa len pretekali...
Áno, hoci som si myslel, že budem ďalej robiť iba mechanika. Lenže v konkurenčnom tíme, ktorý vedie teraz už desaťnásobný majster sveta Guido Cappellini, potrebovali na posledné tri preteky druhého jazdca. Capellini, s ktorým som mal dobré kontakty, mi asi dva týždne pred veľkou cenou Quataru v Dohe zavolal, či by som mu nechcel robiť dvojku. Cappelini bol roky mojím idolom, takže som sa hneď zbalil, zaplatil som letenku sebe aj otcovi, ktorý mi robil radiomana a odišli sme do Dohy. Tam som dostal kompletne pripravenú loď, ktorá však nebola šitá na mňa. Urobili sme na nej nejaké úpravy, dal som si do nej vlastný motor a išiel som na svoje prvé preteky F1.
.ako ste skončili?
Nijako slávne. Na voľnom tréningu som zajazdil desiaty najrýchlejší čas z dvadsiatich lodí. Cappeliniho tím ma preto začal tlačiť do dobrého výsledku aj v meranom tréningu a nastavili mi loď tak, aby bola konkurencieschopná s prvou šestkou. Aj v meranom tréningu som bol niekde okolo desiateho miesta, keď sa zhoršili poveternostné podmienky. Vtedy som dostal cez vysielačku pokyn, aby som sa ešte pokúsil zlepšiť a pri tom pokuse som urobil s loďou salto, neudržal som ju na vode. Loď sa prevrátila a poškodila natoľko, že sa s ňou nedalo ísť do pretekov. Hoci ja som sa z nej dostal celkom rýchlo a nič sa mi nestalo.
.tá loď bola úplne zničená, alebo sa ešte dala opraviť?
To salto trvalo dosť dlho, takže som mal pomerne dosť času, aby som škody čo najviac eliminoval. Napríklad som ubral plyn a tým som dostal motor do takého režimu, aby sa mu nič nestalo. Keď sa loď prevráti, tak motor môže nasať vodu a keďže tá je nestlačiteľná, tak sa poohýbajú alebo dokonca odtrhnú ojnice. Motor som teda zachránil a loď bola síce poškodená, ale dala sa opraviť a mohol som s ňou nastúpiť na ďalšom podujatí, ktoré bolo v Abu Dhabi v Spojených arabských emirátoch.
.tam to dopadlo lepšie?
Tam už som mal na motore obmedzovač otáčok, jednak aby som šetril motor a jednak aby som zas nespravil nejakú blbosť. V tréningu som bol dvanásty, ale v pretekoch sa mi v treťom kole dostala vinou nedostatočne vyčistenej nádrže do motora voda a odtrhlo mi ojnicu. Tým sa pre mňa preteky skončili. Na každom podujatí sa však jazdia dvoje preteky, jedny v sobotu a druhé v nedeľu, takže som mal ešte jednu šancu. Od Cappelinniho som dostal nový motor a mohol som štartovať.
.a tentoraz sa podarilo preteky dokončiť?
Nie, aj keď tentoraz to nebola moja vina. Predtým v Dohe Cappellini vyhral obidva závody, a dostal sa tak na druhé miesto celkovej klasifikácie. Čiže bojoval o titul a ja som bol naozaj len tímová dvojka. No a v tom druhom závode v Abu Dhabi mal kolíziu s inou loďou a pri nej stratil kapotu svojej lode. Takže ma stiahli do depa, kapotu aj nejaké iné diely z mojej lode prehodili k nemu a ja som odstúpil zo závodu. Nakoniec nedojazdil ani on, ale to druhé miesto v celkovom poradí si udržal.
.to bolo pred posledným podujatím sezóny?
Áno. Posledné podujatie bolo tiež v Spojených arabských emirátoch, v Sharjah. Tam som išiel znova s Cappelliniho motorom aj s obmedzovačom, čo znamená, že sa dalo skončiť najlepšie na takom desiatom mieste. V sobotných pretekoch som zostal stáť pár kôl pred koncom pre problémy s elektrickým čerpadlom. Ale keďže som mal odjazdených viac ako 70 percent kôl, tak som bol zaradený do klasifikácie na trinástom mieste. To bolo jediné moje umiestenie v F1.
.z čoho vyplýva, že ani v nedeľu ste preteky nedokončili...
Nedokončil, ale tentoraz to bolo plánované. V sobotu totiž vyhral Cappellini a dostal sa na prvú priečku. Všetko sme robili pre zisk titulu, ja som pripravoval jeho motor aj jeho vrtuľu, a boli sme dohodnutí, že ak on bude v pretekoch niekde vpredu so šancou na titul, tak ja sa stiahnem do depa, aby som riešil prípadné technické problémy s jeho loďou. A tak to aj dopadlo a Guido sa stal desiaty raz majstrom sveta.
.vezme vás Cappellini do tímu aj tento rok?
On teraz hľadá na miesto dvojky niekoho, kto by priniesol peniaze. Zatiaľ mám od neho ústnu ponuku, že môžem zostať v jeho tíme ako mechanik a zároveň byť druhým alebo tretím jazdcom. Byť tretím jazdcom znamená, že nastupujete v prípade, že jeden z prvých dvoch jazdcov z nejakého dôvodu vypadne. Ponuku na tretieho jazdca mám aj od toho tímu, kde som robil mechanika, a kde som mal pôvodne štartovať. A do tretice mám ponuku na tretieho jazdca ešte od jedného tímu. Uvidíme, ako to nakoniec dopadne.
tomáš čermák/Pretekár na motorových člnoch, abso-lútny víťaz 24-hodinových pretekov v Rouene a dvojnásobný maj-ster sveta v kategórii S2000 (vytrvalostné preteky Formuly 2). V minulom roku sa prvý raz predstavil v seriáli F1, kde robil dvojku majstrovi sveta Guidovi Cappellinimu. www.tomascermak.sk
Je to Formula jeden na vode, jazdí sa na motorových člnoch typu katamaran a je to naozaj niečo ako efjednotka v automobiloch. Dosahujú sa tam rýchlosti okolo 230 km/h a zrýchlenia sú dokonca oveľa vyššie ako pri monopostoch F1.
.ako ste sa k tomu dostali?
No, bola to dlhá cesta. Začal som jazdiť v roku 1992 ako štrnásť-ročný a vyrastal som po boku svojho otca, ktorý jazdil už od sedemdesiatych rokov. Rok po roku som stúpal do vyšších kategórií – tak, ako mi to dovoľoval vek a výkon motora. Ten posledný krok do F1 bol najťažší a trval najdlhšie. Na tom som intenzívne pracoval tri roky, kým sa to podarilo.
.to je také ťažké aj pre dvojnásobného majstra sveta v F2?
Je to ťažké z finančných dôvodov. Pretekár, ktorý sa tam chce dostať a ukázať, čo je v ňom, musí prísť s nejakým balíkom peňazí, s nejakým sponzorom. Tak to funguje aj v automobilovej F1. Tí úplne najlepší piloti sú v pluse, ale najmä v menších tímoch musí prísť pilot aj s peniazmi. V člnoch sa aj tí najlepší finančne dostanú približne na nulu, takže to potom pre nich nie je stratový podnik. Ale nezarába sa na tom.
.v tej nižšej kategórii je financovanie jednoduchšie?
O niečo jednoduchšie je to vo vytrvalostných pretekoch, ktoré sú šesť-, osem- alebo dvadsaťštyrihodinové. Tam jazdia troj- až štvorčlenné tímy a často je to tak, že jeden jazdec je vlastne sponzor, ktorý značnú časť platí a zvyšní traja sú tam na to, aby urobili výsledok. Piloti sa musia striedať, jeden môže byť v lodi maximálne dve hodiny a potom musí byť minimálne dve hodiny na brehu. Sponzor si odjazdí svoju hodinku a väčšinou to dokončíme v trojici alebo len vo dvojici. V roku 2005 som si na pretekoch v Rouene – to je niečo ako dvadsaťštyrihodinové automobilové preteky v Le Mans – odjazdil svoj posledný interval a po mne mali ísť ešte dvaja z tímu. Ale ten posledný mal z lode tak narazené rebrá, že jednoducho nemohol nastúpiť a musel som ísť ja. A keďže som s tým nerátal, tak som si poprepichoval pľuzgiere na rukách, potom to boli muky.
.dva roky predtým ste práve na týchto pretekoch urobili asi najlepší výsledok v kariére...
Áno, boli sme vtedy prví aj v absolútnom poradí, čiže porazili sme aj lode Formuly 1. Zvolili sme taktiku striedania jazdcov až po dvoch hodinách, zatiaľ čo iné tímy striedali v kratších intervaloch. Počas striedania sa vždy doplní nádrž a my sme museli jazdiť na plnšiu nádrž, takže sme mali ťažšiu loď. A práve v tom roku boli dosť ťažké podmienky, vlny dvojmetrové aj vyššie, a vtedy je ťažšia loď výhodou.
.ani to vám však neotvorilo dvere do F1...
Ja som sa veľmi snažil dostať do tímu F1, ale vedel som, že z už spomínaných finančných dôvodov sa tam ako pretekár nedostanem. Tak som to skúsil inak a v jednom talianskom tíme som robil mechanika a technika. Pomáhal som im konštruovať lode a pripravovať ich na preteky. No a minulý rok im koncom októbra na veľkej cene Číny ochorel jeden pretekár, a tak som dostal ponuku pretekať namiesto neho. Lenže papierovo sa to všetko nestihlo vybaviť, a tak to zhaslo.
.ale nakoniec ste predsa len pretekali...
Áno, hoci som si myslel, že budem ďalej robiť iba mechanika. Lenže v konkurenčnom tíme, ktorý vedie teraz už desaťnásobný majster sveta Guido Cappellini, potrebovali na posledné tri preteky druhého jazdca. Capellini, s ktorým som mal dobré kontakty, mi asi dva týždne pred veľkou cenou Quataru v Dohe zavolal, či by som mu nechcel robiť dvojku. Cappelini bol roky mojím idolom, takže som sa hneď zbalil, zaplatil som letenku sebe aj otcovi, ktorý mi robil radiomana a odišli sme do Dohy. Tam som dostal kompletne pripravenú loď, ktorá však nebola šitá na mňa. Urobili sme na nej nejaké úpravy, dal som si do nej vlastný motor a išiel som na svoje prvé preteky F1.
.ako ste skončili?
Nijako slávne. Na voľnom tréningu som zajazdil desiaty najrýchlejší čas z dvadsiatich lodí. Cappeliniho tím ma preto začal tlačiť do dobrého výsledku aj v meranom tréningu a nastavili mi loď tak, aby bola konkurencieschopná s prvou šestkou. Aj v meranom tréningu som bol niekde okolo desiateho miesta, keď sa zhoršili poveternostné podmienky. Vtedy som dostal cez vysielačku pokyn, aby som sa ešte pokúsil zlepšiť a pri tom pokuse som urobil s loďou salto, neudržal som ju na vode. Loď sa prevrátila a poškodila natoľko, že sa s ňou nedalo ísť do pretekov. Hoci ja som sa z nej dostal celkom rýchlo a nič sa mi nestalo.
.tá loď bola úplne zničená, alebo sa ešte dala opraviť?
To salto trvalo dosť dlho, takže som mal pomerne dosť času, aby som škody čo najviac eliminoval. Napríklad som ubral plyn a tým som dostal motor do takého režimu, aby sa mu nič nestalo. Keď sa loď prevráti, tak motor môže nasať vodu a keďže tá je nestlačiteľná, tak sa poohýbajú alebo dokonca odtrhnú ojnice. Motor som teda zachránil a loď bola síce poškodená, ale dala sa opraviť a mohol som s ňou nastúpiť na ďalšom podujatí, ktoré bolo v Abu Dhabi v Spojených arabských emirátoch.
.tam to dopadlo lepšie?
Tam už som mal na motore obmedzovač otáčok, jednak aby som šetril motor a jednak aby som zas nespravil nejakú blbosť. V tréningu som bol dvanásty, ale v pretekoch sa mi v treťom kole dostala vinou nedostatočne vyčistenej nádrže do motora voda a odtrhlo mi ojnicu. Tým sa pre mňa preteky skončili. Na každom podujatí sa však jazdia dvoje preteky, jedny v sobotu a druhé v nedeľu, takže som mal ešte jednu šancu. Od Cappelinniho som dostal nový motor a mohol som štartovať.
.a tentoraz sa podarilo preteky dokončiť?
Nie, aj keď tentoraz to nebola moja vina. Predtým v Dohe Cappellini vyhral obidva závody, a dostal sa tak na druhé miesto celkovej klasifikácie. Čiže bojoval o titul a ja som bol naozaj len tímová dvojka. No a v tom druhom závode v Abu Dhabi mal kolíziu s inou loďou a pri nej stratil kapotu svojej lode. Takže ma stiahli do depa, kapotu aj nejaké iné diely z mojej lode prehodili k nemu a ja som odstúpil zo závodu. Nakoniec nedojazdil ani on, ale to druhé miesto v celkovom poradí si udržal.
.to bolo pred posledným podujatím sezóny?
Áno. Posledné podujatie bolo tiež v Spojených arabských emirátoch, v Sharjah. Tam som išiel znova s Cappelliniho motorom aj s obmedzovačom, čo znamená, že sa dalo skončiť najlepšie na takom desiatom mieste. V sobotných pretekoch som zostal stáť pár kôl pred koncom pre problémy s elektrickým čerpadlom. Ale keďže som mal odjazdených viac ako 70 percent kôl, tak som bol zaradený do klasifikácie na trinástom mieste. To bolo jediné moje umiestenie v F1.
.z čoho vyplýva, že ani v nedeľu ste preteky nedokončili...
Nedokončil, ale tentoraz to bolo plánované. V sobotu totiž vyhral Cappellini a dostal sa na prvú priečku. Všetko sme robili pre zisk titulu, ja som pripravoval jeho motor aj jeho vrtuľu, a boli sme dohodnutí, že ak on bude v pretekoch niekde vpredu so šancou na titul, tak ja sa stiahnem do depa, aby som riešil prípadné technické problémy s jeho loďou. A tak to aj dopadlo a Guido sa stal desiaty raz majstrom sveta.
.vezme vás Cappellini do tímu aj tento rok?
On teraz hľadá na miesto dvojky niekoho, kto by priniesol peniaze. Zatiaľ mám od neho ústnu ponuku, že môžem zostať v jeho tíme ako mechanik a zároveň byť druhým alebo tretím jazdcom. Byť tretím jazdcom znamená, že nastupujete v prípade, že jeden z prvých dvoch jazdcov z nejakého dôvodu vypadne. Ponuku na tretieho jazdca mám aj od toho tímu, kde som robil mechanika, a kde som mal pôvodne štartovať. A do tretice mám ponuku na tretieho jazdca ešte od jedného tímu. Uvidíme, ako to nakoniec dopadne.
tomáš čermák/Pretekár na motorových člnoch, abso-lútny víťaz 24-hodinových pretekov v Rouene a dvojnásobný maj-ster sveta v kategórii S2000 (vytrvalostné preteky Formuly 2). V minulom roku sa prvý raz predstavil v seriáli F1, kde robil dvojku majstrovi sveta Guidovi Cappellinimu. www.tomascermak.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.