Mená donedávna neznámych klerikov dnes pozná celé Slovensko. Kňazi Martin Chlebek, Stanislav Cigánek, Martin Jarabica a diakon Peter Mazúr sa koncom minulého roka rozhodli vziať do rúk bič a vyčistiť chrám. Spustili tým lavínu, ktorú asi ani sami nečakali.
.výzva na súboj
V polovici decembra dostali slovenskí biskupi list podpísaný troma novokňazmi z Bratislavskej a Trnavskej arcidiecézy. „Mnoho cirkevných hierarchov, predovšetkým vo Vatikáne, kvôli kariére spolupracuje so slobodomurármi, alebo s nimi tvorí duchovnú jednotu! Preto, otec biskup, my katolícki kňazi musíme jednoznačne vedieť, v koho alebo v čo Vy veríte,“ konštatovali autori, ktorí k listu pripojili aj formulár. Biskupi ho mali do Vianoc vyplniť a tým vyznať pravosť svojej viery.
„Menovaných kňazov som vôbec nepoznal,“ uviedol pre .týždeň pomocný biskup Spišskej diecézy Andrej Imrich, ktorý bol jedným z adresátov listu. „Uviedli, že ak v danom termíne „úlohu“ nesplním, budem automaticky exkomunikovaný.“ Výzva bola doručená aj bratislavskému arcibiskupovi Stanislavovi Zvolenskému, ktorý len niekoľko mesiacov predtým Stanislava Cigánka a Martina Chlebeka vysvätil za kňazov. „Prvou reakciou bol veľký vnútorný smútok a uvedomenie si, že je to výzva na súboj,“ povedal v minulotýždňovom rozhovore pre TV Lux. „V cirkvi sa dá pochybovať o pravovernosti nejakej osoby, ale musia byť na to dôvody.“ Tie však podľa arcibiskupa v liste chýbali. S jeho názorom sa stotožňuje aj biskup Imrich. „Neudali nijaký konkrétny blud, ktorého by som sa dopustil, a predsa ma považujú za previnilého na základe bludov, ktorých sa možno dopustili iní. Vrcholom ich pýchy je to, že sa odvážili sami určiť text vyznania viery. Na to má právo iba najvyššia autorita cirkvi.“
Arcibiskup Zvolenský oboch svojich kňazov pozval na stretnutie. „... zastrašoval nás, zosmiešňoval a nakoniec nám odovzdal dokument s vyhrážkami, v ktorom vyžaduje, aby sme do jedného dňa odvolali našu výzvu a ospravedlnili sa biskupom Slovenska,“ uvádza sa v liste, ktorý kňazi poslali priamo pápežovi. Hovorca KBS Jozef Kováčik tieto obvinenia odmietol. „Biskupi im poskytli potrebný čas na odvolanie ich vyjadrení. Keďže tak neurobili, biskupi zverejnili exkomunikáciu latae sententiae na základe ich herézy,“ uviedol pre portál Postoy.sk, ktorý ako prvý o celom prípade informoval. Podstatu jedného zo spôsobov exkomunikácie vysvetľuje predseda Slovenskej spoločnosti kánonického práva, profesor Ján Duda: „Exkomunikácia latae sententiae znamená, že kompetentná autorita cirkvi už vopred vyniesla trest za konkrétny trestný čin a veriaci, len čo naplní podmienky určeného deliktu, upadá samým vykonaním skutku do trestu exkomunikácie. Cirkevná autorita môže trest exkomunikácie „priklincovať“ tým, že zverejní, že sa konkrétna osoba nachádza v treste exkomunikácie.“ Takto postupoval aj arcibiskup Zvolenský.
.normálni bohoslovci
Tí, ktorí dianie okolo troch kňazov sledujú, si môžu klásť otázku, prečo boli mladí muži s takýmito názormi vôbec vysvätení? Nebolo počas šiestich rokov pobytu v kňazskom seminári možné odhaliť ich postoje? Rektor bratislavského seminára Daniel Ižold sa k prípadu nechcel vyjadrovať. Uviedol len, že „počas pobytu v seminári nedávali najavo radikálne názory, ktoré momentálne verejne proklamujú“.
Zhovorčivejší bol Jozef Jančovič, ktorý prednáša biblické vedy na Rímskokatolíckej cyrilometodskej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského. „Na dotyčných kňazov si spomínam ako na nevýrazných študentov skoro bez záujmu. Na hodinách boli akoby duchom inde, vo svojom svete.“ V rámci svojich prednášok hovoril aj o historicko-kritickej metóde, ktorej ovocím je podľa exkomunikovaných kňazov homosexualita a pedofília. Na hodinách však k tejto vedeckej metóde výhrady nevznášali. „Skúškami u mňa prešli bez vážnejších problémov,“ hovorí Jančovič, ktorý odmieta ich názor, že učitelia teológie spochybňujú Ježišovo zmŕtvychvstanie. „Ak niekto považuje skúmanie povahy biblických textov o kľúčovej a reálnej udalosti v dejinách spásy za popieranie samotného zmŕtvychvstania, o jeho intelektuálnej a duchovnej úrovni to vypovedá dosť veľa.“
Po exkomunikácii sa Cigánek, Chlebek a Jarabica utiahli do rodinného domu v obci Jarok neďaleko Nitry, kde založili Spoločenstvo sv. Bazila Veľkého a odkiaľ pokračujú vo vydávaní exkomunikačných vyhlásení. Minulý týždeň „exkomunikovali“ 160 slovenských teológov, najneskôr do 2. februára majú nimi stanovený formulár vyplniť slovenskí rehoľníci. „Keďže spomínaní kňazi nepatria do Nitrianskeho biskupstva, nemáme dôvod sa k tomu vyjadrovať,“ odpovedal na otázku, aký postoj k nim zaujme Nitrianska diecéza, jej hovorca Miroslav Lyko. Biskupi Zvolenský aj Imrich pripúšťajú, že pravdepodobne okolo seba dokážu sústrediť určitú skupinu sympatizantov.
.duch Ukrajiny
Traja mladí kňazi neboli prví, ktorí poslali slovenským biskupom list takéhoto znenia. Ešte v júli 2007 podobné požiadavky vzniesli štyria českí rehoľníci, ktorí pôsobia na Ukrajine a ktorých lídrom je páter Eliáš Antonín Dohnal. Podobne ako traja slovenskí kňazi žiadali od biskupov jasné vyznanie katolíckej viery, odmietnutie homeopatie, zrieknutie sa okultizmu, historicko-kritickej metódy a ducha New Age a odvolanie spišského biskupa Františka Tondru z jeho úradu.
Od exkomunikovaných kňazov vedú nitky práve k ukrajinskému spoločenstvu. V rozhovore pre denník SME Stanislav Cigánek odmietol, že by boli na nich priamo napojení, ale zároveň priznal, že sú nimi inšpirovaní. Obe spoločenstvá sa odvolávajú nielen na tradíciu sv. Bazila Veľkého, ale majú aj navlas podobný vzhľad internetových stránok.
Dohnal, ktorý už v minulosti rozbúril vody v Česku, na Ukrajine, ale aj na Slovensku, je zvláštnou postavou. Ako farár pôsobil v 70. rokoch v známej obci Slušovice, ktorej JRD bolo označované za pýchu socialistického poľnohospodárstva. Až do roku 1989 mal problémy s ŠtB. V životopise jeho priaznivci uvádzajú, že ovocím jeho modlitby bola schopnosť rozoznávať okultné praktiky. Po stretnutí predstaviteľov svetových náboženstiev v roku 1986 v Assisi, ktoré ostro kritizujú aj traja slovenskí kňazi, napísal list pápežovi Jánovi Pavlovi II. Skritizoval ho, že svojím konaním na tomto stretnutí vzbudil veľké pohoršenie v cirkvi. Za „ducha Assisi“ kritizujú zosnulého pápeža aj kňazi z Jarka.
V 90. rokoch pôsobil Dohnal, ktorý medzitým vstúpil do gréckokatolíckej rehole Rádu sv. Bazila Veľkého, v Trebišove a Prešove, kde niekoľko rokov prednášal dogmatiku na miestnej gréckokatolíckej bohosloveckej fakulte. V tom čase vystupoval na rôznych charizmatických stretnutiach po celom Slovensku. „Jeho reč bola priama, bol presvedčený o absolútnosti svojich tvrdení. Ľudia ho počúvali s nadšením,“ spomína si Ivan Moďoroši z Katedry religionistiky a náboženskej výchovy Katolíckej univerzity v Ružomberku. Z východu Slovenska bol páter Dohnal preložený do Prahy, kde v roku 2003 organizoval protesty proti novému gréckokatolíckemu biskupovi, Slovákovi Ladislavovi Hučkovi.
.pravoverní
Z Česka Dohnala preložili na Ukrajinu, kde bol bez súhlasu Svätej stolice vysvätený za biskupa, čím upadol do exkomunikácie. Medzitým bol z rehole baziliánov vylúčený. V auguste minulého roka s ďalšími nelegálne vysvätenými biskupmi založil tzv. Pravoverný synod Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi, ktorého centrum sa nachádza v západoukrajinskej obci Pidhirki.
Vatikán v tomto prípade do diania nezasahuje tak priamo ako v prípade lefébvristického hnutia, ktoré vzniklo koncom 80. rokov. Podľa Moďorošiho je dôvodom relatívne nízky počet priaznivcov tejto skupiny. Nasledujúce mesiace ukážu, či dôjde k rozrastaniu a užšej spolupráci slovenských a ukrajinských „pravovercov“, na čo by už musel rázne reagovať aj Vatikán.
Autor je publicista, tvorí blog svetkrestanstva.blogspot.com
.výzva na súboj
V polovici decembra dostali slovenskí biskupi list podpísaný troma novokňazmi z Bratislavskej a Trnavskej arcidiecézy. „Mnoho cirkevných hierarchov, predovšetkým vo Vatikáne, kvôli kariére spolupracuje so slobodomurármi, alebo s nimi tvorí duchovnú jednotu! Preto, otec biskup, my katolícki kňazi musíme jednoznačne vedieť, v koho alebo v čo Vy veríte,“ konštatovali autori, ktorí k listu pripojili aj formulár. Biskupi ho mali do Vianoc vyplniť a tým vyznať pravosť svojej viery.
„Menovaných kňazov som vôbec nepoznal,“ uviedol pre .týždeň pomocný biskup Spišskej diecézy Andrej Imrich, ktorý bol jedným z adresátov listu. „Uviedli, že ak v danom termíne „úlohu“ nesplním, budem automaticky exkomunikovaný.“ Výzva bola doručená aj bratislavskému arcibiskupovi Stanislavovi Zvolenskému, ktorý len niekoľko mesiacov predtým Stanislava Cigánka a Martina Chlebeka vysvätil za kňazov. „Prvou reakciou bol veľký vnútorný smútok a uvedomenie si, že je to výzva na súboj,“ povedal v minulotýždňovom rozhovore pre TV Lux. „V cirkvi sa dá pochybovať o pravovernosti nejakej osoby, ale musia byť na to dôvody.“ Tie však podľa arcibiskupa v liste chýbali. S jeho názorom sa stotožňuje aj biskup Imrich. „Neudali nijaký konkrétny blud, ktorého by som sa dopustil, a predsa ma považujú za previnilého na základe bludov, ktorých sa možno dopustili iní. Vrcholom ich pýchy je to, že sa odvážili sami určiť text vyznania viery. Na to má právo iba najvyššia autorita cirkvi.“
Arcibiskup Zvolenský oboch svojich kňazov pozval na stretnutie. „... zastrašoval nás, zosmiešňoval a nakoniec nám odovzdal dokument s vyhrážkami, v ktorom vyžaduje, aby sme do jedného dňa odvolali našu výzvu a ospravedlnili sa biskupom Slovenska,“ uvádza sa v liste, ktorý kňazi poslali priamo pápežovi. Hovorca KBS Jozef Kováčik tieto obvinenia odmietol. „Biskupi im poskytli potrebný čas na odvolanie ich vyjadrení. Keďže tak neurobili, biskupi zverejnili exkomunikáciu latae sententiae na základe ich herézy,“ uviedol pre portál Postoy.sk, ktorý ako prvý o celom prípade informoval. Podstatu jedného zo spôsobov exkomunikácie vysvetľuje predseda Slovenskej spoločnosti kánonického práva, profesor Ján Duda: „Exkomunikácia latae sententiae znamená, že kompetentná autorita cirkvi už vopred vyniesla trest za konkrétny trestný čin a veriaci, len čo naplní podmienky určeného deliktu, upadá samým vykonaním skutku do trestu exkomunikácie. Cirkevná autorita môže trest exkomunikácie „priklincovať“ tým, že zverejní, že sa konkrétna osoba nachádza v treste exkomunikácie.“ Takto postupoval aj arcibiskup Zvolenský.
.normálni bohoslovci
Tí, ktorí dianie okolo troch kňazov sledujú, si môžu klásť otázku, prečo boli mladí muži s takýmito názormi vôbec vysvätení? Nebolo počas šiestich rokov pobytu v kňazskom seminári možné odhaliť ich postoje? Rektor bratislavského seminára Daniel Ižold sa k prípadu nechcel vyjadrovať. Uviedol len, že „počas pobytu v seminári nedávali najavo radikálne názory, ktoré momentálne verejne proklamujú“.
Zhovorčivejší bol Jozef Jančovič, ktorý prednáša biblické vedy na Rímskokatolíckej cyrilometodskej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského. „Na dotyčných kňazov si spomínam ako na nevýrazných študentov skoro bez záujmu. Na hodinách boli akoby duchom inde, vo svojom svete.“ V rámci svojich prednášok hovoril aj o historicko-kritickej metóde, ktorej ovocím je podľa exkomunikovaných kňazov homosexualita a pedofília. Na hodinách však k tejto vedeckej metóde výhrady nevznášali. „Skúškami u mňa prešli bez vážnejších problémov,“ hovorí Jančovič, ktorý odmieta ich názor, že učitelia teológie spochybňujú Ježišovo zmŕtvychvstanie. „Ak niekto považuje skúmanie povahy biblických textov o kľúčovej a reálnej udalosti v dejinách spásy za popieranie samotného zmŕtvychvstania, o jeho intelektuálnej a duchovnej úrovni to vypovedá dosť veľa.“
Po exkomunikácii sa Cigánek, Chlebek a Jarabica utiahli do rodinného domu v obci Jarok neďaleko Nitry, kde založili Spoločenstvo sv. Bazila Veľkého a odkiaľ pokračujú vo vydávaní exkomunikačných vyhlásení. Minulý týždeň „exkomunikovali“ 160 slovenských teológov, najneskôr do 2. februára majú nimi stanovený formulár vyplniť slovenskí rehoľníci. „Keďže spomínaní kňazi nepatria do Nitrianskeho biskupstva, nemáme dôvod sa k tomu vyjadrovať,“ odpovedal na otázku, aký postoj k nim zaujme Nitrianska diecéza, jej hovorca Miroslav Lyko. Biskupi Zvolenský aj Imrich pripúšťajú, že pravdepodobne okolo seba dokážu sústrediť určitú skupinu sympatizantov.
.duch Ukrajiny
Traja mladí kňazi neboli prví, ktorí poslali slovenským biskupom list takéhoto znenia. Ešte v júli 2007 podobné požiadavky vzniesli štyria českí rehoľníci, ktorí pôsobia na Ukrajine a ktorých lídrom je páter Eliáš Antonín Dohnal. Podobne ako traja slovenskí kňazi žiadali od biskupov jasné vyznanie katolíckej viery, odmietnutie homeopatie, zrieknutie sa okultizmu, historicko-kritickej metódy a ducha New Age a odvolanie spišského biskupa Františka Tondru z jeho úradu.
Od exkomunikovaných kňazov vedú nitky práve k ukrajinskému spoločenstvu. V rozhovore pre denník SME Stanislav Cigánek odmietol, že by boli na nich priamo napojení, ale zároveň priznal, že sú nimi inšpirovaní. Obe spoločenstvá sa odvolávajú nielen na tradíciu sv. Bazila Veľkého, ale majú aj navlas podobný vzhľad internetových stránok.
Dohnal, ktorý už v minulosti rozbúril vody v Česku, na Ukrajine, ale aj na Slovensku, je zvláštnou postavou. Ako farár pôsobil v 70. rokoch v známej obci Slušovice, ktorej JRD bolo označované za pýchu socialistického poľnohospodárstva. Až do roku 1989 mal problémy s ŠtB. V životopise jeho priaznivci uvádzajú, že ovocím jeho modlitby bola schopnosť rozoznávať okultné praktiky. Po stretnutí predstaviteľov svetových náboženstiev v roku 1986 v Assisi, ktoré ostro kritizujú aj traja slovenskí kňazi, napísal list pápežovi Jánovi Pavlovi II. Skritizoval ho, že svojím konaním na tomto stretnutí vzbudil veľké pohoršenie v cirkvi. Za „ducha Assisi“ kritizujú zosnulého pápeža aj kňazi z Jarka.
V 90. rokoch pôsobil Dohnal, ktorý medzitým vstúpil do gréckokatolíckej rehole Rádu sv. Bazila Veľkého, v Trebišove a Prešove, kde niekoľko rokov prednášal dogmatiku na miestnej gréckokatolíckej bohosloveckej fakulte. V tom čase vystupoval na rôznych charizmatických stretnutiach po celom Slovensku. „Jeho reč bola priama, bol presvedčený o absolútnosti svojich tvrdení. Ľudia ho počúvali s nadšením,“ spomína si Ivan Moďoroši z Katedry religionistiky a náboženskej výchovy Katolíckej univerzity v Ružomberku. Z východu Slovenska bol páter Dohnal preložený do Prahy, kde v roku 2003 organizoval protesty proti novému gréckokatolíckemu biskupovi, Slovákovi Ladislavovi Hučkovi.
.pravoverní
Z Česka Dohnala preložili na Ukrajinu, kde bol bez súhlasu Svätej stolice vysvätený za biskupa, čím upadol do exkomunikácie. Medzitým bol z rehole baziliánov vylúčený. V auguste minulého roka s ďalšími nelegálne vysvätenými biskupmi založil tzv. Pravoverný synod Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi, ktorého centrum sa nachádza v západoukrajinskej obci Pidhirki.
Vatikán v tomto prípade do diania nezasahuje tak priamo ako v prípade lefébvristického hnutia, ktoré vzniklo koncom 80. rokov. Podľa Moďorošiho je dôvodom relatívne nízky počet priaznivcov tejto skupiny. Nasledujúce mesiace ukážu, či dôjde k rozrastaniu a užšej spolupráci slovenských a ukrajinských „pravovercov“, na čo by už musel rázne reagovať aj Vatikán.
Autor je publicista, tvorí blog svetkrestanstva.blogspot.com
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.