Pri sledovaní českej verzie britského programu šéfkuchára Gordona Ramsaya (Kitchen Nightmares), ktorú v televízii Prima (Ano, šéfe!) už druhú sezónu vedie Zdeňek Pohlreich, som si uvedomila, že to nie je žiadna naša postsocialistická naivita, že takmer všetci robia tie isté chyby. Jedno, či v Prahe, Vejprnicích, Londýne, Paríži, alebo New Yorku.
Šéfkuchár (Gordon, resp. Zdeňek) najprv zavíta do vytypovanej reštaurácie a objedná si niekoľko jedál z lístka, sleduje obsluhu. Ochutnáva, nadáva (Gordon fuck-uje, Zdeňek ty-vole-uje), chytá sa za hlavu, vypľúva a robí strašné grimasy. Potom si obzrie kuchyňu, nadáva, chytá sa za hlavu, zoznámi sa s personálom. Niekoľko dní je s nimi od rána do noci, diagnostikuje chyby, provokuje, poháda sa s problematickými členmi tímu, nájde si spojencov, ktorí chcú pracovať na zlepšení. Navrhne nápravu, pomôže s propagáciou, asistuje pri zmenách. Nakoniec zanechá podnik svojmu osudu a po čase príde skontrolovať, či sa vrátili k starým zlozvykom a rutine, alebo sa poučili z chýb a darí sa im lepšie. Koniec.
Obaja šéfkuchári sú veľmi vznetlivej povahy, neboja sa ísť do tvrdých konfliktov, vyjadrujú sa, ako im zobák narástol. Obaja sú nielen vynikajúci kuchári, ale aj manažéri, učitelia a motivátori. A majú aj slušný herecký talent.
Ich rady by sa dali zhrnúť takto: Vždy musí byť jasné, kto velí a kto je za čo zodpovedný. Ak nie ste Japonci, tak nevarte japonskú kuchyňu. Smrť polotovarom, kečupom a hotovým jedlám! Menej je viac a v jednoduchosti je krása – v interiéri, v názvoch jedál, na tanieri, aj na jedálnom lístku. Jedálny lístok môže byť len taký veľký, aká veľká je kuchyňa a aká je schopnosť jej osadenstva pripravovať všetky jedlá na objednávku čerstvé a z čerstvých lokálnych surovín. Toto je normálny biznis, žiadna zábava pre amatérov, lenivých kamarátov a nepoužiteľných príbuzných.
Netreba zabúdať, že je to len televízny program, ktorý má v prvom rade pobaviť. Ťažko očakávať, že za týždeň sa môže ktokoľvek nielen naučiť prvotriedne variť, ale najmä manažovať reštauráciu, zmeniť vlastný vzťah k práci, majetku, zamestnancom či urobiť si poriadok v rodinných a kamarátskych vzťahoch. Podniky, ktoré sa do programu hlásia, očakávajú najmä publicitu a pritiahnutie nových zákazníkov. V českej verzii získali nálepku s logom programu. O spravodlivosti takto získanej nálepky sa veľa diskutovalo, a tak sa v druhej sérii sprísnili pravidlá. Ak aj podnik nálepku získa, jeho kvalita je odstupňovaná hviezdičkami.
Ešte donedávna bola synonymom dobrej kuchyne domáca strava, ale ako sa stravovanie čoraz viac presúva do reštaurácií, rastie aj záujem ľudí o to, ako rozoznať dobrú reštauráciu od zlej. Tento program sa jednoznačne trafil do dopytu. V Čechách bez zaváhania rozbehli už druhú sériu, Gordon Ramsay v Británii natočil päť sérií, v USA beží tretia a on sa už veľmi teší, že mu v roku 2011 vyprší kontrakt, aby sa mohol venovať iným svojim aktivitám. V januári pripravil aj špeciálny program Great British Nightmare, ktorý vyzýva divákov, aby podporovali miestne reštaurácie, zvlášť v čase hospodárskej krízy.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.