.o Vašom Orchestrióne diskutovali fanúšikovia dávno predtým, ako z neho počuli čo len notu. Pravdupovediac, ťažko si bolo predstaviť čosi podobné...
Máte pravdu, sám som do poslednej chvíle celkom netušil, ako to „vypáli“, dokonca ani v čase, keď som začínal nahrávať album. Výsledok nakoniec nemal s pôvodnými predstavami takmer nič spoločné.(Smiech.) Táto výzva, objavovať nové teritóriá, nielen predstihla moje očakávania, ale vďaka nej som sa dostal v hudbe na doteraz neobjavené miesta. Nebol som prvý z radu hudobníkov, čo sa pod projekt s rôznorodým a pestrým zvukom podpísali ako sóloví realizátori. Určite poznáte vynikajúci album Music of My Mind, na ktorom všetko nahral a naspieval Stevie Wonder. On sám bol nástrojom a dokázal, že aj jediný muzikant dokáže zastať plnohodnotnú kapelu. O čosi podobné som sa s Orchestriónom pokúsil aj ja.
.ako ste pre tento ansámbel komponovali?
Bola to skúška mojich doterajších schopností, ale aj toho, ako sa dokážem správať v špecifických situáciách. V každom prípade som však Orchestrión vnímal ako regulárny orchester zložený z niekoľkých desiatok nástrojov a ako skladateľ som využíval nielen obrovské spektrum zvukov, ktoré poskytuje vrstvenie hlasov, ale podarilo sa mi vykresliť množstvo nálad, kontrastných momentov, bohatých polyrytmických štruktúr...
.mali ste možnosť vyskúšať úcinok ansámblu pred obecenstvom, alebo ste doteraz nevytiahli Orchestrión zo štúdia?
Orchestrión znel doposiaľ len v štúdiu a to, ako sa ujme na pódiu, ukážu prvé koncerty štvormesacného turné. Som zvedavý nielen na reakcie poslucháčov, ale aj na to, ako bude technicky možné zvládať takmer každodenné presuny a fungovanie celého inštrumentára.
.prečo ste „odložili bokom“ úspešné a výnosné projekty Pat Metheny Group alebo Trio a pustili sa do niečoho totálne odlišného?
V prvom rade musím povedať, že som svoje domovské kapely nezradil a v blízkom čase sa k nim určite vrátim. Mnohí vnímajú Orchestrión ako úlet; z môjho pohľadu však ide o plnenie detských túžob, o ktorých som sníval od dávnych čias. Začalo sa to v pivnici starých rodičov v Manitowoc, Wisconsin, kde mal starý otec uschovaný mechanický klavír. Bolo tam ako v múzeu – nástroj vyzeral starodávne, ale na druhej strane fungoval ako stroj z budúcnosti. Vždy som sa nesmierne tešil na prázdniny, keď sme spolu s bratancami mohli objavovať možnosti tohto nástroja. To bol prvý impulz. Ďalší prišiel v 80. rokoch, keď pre mňa Steve Reich napísal skladbu Electric Counterpoint. Interpretoval som ju sólovo, aj keď nie celkom, pretože okrem gitary, ktorá znela naživo, zaznievali aj vopred nahraté pásy s mojimi gitarovými partmi. Netušil som, ako zareaguje publikum, keď budem na pódiu sám za zvuku gitarového ansámblu. Bol som nakoniec prekvapený a po premiére mi mnohí vraveli, že to bolo úžasné. V tej chvíli som sa uistil o zmysle podobného projektu.
.na koncertoch k sólovému albumu One Quiet Night ste si vystačili s gitarou – Orchestrión, naopak, ponúka množstvo nástrojov. Máte ako jediný živý hráč na pódiu rešpekt pred mechanickým ansámblom?
Nepremýšľal som o tom, keďže ten projekt nevnímam ako súboj človeka s technikou. Napriek všetkým mašinkám pôjde o zosobnenie mojich predstáv o hudbe a o riadenom orchestri. Jediným, kto môže ovplyvňovať dianie na pódiu, budem ja a každý zvuk, ktorý v súbore zaznie, bude pochádzať z môjho impulzu: od najjemnejšieho šelestu perkusií, dynamicky odstupňovaného úderu na činel, akordov na klavíri až po gitarové sóla. Nebude to hádka, ale snaha o spolužitie. Pre technickú náročnosť sa o čosi podobné doteraz nepokúsil nikto!
.prečo ste na One Quiet Night zaradili aj sólovú verziu piesne Don't Know Why, ktorú preslávila Norah Jones?
Tú pieseň milujem ešte z čias, keď nebola hitom. Norah ju hrávala v newyorskom klube McCore oproti môjmu bytu. Dva roky som ju počúval týždeň čo týždeň keď som sa zastavil v klube, alebo keď som pri otvorenom okne uspával deti. Najskôr sme ju prevzali do repertoáru s kontrabasistom Charliem Hadenom a nakoniec som ju nahral s harmonicky mierne pozmenenou slovnou zásobou.
.akým spôsobom ste v Pat Metheny Group preklenuli hranice medzi džezom, rockovou hudbou, ale aj medzi brazílskymi vplyvmi a klasikou?
Nikdy som nerozčleňoval hudbu ani nerozlišoval štýlovo-žánrové hranice, čo je na jednej strane zvláštne, keďže podobné kategorizovanie je súčasťou našej kultúry. Pre mňa sú však pojmy pop, džez, avantgarda alebo country len prázdne slová, v krajnom prípade môžu slúžiť ako orientačné body. Práve Pat Metheny Group mali byť otvorenou platformou pre všetky vplyvy, ktoré sa okolo mňa v danom čase vyskytovali. Vonkoncom nezáležalo, či to bola priamočiarosť garážových kapiel na prelome 80. rokov, brazílska živelnosť, ktorá ma opantala o čosi neskôr, alebo kompaktnejšia podoba, ktorú má kapela dnes. Mám rád veci v pohybe a teším sa, že Pat Metheny Group zneli v priebehu svojho fungovania vždy ináč.
.čo hovoríte na súčasné džezové školstvo produkujúce množstvo špickových, avšak nevýrazných hudobníkov usilujúcich sa hrať presne ako ich vzory?
Je dobré nasledovať velikánov, avšak nevyhnutná je individualita. Práve tej vás nedokáže naučiť nijaká univerzita, pretože musí vychádzať z vášho vnútra. Technický základ, ktorý vám poskytne škola, je len prípravou stavebného materiálu, z ktorého môžete vybudovať čokoľvek – typizovaný domček alebo katedrálu, ktorú budú obdivovať generácie.
.odkiaľ čerpáte pozitívnu energiu sálajúcu z vašej hudby?
Hudba má úžasnú schopnosť napĺňať človeka a som neskonale štastný, že jej patrí môj život. Dáva mi neskutočne veľa a práve jej prostredníctvom sa nahromadená energia dostáva navonok. Je pre mňa jednoduché byť naladený pozitívne, pretože hudba, ktorá prechádza cezo mňa, ma napĺňa.
___________________________________________________________________________
Pat Metheny (1954) patrí k najvplyvnejším osobnostiam súčasnej hudobnej scény, ako gitarista a skladateľ je rešpektovaný džezovými aj rockovými hudobníkmi. Počas svojej kariéry nahral desiatky albumov, za ktoré získal 17 ocenení Grammy (celkovo 33 nominácií v 12 rozličných kategóriách!). V rámci cyklu Hviezdy svetového jazzu predstaví Metheny v Bratislave 26. februára projekt Orchestrión – v reálnom čase riadený ansámbel ovládaný gitarou, robotickými technológiami a počítačovými softwarmi.
Písané pre .týždeň a Hudobný život
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.