SHOUT OUT LOUDS
WORK
MERGE RECORDS
Nenápadnú švédsku indiepopovú úderku poznáme minimálne od roku 2003, keď vydala úspešný, napriek tomu u nás neznámy a nehrávaný album Howl Howl Gaff Gaff (pesnička Please Please Please je stále geniálna). Kapela bola na turné s The Dears, hrala spoločne s The Pogues a kamaráti sa aj s Peter Bjorn And John (basák Ted Malmros získal švédsku Grammy za réžiu klipu Young Folks). Shout Out Louds dali na tretiu platňu desať nových vecí, pre ktoré je typický kúsok melanchólie i čaro svojskej melodiky. Nie sú to žiadne štadiónové hitovky, namiesto nich ide o kolekciu hlbokých, no pritom jednoducho sa tváriacich pesničiek, tentoraz aj so stopercentným, akustickejším a pokojnejším zvukom (Moon, Throwing Stones, Four By Four). Platňa Work vznikala v USA, produkoval ju Phil Ek, známy aj vďaka spolupráci s Fleet Foxes, Band Of Horses či Built to Spill.
●●●●○
.matej Lauko
ELLIE GOULDING
LIGHTS
POLYDOR
S trochou zjednodušenia je Ellie Goulding ďalšou La Roux, Bat For Lashes, Florence And The Machine a Little Boots. Ale zaujímavejšia, než odkiaľ sa tie dievky berú, je skôr otázka, odkiaľ berú nápady na často jednoduché, no nápadito aranžované skladby. Gýč velebiacu i vysmievajúcu kolekciu uviedli single Starry Eyed a Under The Sheets doplnené o trendové dubstepové mixy. V prípade debutu Angličanky Eleny Jane Goulding, študentky umenia a exfolkáčky sa ako odpoveď ponúkajú producenti Starsmith (Marina And The Diamonds, Lady Gaga), Fraser T Smith (Tinchy Stryder) a Guy Sighsworth (David Sylvian, Bjork). Pop, urban, alternatíva pekne pokope. Čosi podobné kedysi produkovali Bel Canto. Zaraďovali sa ťažko, počúvali ľahučko. V každom prípade sú tieto sofistikované pesničkárky v pope aktuálne najsilnejším ostrovným hudobným artiklom. Ktovie, prečo to u nás neskúsi aspoň jedna.
●●●○○
.daniel Baláž
LOCAL NATIVES
GORILLA MANOR
FRENCHKISS/INFECTIOUS
Fleet Foxes, Golden Animals a desiatky ďalších podobných amerických skupín mladej generácie robia česť svojim predchodcom z éry hippies. Dôstojne kráčajú v ich šľapajach. Nie sú totiž horšie. Naopak. „Piesne Local Natives vyvolávajú zimomriavky,“ hovorí Syd Butler, majiteľ nezávislého vydavateľstva Frenchkiss, pre ktoré táto skupina z Kalifornie nahrávala. Jej debut Gorilí zámok dosahuje úroveň albumového bestselleru Déja Vu. Áno, štýlom smeruje k tvorcom typu Crosby, Stills, Nash & Young, hoci ju niektorí recenzenti prirovnávajú k Talking Heads. Jej skladby sú plné príťažlivých melódií a rytmov. Hrá originálnu fúziu popu, rocku, folku a psychedélie. Jej členovia sú ovplyvnení súčasným indie rockom. Majú vysoké chlapčenské hlasy, aké sú dnes v móde, a zvládnu aj zborový spev. Vzorkou je skladba Warning Sign, vyvolávajúca revolučnú atmosféru roka 1968.
●●●●●
.miro Potoček
L´ATTIRAIL
WILDERNESS
LES CHANTIERS SONORES/BELIEVE DIGITAL
Za originálnosť niekedy umelci zaplatia zvláštnu daň. Málokto je ochotný do nich investovať veľké peniaze, lebo presadzovať čokoľvek, na čo ľudia nie sú zvyknutí, je riziko. Týka sa to aj francúzskej skupiny L´Attirail. Aký štýl hrá? Nedá sa zaškatuľkovať. Hovorí sa, že pripomína absurdný road movie, začínajúci v Paríži, prechádzajúci Balkánom, Istanbulom, Moskvou a končiaci v Grand Canyone. Je ako ilustrované skladby, vážne i veselo tanečné. Je v nich kabaret, cirkus, klezmer, rozličný folklór aj experimenty. Väčšinou sú inštrumentálne, no niektoré i vokálno-inštrumentálne. Na novinke Wilderness je to spaghetti western na pozadí balkánskej panorámy. Alebo naopak? Keď miestami zaznie posuvný rytmus evokujúci konský cval a spolu s ním surfové gitary, trombón, tuba, klarinet, akordeón, bubny a perkusie, pôsobí to možno atypicky, no prirodzene a presvedčivo.
●●●●●
.miro Potoček
ODDJOB
CLINT
ACT MUSIC/DIVYD
Hudba k filmovým westernom je špecifická kategória a neraz v sebe skrýva zaujímavý potenciál. Svojich obdivovateľov si našla aj v mladom švédskom kvintete Oddjob. Ústredným motívom ich nového albumu sa stala westernová ikona Clint Eastwood, hlavne jeho filmografia zo 60. a 70. rokov. Inšpiratívne filmové témy, pochádzajúce zväčša z pier majstrov žánru Ennia Morriconeho a Lalo Schifrina, skvelo sadli retro soundu skupiny. Dali albumu náladovú pestrosť i hĺbku a „cinematický“ opar. Výrazová škála Oddjob siaha od elektrického Milesa Davisa (nepísaným lídrom skupiny je trubkár Goran Kajfes) až po nu jazz, ich prístup je však vysoko individuálny. Oddjob majú výrazný vlastný skladateľský potenciál, o čom presvedčili už na predošlom albume Sumo. Spracovaním eastwoodovských tém však ukázali, akí sú špecifickí a aké otvorené je ich myslenie.
●●●●○
.augustín Rebro
DEVIN TOWNSEND PROJECT
ADDICTED
HEVYDEVY/INSIDEOUT
Kanadský spevák, gitarista a skladateľ Devin Townsend debutoval ako neznámy mladík, ktorého si na album Sex And Religion (1993) pozval gitarový virtuóz Steve Vai. Townsend odvtedy prešiel dlhú cestu. S extrémne metalovou kapelou Strapping Young Lad intenzívne spracúval pocity hnevu a frustrácie, zároveň vytváral jej pokojnejší protipól na albumoch pod vlastným menom a pod hlavičkou Devin Townsend Band. Dnes je to všetko minulosť. Townsend sa zbavil závislostí a svoju novú tvorbu prezentuje pod názvom Devin Townsend Project v sérii štyroch štýlovo odlišných nahrávok. Kým prvý album Ki bol akousi meditáciou o zápasoch s osobnými démonmi, Addicted je energický album s prvkami disca (!), kde Townsendov hlas dopĺňa holandská speváčka Anneke van Giersbergen (ex The Gathering). Nie je to Townsendova vrcholná nahrávka, ale určite je to zaujímavé prekvapenie.
●●●○○
.vladislav Gális
WORK
MERGE RECORDS
Nenápadnú švédsku indiepopovú úderku poznáme minimálne od roku 2003, keď vydala úspešný, napriek tomu u nás neznámy a nehrávaný album Howl Howl Gaff Gaff (pesnička Please Please Please je stále geniálna). Kapela bola na turné s The Dears, hrala spoločne s The Pogues a kamaráti sa aj s Peter Bjorn And John (basák Ted Malmros získal švédsku Grammy za réžiu klipu Young Folks). Shout Out Louds dali na tretiu platňu desať nových vecí, pre ktoré je typický kúsok melanchólie i čaro svojskej melodiky. Nie sú to žiadne štadiónové hitovky, namiesto nich ide o kolekciu hlbokých, no pritom jednoducho sa tváriacich pesničiek, tentoraz aj so stopercentným, akustickejším a pokojnejším zvukom (Moon, Throwing Stones, Four By Four). Platňa Work vznikala v USA, produkoval ju Phil Ek, známy aj vďaka spolupráci s Fleet Foxes, Band Of Horses či Built to Spill.
●●●●○
.matej Lauko
ELLIE GOULDING
LIGHTS
POLYDOR
S trochou zjednodušenia je Ellie Goulding ďalšou La Roux, Bat For Lashes, Florence And The Machine a Little Boots. Ale zaujímavejšia, než odkiaľ sa tie dievky berú, je skôr otázka, odkiaľ berú nápady na často jednoduché, no nápadito aranžované skladby. Gýč velebiacu i vysmievajúcu kolekciu uviedli single Starry Eyed a Under The Sheets doplnené o trendové dubstepové mixy. V prípade debutu Angličanky Eleny Jane Goulding, študentky umenia a exfolkáčky sa ako odpoveď ponúkajú producenti Starsmith (Marina And The Diamonds, Lady Gaga), Fraser T Smith (Tinchy Stryder) a Guy Sighsworth (David Sylvian, Bjork). Pop, urban, alternatíva pekne pokope. Čosi podobné kedysi produkovali Bel Canto. Zaraďovali sa ťažko, počúvali ľahučko. V každom prípade sú tieto sofistikované pesničkárky v pope aktuálne najsilnejším ostrovným hudobným artiklom. Ktovie, prečo to u nás neskúsi aspoň jedna.
●●●○○
.daniel Baláž
LOCAL NATIVES
GORILLA MANOR
FRENCHKISS/INFECTIOUS
Fleet Foxes, Golden Animals a desiatky ďalších podobných amerických skupín mladej generácie robia česť svojim predchodcom z éry hippies. Dôstojne kráčajú v ich šľapajach. Nie sú totiž horšie. Naopak. „Piesne Local Natives vyvolávajú zimomriavky,“ hovorí Syd Butler, majiteľ nezávislého vydavateľstva Frenchkiss, pre ktoré táto skupina z Kalifornie nahrávala. Jej debut Gorilí zámok dosahuje úroveň albumového bestselleru Déja Vu. Áno, štýlom smeruje k tvorcom typu Crosby, Stills, Nash & Young, hoci ju niektorí recenzenti prirovnávajú k Talking Heads. Jej skladby sú plné príťažlivých melódií a rytmov. Hrá originálnu fúziu popu, rocku, folku a psychedélie. Jej členovia sú ovplyvnení súčasným indie rockom. Majú vysoké chlapčenské hlasy, aké sú dnes v móde, a zvládnu aj zborový spev. Vzorkou je skladba Warning Sign, vyvolávajúca revolučnú atmosféru roka 1968.
●●●●●
.miro Potoček
L´ATTIRAIL
WILDERNESS
LES CHANTIERS SONORES/BELIEVE DIGITAL
Za originálnosť niekedy umelci zaplatia zvláštnu daň. Málokto je ochotný do nich investovať veľké peniaze, lebo presadzovať čokoľvek, na čo ľudia nie sú zvyknutí, je riziko. Týka sa to aj francúzskej skupiny L´Attirail. Aký štýl hrá? Nedá sa zaškatuľkovať. Hovorí sa, že pripomína absurdný road movie, začínajúci v Paríži, prechádzajúci Balkánom, Istanbulom, Moskvou a končiaci v Grand Canyone. Je ako ilustrované skladby, vážne i veselo tanečné. Je v nich kabaret, cirkus, klezmer, rozličný folklór aj experimenty. Väčšinou sú inštrumentálne, no niektoré i vokálno-inštrumentálne. Na novinke Wilderness je to spaghetti western na pozadí balkánskej panorámy. Alebo naopak? Keď miestami zaznie posuvný rytmus evokujúci konský cval a spolu s ním surfové gitary, trombón, tuba, klarinet, akordeón, bubny a perkusie, pôsobí to možno atypicky, no prirodzene a presvedčivo.
●●●●●
.miro Potoček
ODDJOB
CLINT
ACT MUSIC/DIVYD
Hudba k filmovým westernom je špecifická kategória a neraz v sebe skrýva zaujímavý potenciál. Svojich obdivovateľov si našla aj v mladom švédskom kvintete Oddjob. Ústredným motívom ich nového albumu sa stala westernová ikona Clint Eastwood, hlavne jeho filmografia zo 60. a 70. rokov. Inšpiratívne filmové témy, pochádzajúce zväčša z pier majstrov žánru Ennia Morriconeho a Lalo Schifrina, skvelo sadli retro soundu skupiny. Dali albumu náladovú pestrosť i hĺbku a „cinematický“ opar. Výrazová škála Oddjob siaha od elektrického Milesa Davisa (nepísaným lídrom skupiny je trubkár Goran Kajfes) až po nu jazz, ich prístup je však vysoko individuálny. Oddjob majú výrazný vlastný skladateľský potenciál, o čom presvedčili už na predošlom albume Sumo. Spracovaním eastwoodovských tém však ukázali, akí sú špecifickí a aké otvorené je ich myslenie.
●●●●○
.augustín Rebro
DEVIN TOWNSEND PROJECT
ADDICTED
HEVYDEVY/INSIDEOUT
Kanadský spevák, gitarista a skladateľ Devin Townsend debutoval ako neznámy mladík, ktorého si na album Sex And Religion (1993) pozval gitarový virtuóz Steve Vai. Townsend odvtedy prešiel dlhú cestu. S extrémne metalovou kapelou Strapping Young Lad intenzívne spracúval pocity hnevu a frustrácie, zároveň vytváral jej pokojnejší protipól na albumoch pod vlastným menom a pod hlavičkou Devin Townsend Band. Dnes je to všetko minulosť. Townsend sa zbavil závislostí a svoju novú tvorbu prezentuje pod názvom Devin Townsend Project v sérii štyroch štýlovo odlišných nahrávok. Kým prvý album Ki bol akousi meditáciou o zápasoch s osobnými démonmi, Addicted je energický album s prvkami disca (!), kde Townsendov hlas dopĺňa holandská speváčka Anneke van Giersbergen (ex The Gathering). Nie je to Townsendova vrcholná nahrávka, ale určite je to zaujímavé prekvapenie.
●●●○○
.vladislav Gális
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.