Politické dôvody na ich existenciu síce neexistujú, psychologických sa však dá vymenovať viac. Ťažko sa mi hľadá odstup, keďže duchovní (a možno aj skutoční) starí rodičia tých pochodujúcich ochrancov národa poslali väčšiu časť rodiny môjho otca do plynu. Ale skúsim. Prvým dôvodom na ich existenciu je zrejme to, že ľudská myseľ je iracionálna a vôbec nie imúnna voči prostoduchým a romantizujúcim mýtom o krvi, zemi a národe. Pre mnohých je zrejme ľahké infikovať sa tým mýtom a žiť ho s pocitom heroického boja za vznešenú vec namiesto svojho príliš prozaického života.
Druhý dôvod s tým súvisí. Eric Hoffer si všimol, že najúčinnejším citom spájajúcim ľudí do súdržných skupín je spoločná nenávisť. Vášnivá nenávisť podľa neho dokáže dať zmysel a obsah prázdnemu životu, a životy týchto uniformovaných pohrobkov nacizmu sú, podľa všetkého, prázdne a bezvýznamné až hrôza.
Tretí dôvod platí zrejme len pre časť neonacistov, ktorá však je tá naozaj nebezpečná. Pre určitú skupinu ľudí je materializované zlo až magicky príťažlivé. Zlo vzrušuje. Postaviť sa výsmešne proti konvenciám o Dobre vzrušuje, pridať sa k zlým vzrušuje, snívať o zle vzrušuje. A páchať zlo vzrušuje najviac. Mozog citovo chladného človeka potrebuje ten druh stimulácie, aby sa cítil aspoň trochu nažive. Ale, ako vravím, určite sa to netýka všetkých, „romantici“ asi prevládajú. S tým súvisí aj tak trochu infantilná záľuba v uniformách, pochodovaní, fangliach a symboloch. Uniformy a pochodovanie dávajú pocit nezastaviteľnej sily.
Štvrtý dôvod vidím v pandémii konšpiračných bludov, ktorá zúri v celom západnom svete. Nacizmus samotný bol a neonacizmus tiež je konšpiračnou teóriou, presvedčením o svetovom sprisahaní síl zla, sionistov, slobodomurárov, svetového kapitálu a podobne, proti „nám“, teda nášmu hrdinskému a statočnému národu, našej rase, našej civilizácii. Konšpiračné teórie sú pre istý druh ľudí neodolateľné, lebo vysvetľujú hrozivo zložitý svet skratkou. Dávajú pocit „aha!“, keď je náhle všetko jasné.
Našimi ulicami pochoduje taká konšpiračná teória. V uniforme starého zla, ktoré nechce zomrieť.
Druhý dôvod s tým súvisí. Eric Hoffer si všimol, že najúčinnejším citom spájajúcim ľudí do súdržných skupín je spoločná nenávisť. Vášnivá nenávisť podľa neho dokáže dať zmysel a obsah prázdnemu životu, a životy týchto uniformovaných pohrobkov nacizmu sú, podľa všetkého, prázdne a bezvýznamné až hrôza.
Tretí dôvod platí zrejme len pre časť neonacistov, ktorá však je tá naozaj nebezpečná. Pre určitú skupinu ľudí je materializované zlo až magicky príťažlivé. Zlo vzrušuje. Postaviť sa výsmešne proti konvenciám o Dobre vzrušuje, pridať sa k zlým vzrušuje, snívať o zle vzrušuje. A páchať zlo vzrušuje najviac. Mozog citovo chladného človeka potrebuje ten druh stimulácie, aby sa cítil aspoň trochu nažive. Ale, ako vravím, určite sa to netýka všetkých, „romantici“ asi prevládajú. S tým súvisí aj tak trochu infantilná záľuba v uniformách, pochodovaní, fangliach a symboloch. Uniformy a pochodovanie dávajú pocit nezastaviteľnej sily.
Štvrtý dôvod vidím v pandémii konšpiračných bludov, ktorá zúri v celom západnom svete. Nacizmus samotný bol a neonacizmus tiež je konšpiračnou teóriou, presvedčením o svetovom sprisahaní síl zla, sionistov, slobodomurárov, svetového kapitálu a podobne, proti „nám“, teda nášmu hrdinskému a statočnému národu, našej rase, našej civilizácii. Konšpiračné teórie sú pre istý druh ľudí neodolateľné, lebo vysvetľujú hrozivo zložitý svet skratkou. Dávajú pocit „aha!“, keď je náhle všetko jasné.
Našimi ulicami pochoduje taká konšpiračná teória. V uniforme starého zla, ktoré nechce zomrieť.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.