.keď si študoval, takmer žiadne seriály ani filmy sa ešte nenakrúcali. Prekvapil ťa seriálový boom?
Raz mi Roman Luknár hovoril, že do Španielska prišla veľká seriálová vlna a že o pár rokov to bude aj u nás. Vtedy som mu celkom nerozumel a ani neveril, ale stalo sa to.
.ty si kariéru začínal v divadle.
Ja som hral naraz aj v piatich divadlách, mal som aj také obdobie. V SND som hosťoval, v Astorke som pracoval, aj Teatro tatro som robil, aj v Divadle a.ha, aj v Aréne som bol namočený. Do seriálov ma vtedy nevolali, tak som robil v divadlách, kde ma volali stále.
.ale potom sa aj z teba stal seriálový herec.
Vtedy som hral v piatich divadlách, teraz obieham naraz aj tri štúdiá.
.keď divadelný herec vstúpi do sveta seriálov, zmení to jeho postoj k divadlu.
No. (Ticho.) Teraz v januári som to tak mal, lebo Kostelný odchádza zo Slovenska a ja som išiel do Vancouveru, tak sme museli dopredu predtáčať Profesionálov, aby do leta bolo všetko vyrobené.
.ako si to riešil v divadle? Musel si hrať?
Divadlo je vždy prvoradé. Keď idem podpísať zmluvu s akýmkoľvek iným subjektom, prvoradá je Astorka. V zmluve to mám vždy aj zakotvené, že ak sa náhodou zmení v divadle program a ja musím večer hrať, televízia to rešpektuje.
.je to bežná prax?
Tak by to malo byť. Keď sa aj stane chyba v nejakých propozíciách a ja mám na jeden večer naplánované aj divadlo, aj televíziu, tak ja idem do divadla.
.divadelní režiséri sa sťažujú, že herci majú aj napriek tým zmluvám veľmi obmedzený čas na to, aby skúšali v divadle. A nemôžu s nimi skúšať ani o chvíľu dlhšie, lebo pred divadlom už na herca čaká taxík, aby ho zaviezol do televízie. Je to tak?
Aj u nás je to tak, aj v národnom je to tak, ako som počul od kolegov. A divadlá nevedia, čo s tým, ťažko sa proti tomu bojuje, lebo mesačný divadelný plat si v televízii zarobíš za niekoľko dní. Televízna ponuka je lukratívna, ale niekedy človeka úplne zomelie. Zrazu zistí, že od desiatej do druhej skúša v divadle, večer tam hrá a aby stíhal aj televíziu, tak nakrúca ráno pred skúškou v divadle. A keď sa o 14. h skúška končí, tak o 14.15 má už v štúdiu naplánovaný obraz. Nakrúca do piatej, aby mohol byť do šiestej v divadle. Tak niektorí fičia. Niektoré dni som aj ja mal také, ale nerobí mi to dobre.
.dá sa vtedy sústrediť v divadle na naštudovanie novej postavy?
Našťastie, neštudoval som teraz žiadnu veľkú postavu, tak to bolo v pohode.
.chýbalo by ti divadlo?
No jasné.
.prečo?
Divadlo je divadlo. (Smiech.)
.aký je rozdiel medzi hraním na doskách a pred kamerou?
Na doskách ideš dve a pol hodiny v kuse a keď brbtneš, tak už to neopravíš. Divadlo je živý organizmus, žiadne predstavenie nie je také isté ako to predošlé. To je iný adrenalín, je tam živá odozva od diváka, hneď cítiš, či to funguje, alebo nefunguje, či treba viac zabrať. Pred kamerou necítiš nič a keď dotočíš, je koniec.
.je to iný druh herectva?
No, musíš sa to naučiť. Napríklad žiadne veľké gesto, niekedy už aj keď pohneš očami, je to priveľa. Pred kamerou nie je ani čas na umenie, jeden obraz hodíš a ide sa ďalej. Žiadne: dokázal by som to urobiť aj lepšie. To je krutá výroba, tam sa nemôžeš učiť, to môžeš len v divadle, kde máš dva mesiace na skúšanie.
.niektorí herci odmietajú hrať v seriáloch. Rozumieš tomu postoju?
Rozumiem. Ale je to normálna práca.
.neznižuje kvalitu herca?
No, keď sa robia tri veci naraz, tak samozrejme, že znižuje. Ale to platí aj o murárovi, ktorý musí robiť aj lešenie, aj nosiť tehly, aj miešať maltu.
.stáva sa ti, že hráš v Astorke predstavenie a časť publika v tebe vidí najmä Hurku z Profesionálov?
Je to tak, keď prídu do divadla tínedžeri, a ja hrám toho nešťastného Rómea. Ale už si zvykám.
.v divadle ťa vidí za večer 200 až 300 ľudí, a aj tak si hovoril, že divadlo je väčší adrenalín.
Lebo oni si vyárendujú pre nás jeden večer, zaplatia vstupné, prídu do divadla, vyobliekajú sa. A my k nim prídeme z tej druhej strany a predvedieme im čosi, čo sme desať týždňov pripravovali a o čom si myslíme, že by sa im mohlo páčiť.
.vieš si predstaviť, že by si z divadla odišiel?
Ja z divadla odchádzam každý večer po predstavení. (Smiech.) Nie, nechcel by som odísť z divadla.
.ale viacerí to urobili: Maroš Kramár, Ján Króner.
Oni sú starší, možno ich divadlo už tak nebaví. V SND nie je ani dobrý systém, oni vypľujú každé dva mesiace nový výrobok. Neviem, či to má vôbec zmysel. Lebo tie predstavenia sa ani nestihnú obohrať. Niektoré dobré staršie predstavenia sa potom sťahujú na úkor nových, ktoré nie sú až také dobré.
.tvoj kolega z Profesionálov Ľuboš Kostelný tiež dal v SND výpoveď.
Ja ho chápem. V posledné roky mal za sebou aj päť skúšobných období a samé veľké postavy. Kedy si má oddýchnuť? Z mesiaca na mesiac ide na inú postavu, psychicky to človeka vyčerpáva a ešte má pomedzi to komerčné záležitosti. Pritom občas zoberiete v seriáli len malú postavu, a ona sa začne rozrastať. No ale vy ste už medzitým zobrali aj druhý seriál, lebo ste si chceli skúsiť iný žáner, a začne sa vám to kopiť. A ešte za vami prídu, že treba urobiť takú dokrútku, že treba ísť na taký večierok.
.vy to ako riešite?
Musím sa brániť, odmietam niektoré veci, lebo by som už vôbec nemal súkromie. Ale niektorí kolegovia nevedia povedať NIE. Iní si zas hovoria: teraz ide karta, treba brať všetko, čo sa núka.
.možno ten seriálový boom opadne. Čo hovorí Roman Luknár?
Hovorí, že o štyri-päť rokov to prejde.
.takže teraz treba vydržať, lebo po pár rokoch vám opäť ostane len divadlo.
No hej, ale netreba sa pre to teraz zblázniť. Dá sa robiť všetko, keď človek nemá partnera. Keď si to zorganizuje tak, že teraz len robí, zarába si na auto, na bývanie – a potom bude riešiť iné veci.
.keď do tvojho divadelno-seriálového mixu príde ponuka nakrúcať film, čo má prednosť?
Film – to je top. Kvôli nemu som vyštudoval tú školu. Obchádzam kastingy, lebo pre mňa je film niečo perfektné. Film je výzva.
.ktorý film si nakrúcal naposledy?
Český film Pouta, teraz mal v Česku premiéru.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.