Lenže v Amerike je už na pretrase „behavior placement“, teda niečo ako „umiestňovanie správania“ do obľúbených televíznych programov. V praxi to znamená, že diváci nebudú kupovať priamo nejaké konkrétne značky, ktoré používa ich obľúbená hviezda, ale s radosťou budú napodobňovať jej správanie a životný štýl. Napríklad zdravý a zelený.
Ako si všimol Wall Street Journal, len v priebehu jedného týždňa v najsledovanejších seriáloch na NBC detektívi vyšetrovali podvod okolo šrotovného, nemocničná sestrička organizovala spoločný bicyklový výlet, neznesiteľného kancelárskeho pedanta posadlo recyklovanie a v ďalšom seriáli sa zas hosťovsky objavil záchranca sveta Al Gore osobne. Nehovoriac o rôznych vedľajších postavách, ktoré vzorne hádžu plastové fľašky do správneho koša a vymieňajú žiarovky za úsporné.
WSJ zistil, že to nie je žiadna náhoda, ale cielená agitka NBC, aby sa ľudia správali ekologicky a zdravo. Nejde však o vysokú uvedomelosť či odhodlané sociálne inžinierstvo top manažmentu televízie, našťastie ide iba o peniaze. NBC tak úspešne získava nových platiacich inzerentov, ktorí ponúkajú tovary a služby vezúce sa na módnych vlnách eco, bio a zdravo. Autori seriálov a programov sa nebránia, veď niekto tie nákladné programy zaplatiť musí. Snažia sa to robiť nenápadne a elegantne, žiadne otvorené výzvy a apely, žiadne pocity viny a zodpovednosti, len, preboha, neodstrašiť diváka od televízie. Nech tam pekne sedí a konzumuje. Samozrejme eco a bio. Celý byt môže zostať vysvietený, ale so šetriacimi žiarovkami.
Ak ste si mysleli, že v našich končinách sme po štyridsiatich rokoch komunistickej uvedomelosti a neúnavného červeného „behavior placement“ na podobné manipulácie mimoriadne citliví, tak sa veľmi netešte. Pred týždňom nástojčivo presadzoval separovanie odpadu v Ordinácii v ružovej záhrade Richard Stanke. Som zvedavá, kedy v Paneláku začnú kompostovať.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.