Za články v New York Times by sa malo platiť od roku 2011, uvažujú o tom Le Figaro a L'Express, denníky Hamburger Abendblatt a Berliner Morgenpost už to urobili. V Česku sa takými plánmi netaja servery iDnes.cz ani Lidovky.cz. Aj Reflex od apríla zamkol prístup k exkluzívnym textom aj k archívu. Na Slovensku zatiaľ denníky spoplatnenie neavizujú, voľný prístup k časti internetovej stránky má od januára zamknutý týždenník Trend.
Na čele spoplatňovačov stojí mediálny magnát Rupert Murdoch. Svojim expertom dal vypracovať najúčinnejší model už od tohto leta. Pritom ešte pred troma rokmi Murdoch presadzoval presný opak. Vyhlasoval, že internetový obsah musí byť dostupný bezplatne. Tvrdil, že namiesto miliónu platiacich sa mu viac oplatí 10-15 miliónov neplatiacich čitateľov. Čo sa odvtedy zmenilo?
V prvom rade sú tu úvahy, že internet kanibalizuje tlač, teda že ľudia si prestávajú kupovať papierové noviny, pretože na internete nájdu všetko zadarmo. Je otázne, do akej miery za pokles predaja novín môže práve internet a nie skôr televízia či všeobecný trend znižujúceho sa času venovaného čítaniu. Klesanie nákladov urýchlila aj hospodárska kríza, ktorá aj tie najsilnejšie mediálne domy tlačí do prehodnocovania obchodných modelov. Všetko to ešte zosilnil rozruch okolo novej čítačky novín (a kníh) Apple iPad, od ktorej mnohí technonadšenci očakávajú prelomovú revolúciu v čítaní.
Je však skutočne lepších milión platiacich čitateľov ako desaťnásobok neplatiacich? Zdá sa, že ani Murdoch v tom nemá celkom jasno. Uvidíme, s čím prídu jeho experti. Pravdepodobne s nejakou kombináciou bezplatného a prémiového prístupu, tak ako to odporúčajú aj analytici Deloitte v materiáli Media Predictions 2010. Bolo by nemúdre vzdať sa príjmov z reklamy, ktorá je priamo viazaná na vysoké počty návštevníkov. Šéfredaktor britského denníka The Guardian Alan Rusbridger pripomína aj ďalšiu hrozbu - spoplatnenie by mohlo byť pre denníky cestou do zabudnutia.
Americký Newsday po troch mesiacoch spoplatnenia získal 35 predplatiteľov a stratil takmer polovicu čitateľov (z 1,7 milióna klesol pod milión). Za to, že mu vôbec nejakí čitatelia ostali, vďačí návštevníkom, ktorí majú bezplatný prístup cez HBO a ďalšie káblové siete. Aj toto je jedna z ciest, kadiaľ by mohli médiá získavať príjem. Teda cez prémiové prístupy, ktoré namiesto užívateľa zaplatia prevádzkovatelia iných služieb, napríklad káblovky, telekomunikační operátori, ale pokojne to môžu byť aj supermarkety. Tie ho dajú svojim zákazníkom ako bonus k vlastnej ponuke.
Aj keď niektoré zahraničné prieskumy optimisticky vykazujú opatrnú ochotu časti užívateľov internetu platiť za kvalitný a jedinečný obsah, internet sa len ťažko zbaví všeobecného chápania, že je tam všetko zadarmo. Na rozdiel od mobilného obsahu, za ktorý sú užívatelia od začiatku naučení platiť a ktorý na to má aj ideálne nástroje. Mobilné telefóny a vylepšené čítačky sú preto ďalšou z ciest, kadiaľ sa dá obsah spoplatniť. Aj v tomto prípade však platí, že ľudia sú ochotní platiť iba za to, čo ich zaujíma, čo je pre nich dôležité a čo inde nedostanú zadarmo.
Na čele spoplatňovačov stojí mediálny magnát Rupert Murdoch. Svojim expertom dal vypracovať najúčinnejší model už od tohto leta. Pritom ešte pred troma rokmi Murdoch presadzoval presný opak. Vyhlasoval, že internetový obsah musí byť dostupný bezplatne. Tvrdil, že namiesto miliónu platiacich sa mu viac oplatí 10-15 miliónov neplatiacich čitateľov. Čo sa odvtedy zmenilo?
V prvom rade sú tu úvahy, že internet kanibalizuje tlač, teda že ľudia si prestávajú kupovať papierové noviny, pretože na internete nájdu všetko zadarmo. Je otázne, do akej miery za pokles predaja novín môže práve internet a nie skôr televízia či všeobecný trend znižujúceho sa času venovaného čítaniu. Klesanie nákladov urýchlila aj hospodárska kríza, ktorá aj tie najsilnejšie mediálne domy tlačí do prehodnocovania obchodných modelov. Všetko to ešte zosilnil rozruch okolo novej čítačky novín (a kníh) Apple iPad, od ktorej mnohí technonadšenci očakávajú prelomovú revolúciu v čítaní.
Je však skutočne lepších milión platiacich čitateľov ako desaťnásobok neplatiacich? Zdá sa, že ani Murdoch v tom nemá celkom jasno. Uvidíme, s čím prídu jeho experti. Pravdepodobne s nejakou kombináciou bezplatného a prémiového prístupu, tak ako to odporúčajú aj analytici Deloitte v materiáli Media Predictions 2010. Bolo by nemúdre vzdať sa príjmov z reklamy, ktorá je priamo viazaná na vysoké počty návštevníkov. Šéfredaktor britského denníka The Guardian Alan Rusbridger pripomína aj ďalšiu hrozbu - spoplatnenie by mohlo byť pre denníky cestou do zabudnutia.
Americký Newsday po troch mesiacoch spoplatnenia získal 35 predplatiteľov a stratil takmer polovicu čitateľov (z 1,7 milióna klesol pod milión). Za to, že mu vôbec nejakí čitatelia ostali, vďačí návštevníkom, ktorí majú bezplatný prístup cez HBO a ďalšie káblové siete. Aj toto je jedna z ciest, kadiaľ by mohli médiá získavať príjem. Teda cez prémiové prístupy, ktoré namiesto užívateľa zaplatia prevádzkovatelia iných služieb, napríklad káblovky, telekomunikační operátori, ale pokojne to môžu byť aj supermarkety. Tie ho dajú svojim zákazníkom ako bonus k vlastnej ponuke.
Aj keď niektoré zahraničné prieskumy optimisticky vykazujú opatrnú ochotu časti užívateľov internetu platiť za kvalitný a jedinečný obsah, internet sa len ťažko zbaví všeobecného chápania, že je tam všetko zadarmo. Na rozdiel od mobilného obsahu, za ktorý sú užívatelia od začiatku naučení platiť a ktorý na to má aj ideálne nástroje. Mobilné telefóny a vylepšené čítačky sú preto ďalšou z ciest, kadiaľ sa dá obsah spoplatniť. Aj v tomto prípade však platí, že ľudia sú ochotní platiť iba za to, čo ich zaujíma, čo je pre nich dôležité a čo inde nedostanú zadarmo.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.