Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Chceme byť online

.jozef Ryník .časopis .týždeň v ekonomike

Koncept nízkonákladových leteckých firiem je vraj dobrý, ale prežijú iba tie s kvalitným riadením. Predávať iba online letenky však už nestačí. To všetko tvrdí riaditeľka spoločnosti Pelikan.sk Tatiana Kyseľová.

.ako sa premietli udalosti okolo islandskej sopky do vášho biznisu?
Pocítili sme to na zákazníkom centre v návaloch telefonátov nervóznych a zúfalých klientov, ktorí nás žiadali o pomoc, pretože uviazli na niektorom z európskych letísk. Čo sa týka tržieb, tak iba dva dni boli nižšie ako bežne. Viac sme to pocítili v Česku, kde záujem o letenky klesol o 20 až 30 percent počas jedného týždňa. Česi sú opatrnejší klienti ako Slováci, a preto vyčkávali.

.ako ste riešili ich problémy?
Snažili sme sa im lety prebookovať na každý voľný termín, ktorý sme v systéme našli. A poskytli sme im aj zľavy z poplatkov za zmenu letu.

.v posledných mesiacoch skrachovali alebo stoja pred krachom viaceré slovenské letecké spoločnosti.  Je vôbec koncept lacných aerolínií na malom Slovensku životaschopný?
Vo všeobecnosti si myslím, že koncept nie je zlý. Pozrite sa na Ryanair, tomu sa darí. Urobil to, že ľudí prilákal na lacné letenky, a keď si zákazníci na tie ceny zvykli, postupne zvyšoval iné poplatky ako za batožinu, prednostné nastúpenie, sedadlo či online registráciu. Na Slovensku teda majú nízkonákladové aerolínie miesto, ale úspech záleží na kvalite manažmentu. V prípade Sky Europe práve ten zlyhal.

.čiže nie je za krachmi malý trh?
Nie. Letecká spoločnosť by mala mať ambíciu expandovať. Začne na malom slovenskom trhu a postupne prenikne aj do okolitých štátov.

.prečo by si mal zákazník kúpiť letenku prostredníctvom vás, a nie priamo na stránke leteckej spoločnosti?
Záleží od typu klienta. Ak si dokážete zarezervovať letenku v angličtine a pri problémoch dokážete v angličtine aj komunikovať, môžete zvoliť priamo stránku aerolínií. Aj keď máme často aj lepšie ceny ako sama letecká spoločnosť.

.prečo letecké spoločnosti predávajú letenky cez sprostredkovateľov ako ste vy?
Lebo sme pre nich jeden veľký distribučný kanál. Ak by si mali predávať letenky sami, nezvládli by to bez najatia oveľa väčšieho počtu zamestnancov a stal by sa z nich moloch. Agentúry tu boli aj budú. Vyhovuje to obom stranám. Navyše, agentúra pozná klienta bližšie a vie zvoliť lepší marketing, ako získať ďalších.

.ako funguje komunikácia medzi vami a aerolíniami?

Sú dva druhy predajcov leteniek. Tí, ktorí majú licenciu od IATA (International Air transport association) a tí bez nej. Ak máte zmluvu s IATA, tak môžete vystavovať letenky a aerolínie vás začnú oslovovať. S nimi si dohodnete cenu leteniek a provízie za predaj. Biznis model teda funguje na princípe sprostredkovania. Predajcovia bez licencie spolupracujú s tými, ktorí ju majú.

.vy licenciu máte. Ako sa dá získať?
Musíte mať bankovú garanciu, vhodné priestory, vyškolených ľudí a každý rok hlásite IATA svoje výsledky.

.na letenkách nie sú veľmi vysoké marže, čo vás živí?
Zarábame na poplatkoch z predaja leteniek, ktoré naozaj nie sú veľké, a preto musíme mať prepracovaný systém práce a využívania ľudí. Máme kvalitný softvér, ktorý zvládne veľa práce urobiť za ľudí. Máme iba 43 zamestnancov a s nimi dokážeme obslúžiť klientov nielen na Slovensku, ale aj v Česku a Maďarsku. Tento biznis musí byť aj o efektivite. Myslím si však, že poplatky by mohli byť vyššie, ale veľa agentúr ide pod cenu, čo ich dlhodobo nemôže uživiť. Cenová vojna nie je dobrý boj s konkurenciou.

.ako sa vás dotkla kríza?

Pre podnikateľa je táto kríza iba jedna z mnohých. Letecké spoločnosti ju až tak nepocítili. Tržby nám dokonca v minulom roku o 20 percent narástli. Chceli sme aj expandovať do nových krajín, ale kríza nás zabrzdila. Sme opatrnejší a chceme si posilňovať pozíciu na zabehnutých trhoch. Okrem leteniek už predávame aj ubytovanie, cestovné poistenie, požičiavame autá a doplnkové cestovateľské produkty. Tento rok chceme začať predávať zájazdy.

.takže budete naďalej iba online cestovnou kanceláriou?

Áno, chceme pôsobiť iba online a neplánujeme kamenné predajne.

.získali ste ocenenie Začínajúci podnikateľ roka 2009. Cítite sa ako začiatočník?
Určite nie. Podnikám od roku 2001, Pelikan.sk vznikol v roku 2004 a fungovať začal o rok neskôr.  Cena sa však dávala firme, ktorá je na trhu menej ako päť rokov, a to sme v minulom roku splnili.

.keď porovnáte svoje podnikanie na začiatku a dnes, zmenilo sa niečo podstatné?
Veľmi sa zmenilo správanie zákazníkov. Sú skúsenejší a oveľa viac porovnávajú ceny ako v minulosti, preto sú často nelojálni. Zmenilo sa aj správanie leteckých spoločností. Rokuje sa s mini čoraz ťažšie a tvrdšie.

.ako si udržujete klientov vy?
Plánujeme napríklad vernostný program. Klienti sa zaregistrujú na stránke a môžu zbierať vernostné míle či získavať kredity na nákup iných produktov.

.ako sa staráte o bezpečnosť klienta? Predsa len, nie každý je ochotný naťukať si svoje číslo platobnej karty na internet.
My máme dohodu s VÚB bankou, že čísla kreditných kariet vôbec neukladáme do nášho systému a ani ich nevidíme. Idú priamo do ich systému a oni ich chránia. Ak nám klient nadiktuje číslo karty telefonicky, všetky hovory sú archivované a chránené na špeciálnom serveri.

.je na internete vo vašom biznise veľká konkurencia?
Iste, ale za skutočnú konkurenciu považujem zahraničné portály, ktoré sú technologicky a svojím produktovým portfóliom 3 až 4 roky pred nami. Majú aj viac financií na expanziu a na investovanie do služby zákazníkom.

.pri podnikaní využívate aj  Facebook. V čom vám pomáha?
Sociálne siete združujú ľudí, ktorí si dôverujú a ak niekto odporučí náš produkt priateľom, je väčšia šanca, že si ho kúpia.


Tatiana Kyseľová / pochádza z Hontianskych Nemiec. Podnikať začínala v cestovnej kancelárii ITC Travel. V roku 2004 založila online agentúru na predaj leteniek Pelikan.sk, kde je generálnou riaditeľkou.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite