Nejde o súťaž, nebude sa udeľovať žiadna cena, i keď samotná možnosť vystavovať v jednej z najrešpektovanejších galérií je pre väčšinu umelcov dostatočne lukratívnou odmenou.
Zrazu sa však otvára možnosť vystúpiť na Parnas nielen umelcom. Netreba mať za sebou žiadne úspechy, tituly, netreba mať žiadnu reputáciu a meno, naopak, usporiadatelia sa tým nechcú dať ovplyvniť. Ktokoľvek a odkiaľkoľvek, teda ak sa dokáže pripojiť k internetu, sa do 31. júla 2010 môže prihlásiť so svojím videom cez kanál youtube.com/play. Animácie, grafika, s príbehom i bez, dokument, hudobné video aj úplne nové umelecké formy, ktoré možno zachytiť na maximálne desaťminútové video. Dôležitá je inovatívnosť a originalita, bez ohľadu na žáner, technológiu či rozpočet.
Na rozdiel od predošlých aktivít typu crowdsourcing, ktoré ťažia z davu, táto aktivita sa nespolieha na jeho múdrosť a hlasovanie. Práce, ktorých očakávajú na tisíce, budú posudzovať kurátori múzea (Držím palce!). Z vybraných 200 videí potom medzinárodná porota zložená z expertov na umenie, dizajn, film a video určí dvadsať najlepších, ktoré budú od 21. októbra vystavené v Guggenheimovom múzeu v New Yorku, Bilbao, Benátkach a Berlíne, ako i na kanáli YouTube Play.
Blogeri a novinári zaoberajúci sa internetom a technológiami sú nadšení. Umelci sú opatrnejší. Niektorí sa netaja rozhorčením. Za všetkých to vyjadril Robert Storr, dekan z Yale a niekdajší riaditeľ Benátskeho bienále. Podľa neho umenie nie je niečo, čo hotové odkiaľsi vylovíme a vystavíme. Umenie musí byť výsledkom komplexnej konfrontácie kurátorov, umelcov, ich prác a verejnosti. Múzeum, ak otvorí svoje brány pre každého, nebude priateľom umenia a talentu, ale naopak ich nepriateľom, navyše nepriateľom verejnosti, lebo nebude slúžiť jej, ale dielam porovnateľným s rýchlo sa kaziacim tovarom zo supermarketu, hovorí Storr.
Múzeum tvrdí, že ich cieľom je rozprúdiť debatu o tomto žánri. To sa už podarilo. Navyše chce objaviť niečo, čo nie je teraz, ale čo ešte len bude. V mene budúcnosti videoartu dúfam, že to nebude len prázdna bublina, plagiát a gýč.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.