Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mediár Eleny Akácsovej

.elena Akácsová .časopis .médiá

Guggenheimovo múzeum súčasného moderného umenia spolu s videoportálom youtube.com vyhlásilo Bienále kreatívnych internetových videí.

Nejde o súťaž, nebude sa udeľovať žiadna cena, i keď samotná možnosť vystavovať v jednej z najrešpektovanejších galérií je pre väčšinu umelcov dostatočne lukratívnou odmenou. 
Zrazu sa však otvára možnosť vystúpiť na Parnas nielen umelcom. Netreba mať za sebou žiadne úspechy, tituly, netreba mať žiadnu reputáciu a meno, naopak, usporiadatelia sa tým nechcú dať ovplyvniť. Ktokoľvek a odkiaľkoľvek, teda ak sa dokáže pripojiť k internetu, sa do 31. júla 2010 môže prihlásiť so svojím videom cez kanál youtube.com/play. Animácie, grafika, s príbehom i bez, dokument, hudobné video aj úplne nové umelecké formy, ktoré možno zachytiť na maximálne desaťminútové video. Dôležitá je inovatívnosť a originalita, bez ohľadu na žáner, technológiu či rozpočet. 
Na rozdiel od predošlých aktivít typu crowdsourcing, ktoré ťažia z davu, táto aktivita sa nespolieha na jeho múdrosť a hlasovanie. Práce, ktorých očakávajú na tisíce, budú posudzovať kurátori múzea (Držím palce!). Z vybraných 200 videí potom medzinárodná porota zložená z expertov na umenie, dizajn, film a video určí dvadsať najlepších, ktoré budú od 21. októbra vystavené v Guggenheimovom múzeu v New Yorku, Bilbao, Benátkach a Berlíne, ako i na kanáli YouTube Play. 
Blogeri a novinári zaoberajúci sa internetom a technológiami sú nadšení. Umelci sú opatrnejší. Niektorí sa netaja rozhorčením. Za všetkých to vyjadril Robert Storr, dekan z Yale a niekdajší riaditeľ Benátskeho bienále. Podľa neho umenie nie je niečo, čo hotové odkiaľsi vylovíme a vystavíme. Umenie musí byť výsledkom komplexnej konfrontácie kurátorov, umelcov, ich prác a verejnosti. Múzeum, ak otvorí svoje brány pre každého, nebude priateľom umenia a talentu, ale naopak ich nepriateľom, navyše nepriateľom verejnosti, lebo nebude slúžiť jej, ale dielam porovnateľným s rýchlo sa kaziacim tovarom zo supermarketu, hovorí Storr.
Múzeum tvrdí, že ich cieľom je rozprúdiť debatu o tomto žánri. To sa už podarilo. Navyše chce objaviť niečo, čo nie je teraz, ale čo ešte len bude. V mene budúcnosti videoartu dúfam, že to nebude len prázdna bublina, plagiát a gýč. 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite