Pár dní po tom volal autorovi tohto stĺpčeka Richard Sulík, aby sa pochválil - nie, nie tým, že sa práve v ten deň začali prvé koaličné rokovania, ale že má už na Facebooku päťtisíc priateľov. (V rovnakom týždni tento krásny životný míľnik dosiahol aj Ivan Mikloš.)
Využitie internetu v predvolebnej kampani sme už zažili mnohokrát, ale posledné voľby boli predsa len iné. Nielen intenzitou masáže cez nové médiá, ale tým, že prvýkrát vyšvihli do politiky ľudí ako Jozef Mihál, Ondrej Dostál či Natália Blahová, ktorí boli na internete rešpektovanými autoritami oveľa skôr, ako vstúpili do politiky, a internetová stránka je pre nich prirodzeným životným prostredím.
Budú v budúcnosti takí politici menej potrebovať tradičné médiá, keď budú môcť, ako Ivan Mikloš, počas prvých dní rokovaní o novej vláde priamo všetkých fanúšikov informovať, že "taká programová a ideová zhoda nebola ani v roku 2002", a teda "neverte Ficovi ani médiám"?
Bude politika pripadať mladým bližšia a ľudskejšia, keď si na Facebooku prečítajú, že minister práce Jozef Mihál "zvažuje, či bola vlaňajšia záchrana Interu v hierarchií zážitkov prekonaná včerajšou koaličnou radou" a predseda Národnej rady SR Richard Sulík tam všetkým tyká?
Aj keby mali mnohí politici tie najušľahtilejšie zámery nevyužívať blogy či Facebook len na šírenie svojich oficiálnych vyhlásení, ale na skutočnú priamu komunikáciu, nebudú to mať jednoduché - komunikovať osobne s piatimi tisíckami ľudí sa jednoducho nedá.
Pokrok je však už to, že za mnohými novými politikmi je na internetovej stránke dlhoročná názorová stopa, z ktorej sa dá o nich veľa dozvedieť, a aj vo facebookovských profiloch sa dá zväčša úspešne pátrať po vtipných vybočeniach z povinnej korektnej sterilnosti.
Minister zdravotníctva Ivan Uhliarik napríklad naletel podvodníkom a pridal sa do falošnej skupiny v snahe zistiť, kto si pozerá jeho profil. Ivan Mikloš je fanúšikom rozhnevaného ľavicového webu Jetotak.sk. Jozef Mihál ako najdôležitejšiu informáciu o sebe uvádza upozornenie, že nebude odpovedať na žiadosti o daňovo-odvodové poradenstvo. Z profilov lídrov najlepšiu zábavu ponúka budúci minister hospodárstva Juraj Miškov, ktorý je (ako jediný z vedenia SaS) v skupine "Riško, drž balónik a čakaj!", je fanúšikom vyprážaného syra a Slovenskej pirátskej strany a zapojil sa do kampane "STOP zabíjaniu Šmolkov do šmolkovej zmrzliny" (ak by to nevyšlo na hospodárstve, možno by vzal vicepremiéra pre menšiny).
A najlepšia správa na koniec. Nikto z vymenovaných zatiaľ ešte nehrá na Facebooku mimoriadne populárnu hru Mafia Wars.
Autor je konzultantom v oblasti nových médií v NextBig.sk.
Využitie internetu v predvolebnej kampani sme už zažili mnohokrát, ale posledné voľby boli predsa len iné. Nielen intenzitou masáže cez nové médiá, ale tým, že prvýkrát vyšvihli do politiky ľudí ako Jozef Mihál, Ondrej Dostál či Natália Blahová, ktorí boli na internete rešpektovanými autoritami oveľa skôr, ako vstúpili do politiky, a internetová stránka je pre nich prirodzeným životným prostredím.
Budú v budúcnosti takí politici menej potrebovať tradičné médiá, keď budú môcť, ako Ivan Mikloš, počas prvých dní rokovaní o novej vláde priamo všetkých fanúšikov informovať, že "taká programová a ideová zhoda nebola ani v roku 2002", a teda "neverte Ficovi ani médiám"?
Bude politika pripadať mladým bližšia a ľudskejšia, keď si na Facebooku prečítajú, že minister práce Jozef Mihál "zvažuje, či bola vlaňajšia záchrana Interu v hierarchií zážitkov prekonaná včerajšou koaličnou radou" a predseda Národnej rady SR Richard Sulík tam všetkým tyká?
Aj keby mali mnohí politici tie najušľahtilejšie zámery nevyužívať blogy či Facebook len na šírenie svojich oficiálnych vyhlásení, ale na skutočnú priamu komunikáciu, nebudú to mať jednoduché - komunikovať osobne s piatimi tisíckami ľudí sa jednoducho nedá.
Pokrok je však už to, že za mnohými novými politikmi je na internetovej stránke dlhoročná názorová stopa, z ktorej sa dá o nich veľa dozvedieť, a aj vo facebookovských profiloch sa dá zväčša úspešne pátrať po vtipných vybočeniach z povinnej korektnej sterilnosti.
Minister zdravotníctva Ivan Uhliarik napríklad naletel podvodníkom a pridal sa do falošnej skupiny v snahe zistiť, kto si pozerá jeho profil. Ivan Mikloš je fanúšikom rozhnevaného ľavicového webu Jetotak.sk. Jozef Mihál ako najdôležitejšiu informáciu o sebe uvádza upozornenie, že nebude odpovedať na žiadosti o daňovo-odvodové poradenstvo. Z profilov lídrov najlepšiu zábavu ponúka budúci minister hospodárstva Juraj Miškov, ktorý je (ako jediný z vedenia SaS) v skupine "Riško, drž balónik a čakaj!", je fanúšikom vyprážaného syra a Slovenskej pirátskej strany a zapojil sa do kampane "STOP zabíjaniu Šmolkov do šmolkovej zmrzliny" (ak by to nevyšlo na hospodárstve, možno by vzal vicepremiéra pre menšiny).
A najlepšia správa na koniec. Nikto z vymenovaných zatiaľ ešte nehrá na Facebooku mimoriadne populárnu hru Mafia Wars.
Autor je konzultantom v oblasti nových médií v NextBig.sk.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.