Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Memento Nolan

.vlado Kurek .časopis .film

Christopher Nolan je anglo-americký rodák z Londýna a predovšetkým režisér a scenárista, ktorého meno si rozhodne treba pamätať. V tejto chvíli niet pochýb, že patrí medzi najužšiu elitu hollywoodskych tvorcov a ja osobne mám pocit, že od čias „mladého Spielberga“ tu nebol nikto taký tvorivý a hravý v schopnosti rozprávať príbehy pre svoje publikum.

Na radare svetovej kinematografie sa objavil svojím druhým filmom Memento. S ústrednou trojicou hercov Guy Pearce, Carrie-Ann Moss a Joe Pantoliano vytvoril príbeh muža, ktorý pátra po vrahovi svojej manželky. Pátra napriek svojmu hendikepu: neschopnosti vytvárať si nové spomienky. Na zvýraznenie tejto priam absurdnej črty – ako pátrať, a teda dozvedať sa nové veci, keď zabúdate, čo bolo pred piatimi minútami – celý film plynie v obrátenej časovej chronológii. Vidíme najskôr činy, a potom motivácie, najskôr následky, a potom príčiny. Divák tak pociťuje na vlastnej koži hrdinovu amnéziu, zmätenie a blúdenie starostlivo pripravenými chodbičkami príbehu. 
Ak totiž Nolana ako autora niečo charakterizuje, tak je to fascinácia rozprávaním príbehu.  Nie príbehom samotným, ale práve jeho rozprávaním. Samotné námety filmov ťažko považovať za absolútne originálne (koniec koncov, čo už je dnes naozaj originálne?), spôsobom vyrozprávania a ďalšími prvkami však pôsobia nesmierne inovatívne. 
Obrovský ohlas Mementa viedol nielen k svetovej reputácii, ale aj k väčším producentským peniazom a ďalším námetom. S Al Pacinom a Robinom Williamsom vytvorili ďalšiu honbu na vraha, tentoraz ozvláštnenú nekonečným polárnym dňom a nespavosťou policajta. Insomnia zostala v tieni predošlého filmu, a zatiaľ je jediným kúskom, na ktorom sa nepodieľal aj scenáristicky, ale len ako režisér. 
V celej filmografii (zatiaľ veľmi kratučkej, takže fanúšikom a odborníkom sa môžete stať počas dvoch víkendov) sa zračí zaujímavá dualita filmov, v ktorej prvá snímka získa renomé, peniaze alebo obidvoje a umožní autorovi nakrútiť si ten druhý „za odmenu“. Festivalový úspech prvotiny Following viedol k peniazom na Memento a tento vzorec sa zopakoval ešte dvakrát, vždy s obrovským úspechom.
Najskôr dokázal nemožné a oživil pre Warner Brothers komiksového hrdinu Batmana. Netopierí muž úspešne bojoval s rôznymi súpermi desiatky rokov, aby nečakane zahynul pod rukami Joela Schumachera. Jeho Batman & Robin sa považuje za jeden z najhorších filmov vôbec. Nolan sa rozhodol nepokračovať v pokazenom, ale začať úplne odznova. Na pomoc si zobral grafickú predlohu vizionára Franka Millera a spolu so scenáristom Davidom S. Goyerom reštartoval celú sériu odznova. Ich Batman Begins nielenže zarobil takmer 400 miliónov dolárov, ale získal si pozornosť kritikov i divákov spojením realistickosti a komiksovej štylizácie do novej „postmodernej“ podoby. Štúdio pochopilo, že z takmer mŕtvej látky je opäť zlaté teľa, ktoré nemôže pustiť z ruky. Výmenou za sľub nakrútiť pokračovanie dostal režisér voľné ruky a 40 miliónov na svoj vlastný film. Výsledkom je Dokonalý trik (The Prestige), jeden z najlepších filmov roka 2006. Príbeh dvoch kúzelníkov, ktorí sa stanú rivalmi v snahe vytvoriť lepšie číslo je doslova magický. Nolan (druhýkrát po filme Memento spolu so svojím mladším bratom Jonathanom) objavuje ďalší spôsob rozprávania vlastne celkom jednoduchého príbehu lásky a nenávisti. Viacero časových rovín je bravúrne poprestrihávaných tak, aby divák ustavične sledoval, prežíval a skladal kúsky skladačky. Osobne považujem Dokonalý trik za najlepší Nolanov film, v ktorom nielen fascinujúco rozkladá a skladá príbeh, ale aj definuje svoj vlastný filmový jazyk. 
Tretiu dvojicu filmov otvára sľúbené pokračovanie príbehu z mesta Gothem Temný rytier (The Dark Knight). Najexpresívnejší film roka 2008 získal dvoch Oscarov, 6 ďalších nominácií, urobil nesmrteľným Heatha Leadgera v úlohe Jokera, omotal si okolo prsta kritikov a popritom iba v kinách zarobil viac ako miliardu amerických dolárov. K fascinujúcemu výpočtu kvalít tohto hollywoodskeho zjavenia patrí ďalšie scivilnenie látky, vďaka čomu Temný rytier prekročil hranice komiksového žánru a postavil sa pevnými nohami na pôdu gangsterky a drámy. Ak Bryan Singer v roku 2000 predstavil svetu komiks ako áckovú filmovú zábavu, bratia Nolanovci ho o osem rokov neskôr povýšili na plnohodnotné nadžánrové filmové dielo, ktoré ustojí porovnanie so všetkými klasikami svetovej kinematografie. Dodnes si pamätám rozruch, keď Temný rytier zlomil desaťročný status quo a v ľudovom rebríčku na serveri IMDB (dočasne) vystúpil na prvé miesto pred Krstného otca a Vykúpenie z väznice Showshank.  
Po skvele odvedenej práci (a s nádejou na tretie pokračovanie Batmana) dostal Nolan opäť zelenú na svoj vlastný projekt. A keby jednu zelenú, ale rovno dvesto miliónov malých zelených. Ich úcelom bolo zhmotniť svoju odvekú túžbu – príbeh o snoch. Veľkí borci ako Peter Jackson s King Kongom a Sam Raimi so Spidermanom 3 fatálne pohoreli v okamihu, keď dostali do rúk obrovský rozpočet, nekontrolovateľnú pozíciu a vysnívaný materiál. Ako si poradil tento, len týždeň čerstvý štyridsiatnik so svojím Inception (Počiatok)? Choďte sa pozrieť do kina. Stojí to za to. 
Autor je redaktor www.kinema.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite