Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Počiatok

.ľuba Heinzlová .časopis .film

Nová snímka Christophera Nolana zaujme originálnym príbehom, vizuálnymi efektmi i psychologickým presahom.

Christopher Nolan je jedným z najvýraznejších režisérov súčasného Hollywoodu. Mnohokrát spracované námety vie osviežiť novými nápadmi a sugestívnym režijným spracovaním, do centra svojich diel stavia komplexne vykreslených hrdinov, bojujúcich s temnotou vo vlastnom vnútri. V Memente bežný námet o pomste pretavil v sofistikovaný rébus tým, že príbeh vyrozprával v opačnom slede. Insomnia mohla byť ďalšou tuctovou detektívkou, v Nolanovom podaní je podmanivou štúdiou vnútorne rozorvaného hrdinu, ktorý počas pátrania po tajomnom vrahovi stráca pevné obrysy vlastnej identity. Jeho vízia premenila vo filmoch Batman začína a Temný rytier rozprávkovo zjednodušené batmanovské univerzum na temný, realistický svet, v ktorom je hranica medzi dobrom a zlom, hrdinstvom a šialenstvom nebezpečne tenká. 
Nápaditosť, realizmus a psychologická hĺbka nechýba ani Nolanovmu najnovšiemu filmu Počiatok. Hlavný hrdina Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) cez umelo vytvorené svety snov preniká do podvedomia ostatných, aby mohol ulúpiť ich najskrytejšie tajomstvá. V tejto činnosti je neprekonateľný, teraz ho však čaká zložitejšia úloha. Na žiadosť vplyvného podnikateľa Saita (Ken Watanabe) má vstúpiť do mysle Saitovho najsilnejšieho konkurenta Roberta Fischera (Cillian Murphy) a zasiať do nej myšlienku, ktorá ho povedie k zničeniu prosperujúceho impéria. Na oplátku mu Saito sľubuje zmazanie jeho trestného registra. V snovej ríši však na Cobba čaká mnoho prekážok vrátane konfrontácie s vlastnou temnou minulosťou.
Podobne ako predchádzajúce Nolanove diela, ani Počiatok nezaprie svoje hollywoodske korene. Vychádza z obľúbeného a vďačného námetu o výnimočne zdatnom expertovi, ktorý musí zvládnuť mimoriadne náročnú úlohu, aby získal vytúženú odmenu. Z konvenčného námetu si však režisér ponechal len základnú schému, ktorú ozvláštnil výsostne originálnymi nápadmi a vytvoril z nej dômyselný príbeh. Film nesleduje predvídateľnú hollywoodsku trajektóriu hrdinovho jednoznačného triumfu, je plný prekvapení, nezvyčajných motívov a nečakaných rozuzlení. Čerešničku na torte predstavuje provokatívny záver, ktorý výborne vystihuje posolstvo celého filmu. Hoci režisér pretvoril príbeh do rafinovanej podoby, postavy zostali hollywoodsky ploché. S výnimkou vnútorne rozorvaného Cobba sú skôr typizovanými figúrami ako plnohodnotnými charaktermi.
Nolan svoj film skladá z niekoľkých vzájomne sa dopĺňajúcich dejových línií, ladne medzi nimi prechádza bez toho, aby sa dielo stalo zmätočným a nepochopiteľným. Režisér sa s divákom pohráva, testuje jeho pozornosť, zanecháva mu indície, ktoré musí rozlúštiť. Je majstrom rozprávania, takmer pri každej jednotlivej scéne sa divákovi od napätia tají dych. Režisér vytvoril snovú ríšu ako svojbytnú realitu s vlastnými logicky súdržnými pravidlami. Jeho premyslený svet snov sa podobá realite, fyzikálne zákony v ňom však fungujú iným spôsobom. Práve tým si režisér vytvoril priestor na originálne a strhujúce vizuálne atrakcie, akými sú súboje v prostredí bez gravitácie alebo ohýbanie stien budov. Samozrejmosťou je v Nolanovom prípade elegancia a podmanivosť obrazovej stránky diela.
Režisér sa i v tomto filme dotýka zásadných existenciálnych tém. Znovu prináša verný portrét jednotlivca, balansujúceho na hranici medzi duševným zdravím a pomätenosťou. Ponúka verný a pôsobivo znázornený obraz nevedomia a zápasov, ktoré človek zvádza s vlastnými vnútornými konfliktami a fantáziami. A v pozadí sa opäť ozýva režisérova obľúbená filozofická otázka, ktorá prenikla do všetkých jeho filmov: Existuje rozdiel medzi realitou a ilúziou alebo je realita len klamom, ktorému sme sa rozhodli uveriť? 
Snímka Počiatok je napínavou letnou zábavou s ohromujúcimi efektmi a zároveň pútavým príbehom so zaujímavým presahom. Christopher Nolan týmto filmom opäť ukázal, že svojím imaginatívnym prístupom dokáže posúvať hranice komerčne ladenej kinematografie.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite