Internet a obrovská dostupnosť informácií zrážajú dole predajnosť novín, pričom pridaná reklama z internetu nedokáže vykryť straty. Aj najväčšie denníky po celom svete znižujú náklady, čo prakticky znamená menej novinárov, ktorí sa môžu dlhší čas a hlbšie venovať kľúčovým témam. To, či ich dokážu nahradiť blogeri, je veľká otázka. Bude novinárčina s takou neistou perspektívou priťahovať osobnosti, aké (prinajmenšom v slobodnom svete) dokázala pritiahnuť v minulosti?
Dopad na sféru kníh je však iný. Málokomu sa chce čítať celé knihy na obrazovke počítača. Dôležitý zlom prišiel v roku 2007, keď internetový predajca Amazon uviedol na trh prvú masovú elektronickú čítačku kníh Kindle; má veľkosť bežnej knihy, obrazovka nie je podsvietená (a teda „neťahá oči“), a má kapacitu stoviek kníh, ktoré si možno vziať so sebou do školy či na dovolenku. A najmä, všetko, čo predáva Amazon (vyše pol milióna titulov), sa dá v okamihu stiahnuť za pár dolárov. Nedávno Amazon predstavil už jeho tretiu generáciu, tento Kindle je rýchlejší, kontrastnejší, má väčšiu kapacitu (asi 3 500 kníh), a jeho lacnejšia verzia stojí 140 dolárov (prvý Kindle pred troma rokmi stál 400 dolárov). Podobné čítačky majú aj iné firmy (Sony má svoj Reader, sieť kníhkupectiev Barnes and Noble má svoj Nook, a na trhu je niekoľko ďalších). Elektronické knihy sa okrem toho čítajú aj na elektronických tabletoch (okrem iPadu od Apple chystajú svoje tablety aj Samsung, Motorola či Google). Tie sú, samozrejme, oveľa drahšie, iPad stojí 500 dolárov, a možnosť čítania kníh je iba jedným z ich mnohých využití, hoci napríklad detské knihy s obrázkami budú atraktívnejšie na tabletoch než na čiernobielom Kindli. Kľúčové je, že klesajúce ceny čítačiek začínajú meniť aj trh. Amazon už predá elektronických kníh viac ako kníh s tvrdou väzbou. Väčšinu kúpia majitelia Kindle, no kupujú si ich aj majitelia iných čítačiek či tabletov. K dispozícii sú aj údaje z prvých prieskumov a štúdií nového trhu. Používatelia elektronických čítačiek podľa nich čítajú
o 40 % viac ako v minulosti, a (na potešenie predajcov kníh) aj kupujú viac kníh ako v minulosti. Okrem potešenia z novinky je to aj otázka dostupnosti a praktickosti: s elektronickou čítačkou sa nemôže stať, že dočítam knihu a nemám čo iné čítať, a 250-gramové zariadenie (v prípade Kindlu) je jednoduché vziať hocikam so sebou.
Rozmach elektronických čítačiek a kníh má dopad aj na školy, knižnice či kníhkupectvá. Elektronické knihy sa dajú aj požičiavať – po uplynutí istého času sa jednoducho „zamknú“. Relatívne ťažšie časy zrejme čakajú kníhkupectvá. Jednou z alternatív pre kníhkupectvá bude priestor na stretávanie sa milovníkov kníh, prípadne autorov – a premeniť to na zdroj príjmov (i keď obrovskej americkej sieti Barnes and Noble sa to nepodarilo, a je práve na predaj). Väčšie príležitosti prinášajú elektronické čítačky pre školy. S klesajúcimi cenami (140 dolárov istotne nie je konečné dno) a s obrovskou pamäťovou kapacitou bude možné vybaviť triedu čítačkami, ktoré už budú obsahovať niekoľko desiatok či stovák kníh a článkov, s ktorými bude možné jednoducho pracovať na hodinách.
A je možné, že tablety dajú ešte druhú šancu aj novinám. Jeden z najväčších vydavateľov novín Robert Murdoch chystá nové platené elektronické noviny pre iPad. Majú byť určené pre mladú generáciu, stručné a úderné. Avizovaná skratkovitosť síce nezaručuje kvalitnú žurnalistiku, no ak by Murdoch našiel finančne únosný model, bola by to lepšia alternatíva ako spoliehanie sa na blogosféru. A ak by sa to predsa len nedalo čítať, budú k dispozícii tisíce a tisíce kníh.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.