TELEVÍZIA Ta3shopping
Ešte má na to rok. No ťažko veriť, že pri desaťročnici to bude inak. Ta3 štartovala pred deviatimi rokmi s ambíciami prvej spravodajskej televízie v postkomunistickom stredoeuópskom priestore. Začala tak, že ukázala svoju aktuálnosť – namiesto plánovaného 23. septembra začala vysielať už 11., aby narýchlo pokrývala katastrofu pádu Dvojičiek v New Yorku. Vtedajšie internetové diskusie ohúrila technologická novinka za moderátorom v news-roome – ploché LCD monitory počítačov. Nová, technologicky vyspelá, ambiciózna. Riaditeľ a zakladateľ Martin Lengyel odhadoval trhový podiel perspektívne na 10 percent. Nakoniec z toho bolo 1,5 percenta, v prvenstve spravodajskej TV Slovensko predbehli Poliaci a LCD monitory sa čoskoro stali bežnými. Po deviatich rokoch sa televízia ďaleko neposunula. Televízia zmenila majiteľa, prišlo J&T, potom Grafobal. Dvakrát zmenila grafiku. Okrem spravodajského prehľadu stanica spustila množstvo relácií ako Manažment, Firmy a Labyrint. Všetky pôsobia ako neoznačené PR rozhovory s inzerentmi televízie. Budovala investigatívu pod názvom Čierny Peter, keď sa však reportéri museli riadiť zoznamom spriatelených a zakázaných firiem, redakcia sa rozpadla a televízia fakticky prestala otvárať témy. Najtragickejšie na tejto televízii nie je, že pôsobí ako návrat do televíznej minulosti, z technologického i žurnalistického hľadiska. Tragédiou je, že je liahňou pre mladých novinárov, ktorí za lacný peniaz chcú preraziť v televízii. A táto televízia ich naučí, že dobrý imidž v spravodajstve je položka v cenníku. Toto nie je spravodajská, ale teleshoppingová televízia.
Ešte má na to rok. No ťažko veriť, že pri desaťročnici to bude inak. Ta3 štartovala pred deviatimi rokmi s ambíciami prvej spravodajskej televízie v postkomunistickom stredoeuópskom priestore. Začala tak, že ukázala svoju aktuálnosť – namiesto plánovaného 23. septembra začala vysielať už 11., aby narýchlo pokrývala katastrofu pádu Dvojičiek v New Yorku. Vtedajšie internetové diskusie ohúrila technologická novinka za moderátorom v news-roome – ploché LCD monitory počítačov. Nová, technologicky vyspelá, ambiciózna. Riaditeľ a zakladateľ Martin Lengyel odhadoval trhový podiel perspektívne na 10 percent. Nakoniec z toho bolo 1,5 percenta, v prvenstve spravodajskej TV Slovensko predbehli Poliaci a LCD monitory sa čoskoro stali bežnými. Po deviatich rokoch sa televízia ďaleko neposunula. Televízia zmenila majiteľa, prišlo J&T, potom Grafobal. Dvakrát zmenila grafiku. Okrem spravodajského prehľadu stanica spustila množstvo relácií ako Manažment, Firmy a Labyrint. Všetky pôsobia ako neoznačené PR rozhovory s inzerentmi televízie. Budovala investigatívu pod názvom Čierny Peter, keď sa však reportéri museli riadiť zoznamom spriatelených a zakázaných firiem, redakcia sa rozpadla a televízia fakticky prestala otvárať témy. Najtragickejšie na tejto televízii nie je, že pôsobí ako návrat do televíznej minulosti, z technologického i žurnalistického hľadiska. Tragédiou je, že je liahňou pre mladých novinárov, ktorí za lacný peniaz chcú preraziť v televízii. A táto televízia ich naučí, že dobrý imidž v spravodajstve je položka v cenníku. Toto nie je spravodajská, ale teleshoppingová televízia.
Radoslav Augustín, Medialne.sk
TELEVÍZIE Markíza bez Václava Miku
Václav Mika už nie je riaditeľom TV Markíza. Zaujímavé je, že táto správa najviac zaujala bulvárne médiá, ktoré dávali priestor dojemným či prekvapeným reakciám moderátorov Markízy. Pre znalcov však na celej udalosti bol možno zvláštny len spôsob odchodu. Teda, že Václav Mika neohlásil, že odchádza ku koncu roku, nepredstavil svojho nástupcu, ale odišiel ihneď. Inak bol jeho odchod všeobecne očakávaný už niekoľko mesiacov. Markíza nemá za sebou dobré obdobie. Neúspešné seriály, predražená šou, ktorú pobila konkurencia s lacnejším variantom či talkšou, ktorá neohúrila, a k tomu všetkému nižšie príjmy z reklamy. Václav Mika bol možno vhodným človekom na upratanie televízie po Ruskovom riadení. Lenže potom sa televízia už iba kúpala vo vlastnej sláve a úspechu. Vyhýbala sa riskovaniu, chýbalo viac odvahy, originality i líderského sebavedomia. Pod Mikovým vedením Markíza nedokázala držať tempo s prudkým vývojom televízií, kde ešte včera úspešný program je dnes zastaraným prepadákom. Komerčná televízia dnes ani tak nepotrebuje mať na čele manažéra, ktorý má „ľudský prístup“ k zamestnancom, ale skôr tvrdého manažéra, ktorý dokáže predvídať vývoj televízneho trhu aj očakávania divákov. Dnes má takého šéfa TV JOJ, a majitelia Markízy ho budú musieť nájsť, ak si chcú udržať pozíciu lídra na tunajšom trhu a zároveň neprísť o dobré príjmy z inzercie.
.eva Čobejová
INTERNET Tešíte sa na Diasporu?
Svetom prebehla správa, že bol zverejnený zdrojový kód Diaspory. A nezapadla bez povšimnutia, pretože Diaspora je – možno – menom budúcnosti. Tento projekt sa chce stať konkurenciou slávnemu Facebooku. Diaspora má byť sociálna sieť, v tom sa bude Facebooku podobať. Podľa oznámení jej tvorcov sa však bude od neho vo viacerých dôležitých bodoch líšiť. „Náš skutočný spoločenský život nemá manažéra a nepotrebuje ho ani náš virtuálny spoločenský život,“ uvádzajú tvorcovia, študenti americkej New York University Daniel Grippi, Maxwell Salzberg, Raphael Sofaer a Ilya Zhitomirskiy. Úmyslom tvorcov Diaspory je vytvoriť sociálnu sieť, ktorá bude väčšmi rešpektovať súkromie užívateľov a umožní im zároveň šikovnú prepojiteľnosť. Diaspora bude prepájať priamo užívateľov, ktorí si budú posielať obsah podľa svojho rozhodnutia z počítača na počítač – a tento obsah nebude prechádzať cez žiadne centrum. Užívateľ by mal svoje údaje držať na počítači, ktorý Diaspora nazýva „semienko“, seed. Jednotlivé seeds sa budú môcť navzájom prepájať bez potreby centralizácie. Projekt je v tejto fáze finančne zabezpečený z príspevkov dobrovoľných darcov – a prispel mu aj otec Facebooku Mark Zuckerberg. Je to znak, že dúfa v skrotenie Diaspory i mladého tímu jej autorov? Že vyčká, čo z toho bude, a ak to bude vynášať, tak to promptne odkúpi a „zfejsbukuje“?
.marína Gálisová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.