Keď sa Sýkora zamiluje do žeriavničky Kláry, Rusnák pocíti mučivú žiarlivosť a jeho patologická posadnutosť Klárou ho vedie k zúfalým činom. Film Pouta režiséra Radima Špačeka podáva sociologicky presné svedectvo o komunistickom režime, ktorý nemilosrdne mrzačil ľudské charaktery. Eštebáci, opojení mocou, vierolomní pozéri, tváriaci sa ako disidenti, i bezstarostná žeriavnička, tí všetci sú morálne deformovaní komunizmom, ktorý zároveň svojimi činmi udržiavajú pri živote. Film popiera klasické delenie hrdinov na páchateľov a obete; ukazuje, že svoj diel viny na dobovom marazme niesla každá z postáv. Práve toto odmietnutie bežného čierno-bieleho spodobňovania reality snímke dodáva vzácnu hĺbku a komplexnosť. Pouta sú zároveň i vypätou drámou o človeku, ktorý v márnej snahe nájsť východisko z vlastnej prázdnoty bezmyšlienkovite marí životy ostatných. Režisér príbeh rozvíja pomaly, nenáhlivo; necháva dostatok priestoru na psychologickú drobnokresbu jednotlivých postáv. Ondřej Malý v roli Rusnáka podáva skutočne pozoruhodný výkon, dokáže verne stvárniť jeho vnútornú vyprahnutosť, narastajúce zúfalstvo i slastné opojenie mocou. Film sa pýši výrazným vizuálom. Temné ladenie a mnoho dobových detailov dokresľuje šedivosť života v totalite. Rafinovaným spôsobom snímania tvorcovia vytvárajú klaustrofobický pocit izolovanosti komunistického sveta. Pouta ponúkajú prenikavú sociologickú sondu do reality komunizmu i silnú psychologickú drámu. Vzácna kombinácia.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.