Sebastian Vettel v druhú novembrovú nedeľu zasadol na trón ako najmladší pilot v histórii. V deň víťazstva na Veľkej cene v Abú Zabí mal 23 rokov, 4 mesiace a 11 dní, teda o sedem mesiacov menej, ako Lewis Hamilton, ktorý sa radoval z titulu pred dvoma rokmi.
„Je to neuveriteľné! Ďakujem chlapci, mám vás rád,“ plakal Seb do vysielačky priamo z kokpitu svojho monopostu, keď mu oznámili, že je skutočne šampiónom. Neskôr na tlačovej konferencii vysvetľoval, že vôbec nevedel, čo sa deje v pretekoch za ním a aký je vlastne vývoj v boji o titul. „Mal som niečo s vysielačkou a v posledných kolách mi môj inžinier stále radil, čo mám robiť, aby som auto doviezol bezpečne do cieľa. Bolo mi čudné, prečo je taký nervózny...“
.dráma
Pred poslednými pretekmi sezóny boli v hre o korunu okrem Vettela ešte ďalší traja jazdci – líder hodnotenia a dvojnásobný majster sveta Fernando Alonso na Ferrari, Vettelov tímový kolega Mark Webber a Lewis Hamilton na McLarene.
Najväčšie šance mal Alonso, aj v prípade Vettelovho víťazstva mu stačilo štvrté miesto. Lenže jeho inžinieri urobili zásadnú taktickú chybu, keď ho príliš skoro stiahli na výmenu pneumatík, Španiel sa po návrate na trať dostal do hustej premávky a až do cieľa sa trápil za nebojácnym Rusom Petrovom na Renaulte.
Vettel bol, naopak, v Abú Zabí neprekonateľný. Nielenže bol jasne najrýchlejší, dominoval v tréningoch a získal pole position, ale ani počas pretekov neurobil žiadnu chybu a zvíťazil úplne presvedčivo. Jeho suverénna jazda, ale aj chyba Ferrari i Webbera, ktorý poškodil gumu na svojom aute, mu napokon vydláždili cestu na vrchol. Vettel sa tak stal tretím pilotom v histórii, ktorý získal titul z tretieho miesta pred poslednými pretekmi sezóny, pred ním to dokázal len Giuseppe Farina v roku 1950 a Kimi Raikkönen v roku 2007.
Vettel získal tento rok desať pole position a vyhral päť veľkých cien, jeho celkový triumf zvýraznil skvelú sezónu stajne Red Bull Racing, ktorá si už v predstihu zabezpečila prvenstvo v Pohári konštruktérov. Pritom Dietrich Mateschnitz, majiteľ impéria energetických nápojov, postavil tím až v roku 2005, keď odkúpil stajňu Jaguar, za ktorou síce stála silná automobilka Ford, no žiadne úspechy.
Do funkcie tímového manažéra nominoval Christiana Hornera, ktorý mal úspechy v nižších formulových šampionátoch, no F1 predtým neokúsil. Bola to dobrá voľba, Hornerovi sa podarilo získať najskôr pilota Davida Coultharda, ktorý so svojimi skúsenosťami mladému tímu nesmierne pomohol, neskôr talentovaného Vettela. Ale hlavne konštruktéra Adriana Neweyho, označovaného za génia F1.
„Myslím si, že titul je v správnych rukách, Seb ukázal, že je najlepší jazdec a že vie jazdiť pod tlakom,“ pochválil Horner svojho obľúbenca. „Tento rok mal niekoľkokrát smolu, občas ho zradila technika či motory, ale nevzdával sa a stále si veril. Bol to neuveriteľný rok, ale my sme všetkým dokázali, že sme najlepší tím!“
.nemal hlas
Sebastian sa narodil v roku 1987 v nemeckom Heppenheime a, ako tvrdí jeho otec, k autám to malého lákalo odjakživa. Už v ôsmich sa preháňal na motokárach, v ktorých exceloval aj na nemeckom šampionáte. Keď mal pätnásť, dostal šancu vo Formule BMW, o rok na to vyhral osemnásť z dvadsiatich pretekov.
Nasledovala Formula 3 a prvé testy vo Formule 1, na ktoré sa musel ospravedlniť zo školy. Keď mal devätnásť, naskytla sa mu nečakaná šanca – na Grand Prix USA nahradil v stajni BMW-Sauber Poliaka Kubicu, ktorý mal vážnu nehodu. Pri debute nielenže dostal pokutu za prekročenie rýchlosti v boxoch, ale získal ako najmladší jazdec bod za ôsme miesto.
Ako najmladší vyhral aj prvé preteky, keď v upršanej Monze 2008 deklasoval s druhotriednym monopostom Toro Rosso všetkých favoritov. Už vtedy bolo jasné, že sa zrodil budúci šampión. Keď sa ho nemeckí novinári spýtali, či to bol najkrajší okamih jeho života, odvetil lakonicky: „Jasné, vy ste neboli pritom, keď som prišiel o poctivosť...“ Už vtedy hovoril o svojom sne stať sa majstrom sveta. „A vyhrať nad Kimim Räikkönenom v bedmintone,“ žartoval opäť.
Sám tvrdí, že keď bol malý, mal úplne iné sny a obdivoval troch Michaelov – okrem Schumachera aj basketbalistu Jordana a speváka Jacksona. „Chcel som byť spevákom, bolo pre mňa dosť bolestivé, keď som zistil, že na to nemám hlas,“ usmieva sa pri spomienkach na svoje spevácke pokusy rovnako, ako keď hovorí, ako skúšal rôzne iné športy – futbal, tenis, ping-pong či plážový volejbal. „V ničom som nebol najlepší, tak som to nechal tak. Lebo byť druhý či piaty nie je zaujímavé, podstatné je byť číslo 1!“
Dodnes je veľkým fanúšikom hudby, má rád najmä The Beatles, ale aj klasiku, zbiera vinyly a rád si pozrie filmy od Monty Pythons. Humor a zveličenie sú mu blízke, svojim monopostom napríklad dáva mená, titul vyhral na Nadržanej Mandy, predtým ich volal Pôvabná Liz, Katkina drsná sestra či Júlia. „Musí to byť vždy ženské meno, krásne meno a aj trochu potvora. Veď monopost F1 nie je auto na nedeľňajšie pikniky!“
.obľúbenec
Vettelovi začali médiá hovoriť Bejby Schumi nielen pre jeho nemeckú národnosť a úspechy medzi juniormi, ale aj pre prístup k povinnostiam. Už v mladom veku mal povesť prísneho profesionála, stále na sebe poctivo pracuje, je v skvelej fyzickej kondícií a má cit pre nastavenie monopostu. Svojej práci je absolútne oddaný. Na rozdiel od Schumachera ho však milujú aj novinári, s ktorými je vždy ochotný sa rozprávať, je výrečný a najmä vtipný.
Keď sa ho po triumfe v Abú Zabí pýtali na Rusa Petrova, ktorý mu brzdením Alonsa malým dielom pomohol k titulu, vyjadril sa: „Asi by som mal byť jeho sponzorom.“ Je totiž známe, že Petrov nemá isté miesto v kokpite F1 pre budúci rok. Vettel by ho určite mal z čoho platiť, tento rok zarábal dvanásť miliónov eur ročne, so ziskom titulu prídu aj vyššie finančné príjmy. Niečo mu určite prihodia z Red Bullu, a iste nebude mať núdzu ani o nových osobných sponzorov.
O vyspelosti Vettela svedčí aj fakt, že nemá svojho manažéra a o zmluvy sa stará sám, čo je v profesionálnom športe výnimočné. „V tíme sú ľudia, na ktorých sa môžem kedykoľvek obrátiť, rovnako mám rodinu a množstvo priateľov, ktorí mi tiež vedia poradiť,“ vysvetľuje Sebastian. „Vždy sa radím s blízkymi, ale konečné rozhodnutie je len na mne. A to by som meniť nechcel.“
Ťažko odhadnúť, či je možné, aby získal sedem titulov ako Schumacher, pretože „efjednotka“ je omnoho vyrovnanejšia ako v Schumiho ére, keď vlastne bojoval vždy len proti jednej stajni – najskôr to bol Williams a neskôr McLaren. Posledných päť titulov získalo päť rozličných jazdcov z piatich tímov (Alonso – Renault, Raikkönen – Ferrari, Hamilton – McLaren, Button – Brawn a Vettel – Red Bull). Také niečo sa ešte v histórii nestalo. Vettel je však talent, ktorý to môže zmeniť. Aj všetky historické tabuľky.
Autor je spolupracovník .týždňa
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.