Ben Affleck sa preslávil nevýraznými rolami v priemerných romantických komédiách či akčných filmoch (napríklad Živelná pohroma, Armageddon, Pearl Harbor). Oscarom oceneným scenárom k dráme Dobrý Will Hunting, ktorý napísal spolu s Mattom Damonom, ukázal, že v sebe skrýva väčší potenciál, než byť ďalším z radu tuctových krásavcov. V režijnom debute Zbohom, bejby sa jeho filmársky talent prejavil naplno. Affleck vytvoril originálny triler s ponurou atmosférou, chladným vizuálom a zaujímavým etickým a sociologickým presahom. Mnoho prvkov z jeho debutu nájdeme i v jeho nasledujúcom filme – znovu volí formu trileru, opäť skúma deviantnú stranu spoločnosti a zasa zdôrazňuje, aká rozostrená je hranica medzi dobrom a zlom.
Film je zasadený do Charlestownu, bostonskej štvrte, kde sú bankové lúpeže bežnou súčasťou miestnej kultúry. Doug MacRay (Ben Affleck) sa tu narodil, matka ho v detstve opustila, otec bol za krádeže odsúdený na doživotie. Douga sa v puberte ujal James (Jeremy Renner), člen miestneho írskeho gangu, ktorý sa stal jeho najbližším priateľom. Spolu ďalšími mladíkmi vytvorili štvorčlennú skupinu, ktorá spoločne vykráda banky. Pri jednej akcii v banke však skupina maskovaných lupičov urobí chybu a vezme so sebou manažérku banky Claire (Rebecca Hall) ako rukojemníčku. Doug sa podujme zistiť, či o nich nevie niečo, podľa čoho by ich mohol agent FBI Frawley (Jon Hamm), ktorý prípady vylúpených bánk vyšetruje, identifikovať. Pre Douga je stretnutie s Claire prvou konfrontáciou s realitou mimo Charlestownu. Claire ho začne priťahovať a Doug zatúži patriť do sveta, ktorý reprezentuje. Bude mať dostatok sily nechať celý svoj doterajší život za sebou? A dovolí mu uzavretá sociálna štruktúra Charlestownu vôbec odísť?
Na prvý pohľad je vidieť, že tentoraz sa Affleck nechal inšpirovať klasickými hollywoodskymi motívmi viac než pri svojom debute. Jeho film predstavuje typický triler, v ktorom polícia pátra po zločincoch. Režisér však odmieta bežnú idealizáciu hrdinov a démonizáciu zločincov a namiesto toho zdôrazňuje morálne ambivalentný charakter všetkých postáv. V tomto ohľade postupuje značne rafinovane – antihrdinov najprv ukáže ako lupičov a násilníkov, no postupne odhaľuje aj ich ďalšie stránky. Zároveň ukazuje paralely, medzi postupmi FBI a praktikami bosov podsvetia Charlestownu. Zamrzí však, že sa v scenári objaví zopár výrazne nelogických momentov, ktoré ohrozujú uveriteľnosť dobre vystavaného príbehu. Tieto nedostatky čiastočne zakrýva sebaisté režijné spracovanie s niekoľkými vydarenými akčnými vrcholmi.
Druhým zreteľným vplyvom americkej populárnej kultúry je motív romantickej lásky, ktorá hrdinovi pomôže vyrovnať sa s dávnymi citovými traumami a posunúť sa v živote novým smerom. Režisér sa úspešne vyhýba sentimentalite, objavujúcej sa v takýchto príbehoch. Vzťah medzi Dougom a Claire je sympaticky obyčajný, bez vzletných fráz alebo grandióznych gest, ktoré filmové romance zbytočne posúvajú do roviny gýča. Aj v líčení Dougových patálií (strata matky, uväznenie otca) Affleck odmieta bežnú citovú manipuláciu a šetrí emóciami.
Film zároveň ponúka zaujímavú sociologickú štúdiu uzavretého sociálneho prostredia, v ktorom existujú iné pravidlá, hodnoty a normy ako v majoritnej spoločnosti. Režisér zobrazuje túto subkultúru ako silne hierarchický svet, v ktorom je každý jedinec výslednicou sociálnych síl, ktoré na neho pôsobia. Snímka nie je nezaujatým pozorovaním tohto prostredia, obsahuje v sebe silný kritický náboj a bytostne americkú vieru, že existuje možnosť prispieť k zmene tohto sveta.
Ben Affleck svojím druhým filmom potvrdil to, čo naznačoval už jeho režijný debut – z nevýrazného herca sa stal zrelým režisérom trilerov s presahom.
Mesto (The Town, USA, 2010) Réžia: Ben Affleck Kamera: Robert Elswit Hrajú: Ben Affleck, Blake Lively, Jeremy Runner a ďalší.
Film je zasadený do Charlestownu, bostonskej štvrte, kde sú bankové lúpeže bežnou súčasťou miestnej kultúry. Doug MacRay (Ben Affleck) sa tu narodil, matka ho v detstve opustila, otec bol za krádeže odsúdený na doživotie. Douga sa v puberte ujal James (Jeremy Renner), člen miestneho írskeho gangu, ktorý sa stal jeho najbližším priateľom. Spolu ďalšími mladíkmi vytvorili štvorčlennú skupinu, ktorá spoločne vykráda banky. Pri jednej akcii v banke však skupina maskovaných lupičov urobí chybu a vezme so sebou manažérku banky Claire (Rebecca Hall) ako rukojemníčku. Doug sa podujme zistiť, či o nich nevie niečo, podľa čoho by ich mohol agent FBI Frawley (Jon Hamm), ktorý prípady vylúpených bánk vyšetruje, identifikovať. Pre Douga je stretnutie s Claire prvou konfrontáciou s realitou mimo Charlestownu. Claire ho začne priťahovať a Doug zatúži patriť do sveta, ktorý reprezentuje. Bude mať dostatok sily nechať celý svoj doterajší život za sebou? A dovolí mu uzavretá sociálna štruktúra Charlestownu vôbec odísť?
Na prvý pohľad je vidieť, že tentoraz sa Affleck nechal inšpirovať klasickými hollywoodskymi motívmi viac než pri svojom debute. Jeho film predstavuje typický triler, v ktorom polícia pátra po zločincoch. Režisér však odmieta bežnú idealizáciu hrdinov a démonizáciu zločincov a namiesto toho zdôrazňuje morálne ambivalentný charakter všetkých postáv. V tomto ohľade postupuje značne rafinovane – antihrdinov najprv ukáže ako lupičov a násilníkov, no postupne odhaľuje aj ich ďalšie stránky. Zároveň ukazuje paralely, medzi postupmi FBI a praktikami bosov podsvetia Charlestownu. Zamrzí však, že sa v scenári objaví zopár výrazne nelogických momentov, ktoré ohrozujú uveriteľnosť dobre vystavaného príbehu. Tieto nedostatky čiastočne zakrýva sebaisté režijné spracovanie s niekoľkými vydarenými akčnými vrcholmi.
Druhým zreteľným vplyvom americkej populárnej kultúry je motív romantickej lásky, ktorá hrdinovi pomôže vyrovnať sa s dávnymi citovými traumami a posunúť sa v živote novým smerom. Režisér sa úspešne vyhýba sentimentalite, objavujúcej sa v takýchto príbehoch. Vzťah medzi Dougom a Claire je sympaticky obyčajný, bez vzletných fráz alebo grandióznych gest, ktoré filmové romance zbytočne posúvajú do roviny gýča. Aj v líčení Dougových patálií (strata matky, uväznenie otca) Affleck odmieta bežnú citovú manipuláciu a šetrí emóciami.
Film zároveň ponúka zaujímavú sociologickú štúdiu uzavretého sociálneho prostredia, v ktorom existujú iné pravidlá, hodnoty a normy ako v majoritnej spoločnosti. Režisér zobrazuje túto subkultúru ako silne hierarchický svet, v ktorom je každý jedinec výslednicou sociálnych síl, ktoré na neho pôsobia. Snímka nie je nezaujatým pozorovaním tohto prostredia, obsahuje v sebe silný kritický náboj a bytostne americkú vieru, že existuje možnosť prispieť k zmene tohto sveta.
Ben Affleck svojím druhým filmom potvrdil to, čo naznačoval už jeho režijný debut – z nevýrazného herca sa stal zrelým režisérom trilerov s presahom.
Mesto (The Town, USA, 2010) Réžia: Ben Affleck Kamera: Robert Elswit Hrajú: Ben Affleck, Blake Lively, Jeremy Runner a ďalší.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.