Na začiatku nebola nejaká zvláštna vášeň pre predávanie kníh. Skôr chuť – teraz už legálne – pokračovať v tom, čo robili v posledných rokoch totality: teda slobodne čítať a šíriť knihy, chodiť na koncerty a výstavy, stretávať sa. Tak skupina (vtedy ešte) mladých ľudí okolo Vladimíra Michala založila v Bratislave najprv pobočku pražského Artfora (pokračovateľa Jazzovej sekcie), neskôr samostatnú organizáciu. Hoci na samom začiatku Artforum zorganizovalo niekoľko koncertov (MCH Band, E, Karel Kryl, Trottel), veľmi rýchlo sa sústredilo na predaj kníh. Artforum sa stalo kníhkupectvom.
Dnes tvorí Artforum päť kamenných a jedno internetové kníhkupectvo. V októbri Artforum zorganizovalo siedmy ročník Žilinského literárneho festivalu, z ktorého sa za ten čas stal veľmi dôležitý sviatok literatúry, hudby, divadla a umenia (festival otváral Ivan Klíma). Pred pár mesiacmi Artforum spustilo aj kvalitný internetový magazín o literatúre s názvom Inforum (inforum.artforum.sk), ktorý je plný recenzií, rozhovorov, knižných tipov a množstvom informácií, ktoré s literatúrou súvisia.
V posledných dvoch rokoch začalo Artforum knihy nielen predávať, ale aj vydávať. Ak pred rokom išlo o „odvážny pokus", dnes je jasné, že sa z Artfora stáva dôležité, z istého hľadiska možno kľúčové slovenské vydavateľstvo.
Nejde pritom o veľkosť – na Slovensku veľmi dobre funguje niekoľko oveľa väčších vydavateľských domov. Ide o nekompromisný ťah na kvalitu. Slovenské vydavateľstvá tvrdia, že musia vydávať množstvo komerčných titulov, aby si z času na čas mohli dovoliť priniesť na kníkupecký pult niečo hodnotnejšie. Ľudia údajne strácajú záujem o kvalitu, a preto sú zaujímavejšie knihy odsúdené na vnútorný (komerciou zabezpečený) alebo vonkajší (štátnymi grantami vystužený) sponzoring. A aj potom treba knihu vydať čo najlacnejšie – teda podľa možnosti ušetriť na grafike, obálke či papieri.
Artforum, ktoré do dnešného dňa vydalo 26 titulov (z toho 12 tento rok) ide inou, v slovenských pomeroch prudko alternatívnou cestou: jednoducho vydáva knihy, ktoré považuje za dobré. Tak sa po dlhých rokoch vďaka Artforu slovenskí čitatelia znovu zoznamujú s Dominikom Tatarkom, ako úplne prví na svete čítajú Kerouacovu prvotinu More je môj brat, spoznávajú neokukaných slovenských autorov Pavla Sibylu, Broňu Schraggeovú či Zuzanu Mojžišovú, prvýkrát po slovensky čítajú Javiera Maríasa a Nicole Kraussovú, spomínajú si na Salingerových Deväť poviedok a len tak mimochodom v predvianočnom zhone objavia na pulte Zaziho v metre alebo Austerovo Putovanie v skriptóriu. Každá jedna z týchto kníh – či už ide o lacnejší paperback, alebo o klasickú pevnú väzbu – má pritom výbornú grafickú úpravu (domácimi grafikmi sú Jana a Pavol Bálikovci). Najprekvapivejší zo všetkého je fakt, že Artforum popri takýchto knihách nevydáva vysokoobratové braky ani grantmi vynútené nezmysly.
Či už Artforum vnímame ako kníhkupectvo, literárny festival, internetový časopis alebo vydavateľstvo, jedna vec je spoločná: kvalita sa nepovažuje za luxus, ale za samozrejmú potrebu. Aj preto ho pokladáme za kultúrnu „osobnosť“ roka 2010.
Mário Radačovský/
V máji odohral už vtedy odvolaný riaditeľ Baletu SND posledné predstavenie vo svojom divadle. S baletným súborom chcel ešte vystúpiť na Pohode, čo mu však nové vedenie divadla zakázalo. Za štyri roky na čele Baletu SND sa zlepšila kvalita súboru, ale aj navštevovanosť.
Jaro Vojtek/
Potvrdil, že patrí medzi našich najlepších dokumentaristov. Autor úspešných celovečerných dokumentov My zdes a Hranica natočil film Z kola von o rómskom chalanovi Ferkovi, ktorý žije so svojím psom na okraji spoločnosti. Slovenský film stále žije najmä vďaka dokumentaristom.
Daniel Fischer/
V deň, keď Slovensko navštívil ruský prezident Medvedev, bola v bratislavskom Dome umenia vernisáž výstavy Vynáranie (8 statočných). Fischer vytvoril pôsobivú inštaláciu „vynárajúcich sa" portrétov ôsmich ľudí, ktorí v Moskve v auguste 1968 protestovali proti invázii do Československa.
Dnes tvorí Artforum päť kamenných a jedno internetové kníhkupectvo. V októbri Artforum zorganizovalo siedmy ročník Žilinského literárneho festivalu, z ktorého sa za ten čas stal veľmi dôležitý sviatok literatúry, hudby, divadla a umenia (festival otváral Ivan Klíma). Pred pár mesiacmi Artforum spustilo aj kvalitný internetový magazín o literatúre s názvom Inforum (inforum.artforum.sk), ktorý je plný recenzií, rozhovorov, knižných tipov a množstvom informácií, ktoré s literatúrou súvisia.
V posledných dvoch rokoch začalo Artforum knihy nielen predávať, ale aj vydávať. Ak pred rokom išlo o „odvážny pokus", dnes je jasné, že sa z Artfora stáva dôležité, z istého hľadiska možno kľúčové slovenské vydavateľstvo.
Nejde pritom o veľkosť – na Slovensku veľmi dobre funguje niekoľko oveľa väčších vydavateľských domov. Ide o nekompromisný ťah na kvalitu. Slovenské vydavateľstvá tvrdia, že musia vydávať množstvo komerčných titulov, aby si z času na čas mohli dovoliť priniesť na kníkupecký pult niečo hodnotnejšie. Ľudia údajne strácajú záujem o kvalitu, a preto sú zaujímavejšie knihy odsúdené na vnútorný (komerciou zabezpečený) alebo vonkajší (štátnymi grantami vystužený) sponzoring. A aj potom treba knihu vydať čo najlacnejšie – teda podľa možnosti ušetriť na grafike, obálke či papieri.
Artforum, ktoré do dnešného dňa vydalo 26 titulov (z toho 12 tento rok) ide inou, v slovenských pomeroch prudko alternatívnou cestou: jednoducho vydáva knihy, ktoré považuje za dobré. Tak sa po dlhých rokoch vďaka Artforu slovenskí čitatelia znovu zoznamujú s Dominikom Tatarkom, ako úplne prví na svete čítajú Kerouacovu prvotinu More je môj brat, spoznávajú neokukaných slovenských autorov Pavla Sibylu, Broňu Schraggeovú či Zuzanu Mojžišovú, prvýkrát po slovensky čítajú Javiera Maríasa a Nicole Kraussovú, spomínajú si na Salingerových Deväť poviedok a len tak mimochodom v predvianočnom zhone objavia na pulte Zaziho v metre alebo Austerovo Putovanie v skriptóriu. Každá jedna z týchto kníh – či už ide o lacnejší paperback, alebo o klasickú pevnú väzbu – má pritom výbornú grafickú úpravu (domácimi grafikmi sú Jana a Pavol Bálikovci). Najprekvapivejší zo všetkého je fakt, že Artforum popri takýchto knihách nevydáva vysokoobratové braky ani grantmi vynútené nezmysly.
Či už Artforum vnímame ako kníhkupectvo, literárny festival, internetový časopis alebo vydavateľstvo, jedna vec je spoločná: kvalita sa nepovažuje za luxus, ale za samozrejmú potrebu. Aj preto ho pokladáme za kultúrnu „osobnosť“ roka 2010.
Mário Radačovský/
V máji odohral už vtedy odvolaný riaditeľ Baletu SND posledné predstavenie vo svojom divadle. S baletným súborom chcel ešte vystúpiť na Pohode, čo mu však nové vedenie divadla zakázalo. Za štyri roky na čele Baletu SND sa zlepšila kvalita súboru, ale aj navštevovanosť.
Jaro Vojtek/
Potvrdil, že patrí medzi našich najlepších dokumentaristov. Autor úspešných celovečerných dokumentov My zdes a Hranica natočil film Z kola von o rómskom chalanovi Ferkovi, ktorý žije so svojím psom na okraji spoločnosti. Slovenský film stále žije najmä vďaka dokumentaristom.
Daniel Fischer/
V deň, keď Slovensko navštívil ruský prezident Medvedev, bola v bratislavskom Dome umenia vernisáž výstavy Vynáranie (8 statočných). Fischer vytvoril pôsobivú inštaláciu „vynárajúcich sa" portrétov ôsmich ľudí, ktorí v Moskve v auguste 1968 protestovali proti invázii do Československa.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.