Isherwoodove prózy (ale aj životný príbeh, napríklad v oceňovanej dokumentárnej snímke Chris a Don: A Love Story) sa s kinematografiou pretli už niekoľkokrát. Jeho román z tridsiatych rokov minulého storočia Goodbye to Berlin dva razy prebehol tú istú adaptačnú dráhu. Najprv sa stal divadelným kusom (v roku 1951 drámou, v 1966 muzikálom), aby sa neskôr ocitol na plátne v podobe filmu I am a Camera, a napokon v slávnej verzii Boba Fosseho s Lizou Minnelli v hlavnej úlohe pod zvučným názvom Kabaret (1972). Do slovenských kín sa v súčasnosti dostáva rovnomenný americký filmový prepis najznámejšieho Isherwoodovho románu Single man. Ide o debutovú režijnú prácu Toma Forda.
Tom Ford (1961) bol až doposiaľ považovaný výlučne za módneho (a trochu výstredného) návrhára, pracoval pre salón Yves Saint Laurent, popularita značky Gucci je jeho zásluha. Teraz má vlastnú firmu a už sa nevenuje len móde, ale aj kinematografii. Predstupňom bolo „ušitie“ dokonalého obleku pre Daniela Craiga v bondovke Quantum of Solace, teraz tu máme, našťastie, scenár a réžiu.
Single man sa odohráva v Los Angeles v časoch prezidentovania J. F. Kennedyho a americko-sovietskeho sporu s rozmiestňovaním rakiet na Kube. Šestnásť rokov trvajúci harmonický, láskyplný vzťah puntičkárskeho profesora anglickej literatúry Georgea Falconera náhle a tragicky ukončí autohavária a smrť jeho partnera Jima. Ubehne niekoľko mesiacov, ktoré Georgeov smútok nijako neliečia. Ešte stále nevie, čo si počať so životom. Navonok je všetko, ako má byť. Naškrobené, bezchybne vyžehlené stĺpiky košieľ prepásané papierovou páskou z práčovne sú v zásuvke bielizníka, topánky sú vyleštené ako zrkadlo, cenné veci uložené v schránke banky, kde je pri okienku milá slečna. Len hlboká jazva vo Falconerovom srdci sa nezaceľuje a náladu má pod psa, nespí a rozčuľuje ho povrchnosť študentov. Ich znudené tváre, keď je reč o Huxleyho prózach, vyprovokujú profesora radšej hovoriť o menšinách. Skupinách, z ktorých minoritu vždy spraví – ukázaním prstom – „bezúhonná a dokonalá“ väčšina. Tvrdí, že najhoršie sú na tom takzvané neviditeľné menšiny, teda tie, čo sa neodlišujú od majority napríklad farbou pleti či tvarom nosa. V jedno ráno sa George Falconer zobudí, spotený od zlého sna, a rozhodne sa, že ten deň bude iný. Diametrálne odlišný od všetkých tých, čo ho delia od Jimyho skonu.
Výtvarne brilantný film, plný uhrančivých detailov, kde farba je jedným z dôležitých rozprávačov, kde sa vďaka vynikajúcim hereckým kreáciám a prostredníctvom rôznych obrazových riešení (spomalení, netradičných výrezov, slučkovitých opakovaní) dostávame na dno smutnej duše osamelého muža (ale i ženy) túžiaceho po nenaplniteľnej láske. Herec Colin Firth akoby sa narodil pre rolu Georgea Falconera, však za ňu aj utŕžil cenu za najlepší mužský herecký výkon na festivale v Benátkach.
Tom Ford: „Na Isherwoodovom písaní sa mi páči, ako spracúval homosexualitu. Väčšina jeho poviedok a románov bola autobiografická, takže zvyčajne v nich vystupuje homosexuálna postava, ale jej sexuálna orientácia nie je v centre príbehu. Gay je v prvom rade zobrazený ako univerzálna ľudská bytosť.“
Zarputilo konzervatívnych či netolerantných divákov film možno pobúri, ale takým asi ležia v žalúdku aj menej „pikantné“ záležitosti ako homosexuálna láska. Režisér Tom Ford charakterizoval svoje dielo ako „hlboko duchovný príbeh, všeplatný príbeh o stave osamotenia“. Súhlasím.
Single Man (USA, 2009). Námet: rovnomenný román Christophera Isherwooda. Scenár: Tom Ford, David Scearce. Réžia: Tom Ford. Kamera: Eduard Grau. Hudba: Abel Korzeniowski, Shigeru Umebayashi. Hrajú: Colin Firth (George Falconer), Julianne Moore (Charley), Matthew Goode (Jim), Nicholas Hoult (Kenny) a ďalší. 101 minút.
Tom Ford (1961) bol až doposiaľ považovaný výlučne za módneho (a trochu výstredného) návrhára, pracoval pre salón Yves Saint Laurent, popularita značky Gucci je jeho zásluha. Teraz má vlastnú firmu a už sa nevenuje len móde, ale aj kinematografii. Predstupňom bolo „ušitie“ dokonalého obleku pre Daniela Craiga v bondovke Quantum of Solace, teraz tu máme, našťastie, scenár a réžiu.
Single man sa odohráva v Los Angeles v časoch prezidentovania J. F. Kennedyho a americko-sovietskeho sporu s rozmiestňovaním rakiet na Kube. Šestnásť rokov trvajúci harmonický, láskyplný vzťah puntičkárskeho profesora anglickej literatúry Georgea Falconera náhle a tragicky ukončí autohavária a smrť jeho partnera Jima. Ubehne niekoľko mesiacov, ktoré Georgeov smútok nijako neliečia. Ešte stále nevie, čo si počať so životom. Navonok je všetko, ako má byť. Naškrobené, bezchybne vyžehlené stĺpiky košieľ prepásané papierovou páskou z práčovne sú v zásuvke bielizníka, topánky sú vyleštené ako zrkadlo, cenné veci uložené v schránke banky, kde je pri okienku milá slečna. Len hlboká jazva vo Falconerovom srdci sa nezaceľuje a náladu má pod psa, nespí a rozčuľuje ho povrchnosť študentov. Ich znudené tváre, keď je reč o Huxleyho prózach, vyprovokujú profesora radšej hovoriť o menšinách. Skupinách, z ktorých minoritu vždy spraví – ukázaním prstom – „bezúhonná a dokonalá“ väčšina. Tvrdí, že najhoršie sú na tom takzvané neviditeľné menšiny, teda tie, čo sa neodlišujú od majority napríklad farbou pleti či tvarom nosa. V jedno ráno sa George Falconer zobudí, spotený od zlého sna, a rozhodne sa, že ten deň bude iný. Diametrálne odlišný od všetkých tých, čo ho delia od Jimyho skonu.
Výtvarne brilantný film, plný uhrančivých detailov, kde farba je jedným z dôležitých rozprávačov, kde sa vďaka vynikajúcim hereckým kreáciám a prostredníctvom rôznych obrazových riešení (spomalení, netradičných výrezov, slučkovitých opakovaní) dostávame na dno smutnej duše osamelého muža (ale i ženy) túžiaceho po nenaplniteľnej láske. Herec Colin Firth akoby sa narodil pre rolu Georgea Falconera, však za ňu aj utŕžil cenu za najlepší mužský herecký výkon na festivale v Benátkach.
Tom Ford: „Na Isherwoodovom písaní sa mi páči, ako spracúval homosexualitu. Väčšina jeho poviedok a románov bola autobiografická, takže zvyčajne v nich vystupuje homosexuálna postava, ale jej sexuálna orientácia nie je v centre príbehu. Gay je v prvom rade zobrazený ako univerzálna ľudská bytosť.“
Zarputilo konzervatívnych či netolerantných divákov film možno pobúri, ale takým asi ležia v žalúdku aj menej „pikantné“ záležitosti ako homosexuálna láska. Režisér Tom Ford charakterizoval svoje dielo ako „hlboko duchovný príbeh, všeplatný príbeh o stave osamotenia“. Súhlasím.
Single Man (USA, 2009). Námet: rovnomenný román Christophera Isherwooda. Scenár: Tom Ford, David Scearce. Réžia: Tom Ford. Kamera: Eduard Grau. Hudba: Abel Korzeniowski, Shigeru Umebayashi. Hrajú: Colin Firth (George Falconer), Julianne Moore (Charley), Matthew Goode (Jim), Nicholas Hoult (Kenny) a ďalší. 101 minút.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.