Vláda nešťastnú a toľko diskutovanú novelu zákona o sociálnom poistení napokon schválila. Pani ministerka síce vyhlásila, že je spokojná, no v skutočnosti prehrala na všetkých frontoch.
Úplné zrušenie stropov pre výpočet odvodov bolo veľmi významnou časťou novely a podľa premiéra malo zvýšiť solidaritu bohatých s chudobnými. Minulú stredu prešla vládou asi stopäťdesiata verzia, ktorá maximálny vymeriavací základ pre odvody neruší, len ho zvyšuje na štvornásobok priemernej mzdy (z 56 283 Sk na 75 044 Sk) a súčasne nemení maximálnu výšku dôchodkov v I. pilieri. Pre tých, ktorí sú len v I. pilieri, to znamená zvýšenie dane maximálne o 5 394 Sk (zamestnanec a zamestnávateľ). Pre účastníkov II. piliera stúpne daň len o 3 706 Sk a o zvyšných 1 688 Sk im stúpne odvod do II. piliera, a tým aj dôchodok z neho. Tento geniálny krok po prvé naženie DSS až 20-tisíc nových klientov, po druhé zvýši odvod do DSS o pol miliardy korún za existujúcich klientov a po tretie na to doplatí štát výpadkom dane z príjmu vo výške 100 miliónov korún (vyšší odvod do II. piliera znižuje u zamestnávateľov základ dane). Vo svetle týchto faktov vyznieva tvrdenie premiéra, že ministerka Tomanová mala odvahu ísť do konfliktu s DSS a preto je obeťou médií, dosť záhadne.
.viac solidarity?
Zamyslenia hodné sú aj reči o zvýšení solidarity bohatých s chudobnými. Zvýšenie stropu odvodov sa dotkne vyše 110-tisíc ľudí (odkiaľ ministerstvo práce vzalo číslo 21-tisíc, je tiež záhadné), to je takmer 5 percent z 2,3 milióna pracujúcich. Týchto 5 percent pracujúcich má 22 percent všetkých príjmov, ale platí vyše 50 percent všetkých daní z príjmov zo závislej činnosti. Výsledkom daňovej reformy bolo, že spodné dve tretiny zamestnancov ako celok neplatia žiadnu daň z príjmov (presnejšie daň z príjmov zo závislej činnosti), hoci majú 37 percent všetkých príjmov a len horná tretina ako celok platí daň, z toho spomínaných horných 5 percent až polovicu. Je skutočne spoločensky žiaduce, aby 5 percent najlepšie zarábajúcich platilo formou odvodov ešte vyššiu daň z príjmu ako dnešných 50 percent celkových výnosov?
.zaujímavý správny fond
Problematická je aj príjmová stránka odvodových posunov. Zvýšenie stropu prinesie Sociálnej poisťovni 1,5 miliardy, zároveň sa zníži daň z príjmov o 400 miliónov. Celkový efekt voči verejným financiám je teda len 1,1 miliardy korún. Súčasne schválila vláda zvýšenie správneho fondu Sociálnej poisťovne z 2,9 na 3,5 percenta, čo bude stáť 1 miliardu navyše. Zníženie správneho fondu pre zdravotné poisťovne zo 4 na 3 percentá, ktoré vláda schválila 8. augusta 2007, obhajoval premiér takto: „Tam je správny fond 3 percentá, z toho musia žiť. Ak má šetriť štát, tak majú šetriť aj ostatní.“ Dobre to povedal náš premiér, veď on bol ten, ktorý vládu zaviazal na zníženie počtu zamestnancov v štátnej správe o 20 percent (uznesenie 856/2006, úloha C15).
Lenže o dva týždne neskôr (22. augusta 2007) tá istá vláda na čele s tým istým premiérom schválila zvýšenie správneho fondu pre Sociálnu poisťovňu z 2,9 na 3,5 percenta. Mimochodom, tri percentá pri zdravotných poisťovniach tvoria spolu 2,6 miliardy korún, kým 3,5 percenta v Sociálnej poisťovni tvorí 5,2 miliardy, čiže dvojnásobok. Problémom, samozrejme, nie je zníženie správneho fondu pre zdravotné poistenie, ale jeho zvýšenie pre Sociálnu poisťovňu.
.mozaika
A teraz do hry vstupujú rôzne okolnosti, ktoré sú samy osebe zanedbateľné, ale spolu dávajú predsa len zaujímavú mozaiku:
1.) Podľa Plus 7 dní sa generálny riaditeľ SP pán Bernátek celkom dobre pozná s dcérou pani ministerky.
2.) Matka pána Bernátka je poradkyňou ministerky Viery Tomanovej.
3.) V pripomienkovom konaní protestovali proti bodu 123 (zvýšenie správneho fondu z 2,9 na 3,2 percenta) Generálna prokuratúra, Republiková únia zamestnávateľov a Konfederácia odborových zväzov. Naopak, Sociálna poisťovňa ako jediná navrhla zvýšenie správneho fondu až na 3,5 percenta. Čuduj sa svete, schválené bolo zvýšenie.
4.) Hlavný kontrolór, ktorý by v zmysle § 245a až 245c mal kontrolovať efektívnosť nakladania s vlastným majetkom, dodnes neexistuje.
5.) Pôvodne sa Ministerstvo snažilo obmedziť kontrolu nad Sociálnou poisťovňou tým, že výročná správa sa mala predkladať už len dozornej rade (ktorej šéfkou je práve pani ministerka) a nie vláde (bod 76 novely). Túto zmenu Ministerstvo stiahlo, zrejme pre veľké množstvo iných problémov.
6.) Ročnú odmenu pre generálneho riaditeľa, ktorú dnes schvaľuje vláda po zohľadnení hospodárenia, mala tiež schváliť už len dozorná rada, a to bez zohľadnenia hospodárenia (body 81 a 83 novely). Aj túto zmenu Ministerstvo radšej stiahlo. Ale veď za pokus to stálo.
.nástupkyňa?
Hoci sa teda vláda zaviazala šetriť a hoci zdravotným poisťovniam znížila správny fond na 3 percentá, pri Sociálnej poisťovni konala opačne a správny fond jej zvýšila. Výsledok? Maškaráda okolo zvýšenia stropu odvodov pokryje akurát tak zvýšenie správneho fondu. Tomu sa hovorí sociálna politika. Bude zaujímavé sledovať, ako premiér svojim voličom bude vysvetľovať, že solidárne zvýšenie odvodov stačilo akurát tak na úradníkov.
A pani ministerka? Dni jej ministrovania sa krátia. Vie to ona a vie to aj premiér, ktorý touto zúfalo zle pripravenou a s nikým nekonzultovanou novelou vraj vôbec nebol nadšený. Už treba len chvíľu počkať, aby náhodou nevznikol dojem, že pani ministerka musí odísť pre svoju neschopnosť. Horúcim tipom je Zuzana Martináková, ktorá síce bude menej poslúchať, zato bude robiť oveľa menej hanby. Ona si môže dovoliť celú tú nešťastnú novelu stiahnuť. Pointa? Radšej koniec s hrôzou ako hrôza bez konca. Všetci zatlieskame podarenému letnému divadlu a vydýchneme si.
.richard Sulík
Autor je ekonóm, bývalý poradca ministra financií.
(Text bol v pozmenenej podobe publikovaný aj na richardsulik.blog.sme.sk)
Úplné zrušenie stropov pre výpočet odvodov bolo veľmi významnou časťou novely a podľa premiéra malo zvýšiť solidaritu bohatých s chudobnými. Minulú stredu prešla vládou asi stopäťdesiata verzia, ktorá maximálny vymeriavací základ pre odvody neruší, len ho zvyšuje na štvornásobok priemernej mzdy (z 56 283 Sk na 75 044 Sk) a súčasne nemení maximálnu výšku dôchodkov v I. pilieri. Pre tých, ktorí sú len v I. pilieri, to znamená zvýšenie dane maximálne o 5 394 Sk (zamestnanec a zamestnávateľ). Pre účastníkov II. piliera stúpne daň len o 3 706 Sk a o zvyšných 1 688 Sk im stúpne odvod do II. piliera, a tým aj dôchodok z neho. Tento geniálny krok po prvé naženie DSS až 20-tisíc nových klientov, po druhé zvýši odvod do DSS o pol miliardy korún za existujúcich klientov a po tretie na to doplatí štát výpadkom dane z príjmu vo výške 100 miliónov korún (vyšší odvod do II. piliera znižuje u zamestnávateľov základ dane). Vo svetle týchto faktov vyznieva tvrdenie premiéra, že ministerka Tomanová mala odvahu ísť do konfliktu s DSS a preto je obeťou médií, dosť záhadne.
.viac solidarity?
Zamyslenia hodné sú aj reči o zvýšení solidarity bohatých s chudobnými. Zvýšenie stropu odvodov sa dotkne vyše 110-tisíc ľudí (odkiaľ ministerstvo práce vzalo číslo 21-tisíc, je tiež záhadné), to je takmer 5 percent z 2,3 milióna pracujúcich. Týchto 5 percent pracujúcich má 22 percent všetkých príjmov, ale platí vyše 50 percent všetkých daní z príjmov zo závislej činnosti. Výsledkom daňovej reformy bolo, že spodné dve tretiny zamestnancov ako celok neplatia žiadnu daň z príjmov (presnejšie daň z príjmov zo závislej činnosti), hoci majú 37 percent všetkých príjmov a len horná tretina ako celok platí daň, z toho spomínaných horných 5 percent až polovicu. Je skutočne spoločensky žiaduce, aby 5 percent najlepšie zarábajúcich platilo formou odvodov ešte vyššiu daň z príjmu ako dnešných 50 percent celkových výnosov?
.zaujímavý správny fond
Problematická je aj príjmová stránka odvodových posunov. Zvýšenie stropu prinesie Sociálnej poisťovni 1,5 miliardy, zároveň sa zníži daň z príjmov o 400 miliónov. Celkový efekt voči verejným financiám je teda len 1,1 miliardy korún. Súčasne schválila vláda zvýšenie správneho fondu Sociálnej poisťovne z 2,9 na 3,5 percenta, čo bude stáť 1 miliardu navyše. Zníženie správneho fondu pre zdravotné poisťovne zo 4 na 3 percentá, ktoré vláda schválila 8. augusta 2007, obhajoval premiér takto: „Tam je správny fond 3 percentá, z toho musia žiť. Ak má šetriť štát, tak majú šetriť aj ostatní.“ Dobre to povedal náš premiér, veď on bol ten, ktorý vládu zaviazal na zníženie počtu zamestnancov v štátnej správe o 20 percent (uznesenie 856/2006, úloha C15).
Lenže o dva týždne neskôr (22. augusta 2007) tá istá vláda na čele s tým istým premiérom schválila zvýšenie správneho fondu pre Sociálnu poisťovňu z 2,9 na 3,5 percenta. Mimochodom, tri percentá pri zdravotných poisťovniach tvoria spolu 2,6 miliardy korún, kým 3,5 percenta v Sociálnej poisťovni tvorí 5,2 miliardy, čiže dvojnásobok. Problémom, samozrejme, nie je zníženie správneho fondu pre zdravotné poistenie, ale jeho zvýšenie pre Sociálnu poisťovňu.
.mozaika
A teraz do hry vstupujú rôzne okolnosti, ktoré sú samy osebe zanedbateľné, ale spolu dávajú predsa len zaujímavú mozaiku:
1.) Podľa Plus 7 dní sa generálny riaditeľ SP pán Bernátek celkom dobre pozná s dcérou pani ministerky.
2.) Matka pána Bernátka je poradkyňou ministerky Viery Tomanovej.
3.) V pripomienkovom konaní protestovali proti bodu 123 (zvýšenie správneho fondu z 2,9 na 3,2 percenta) Generálna prokuratúra, Republiková únia zamestnávateľov a Konfederácia odborových zväzov. Naopak, Sociálna poisťovňa ako jediná navrhla zvýšenie správneho fondu až na 3,5 percenta. Čuduj sa svete, schválené bolo zvýšenie.
4.) Hlavný kontrolór, ktorý by v zmysle § 245a až 245c mal kontrolovať efektívnosť nakladania s vlastným majetkom, dodnes neexistuje.
5.) Pôvodne sa Ministerstvo snažilo obmedziť kontrolu nad Sociálnou poisťovňou tým, že výročná správa sa mala predkladať už len dozornej rade (ktorej šéfkou je práve pani ministerka) a nie vláde (bod 76 novely). Túto zmenu Ministerstvo stiahlo, zrejme pre veľké množstvo iných problémov.
6.) Ročnú odmenu pre generálneho riaditeľa, ktorú dnes schvaľuje vláda po zohľadnení hospodárenia, mala tiež schváliť už len dozorná rada, a to bez zohľadnenia hospodárenia (body 81 a 83 novely). Aj túto zmenu Ministerstvo radšej stiahlo. Ale veď za pokus to stálo.
.nástupkyňa?
Hoci sa teda vláda zaviazala šetriť a hoci zdravotným poisťovniam znížila správny fond na 3 percentá, pri Sociálnej poisťovni konala opačne a správny fond jej zvýšila. Výsledok? Maškaráda okolo zvýšenia stropu odvodov pokryje akurát tak zvýšenie správneho fondu. Tomu sa hovorí sociálna politika. Bude zaujímavé sledovať, ako premiér svojim voličom bude vysvetľovať, že solidárne zvýšenie odvodov stačilo akurát tak na úradníkov.
A pani ministerka? Dni jej ministrovania sa krátia. Vie to ona a vie to aj premiér, ktorý touto zúfalo zle pripravenou a s nikým nekonzultovanou novelou vraj vôbec nebol nadšený. Už treba len chvíľu počkať, aby náhodou nevznikol dojem, že pani ministerka musí odísť pre svoju neschopnosť. Horúcim tipom je Zuzana Martináková, ktorá síce bude menej poslúchať, zato bude robiť oveľa menej hanby. Ona si môže dovoliť celú tú nešťastnú novelu stiahnuť. Pointa? Radšej koniec s hrôzou ako hrôza bez konca. Všetci zatlieskame podarenému letnému divadlu a vydýchneme si.
.richard Sulík
Autor je ekonóm, bývalý poradca ministra financií.
(Text bol v pozmenenej podobe publikovaný aj na richardsulik.blog.sme.sk)
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.