.začnime rovno tou najdôležitejšou otázkou: stihne sa to?
Stihne. Halu preberáme v Bratislave aj v Košiciach 10. apríla a začíname tam robiť úpravy potrebné na majstrovstvá sveta. Nemáme nijaké informácie o tom, že by sa malo odovzdávanie bratislavskej haly akokoľvek posunúť. Jej funkčnosť dôkladne otestuje už Slovakia cup, ktorý sa tam hrá 11. – 12. februára.
.najväčšími svetovými športovými podujatiami sú olympijské hry a majstrovstvá sveta vo futbale. Ale majstrovstvá sveta v hokeji nasledujú asi hneď za nimi. Organizácia takého podujatia je zrejme dosť komplikovaná. Čo je na tom najzložitejšie?
Asi zladenie všetkých zložiek, ktoré sa na tom podieľajú. Na rôznych úrovniach do toho vstupuje mesto Bratislava, mesto Košice, v súvislosti s halou aj zadávateľ a realizátor stavby, policajti, záchranári, a tak ďalej. Navyše, organizácia takéhoto podujatia pozostáva z obrovského množstva rôznych činností. Najzložitejšia je širokospektrálnosť celej operácie.
.dobre, ale keď to rozložíme na tie jednotlivosti, ktorá z nich je najproblematickejšia? Teda, ak budeme predpokladať, že nevzniknú vážnejšie problémy s bratislavskou halou...
Problematickejšia môže byť doprava. Parkovanie v Bratislave je problém sám osebe, a počas majstrovstiev sveta to bude zrejme výraznejšie. Odporúčanie pre návštevníkov je preto celkom jednoznačné – mestská hromadná doprava. Držitelia lístkov majú v deň zápasu MHD zadarmo. Aj pre ľudí, ktorí prídu autami z iných miest, je najlepšie nechať auto na okraji mesta alebo tam, kde budú ubytovaní, a potom použiť MHD.
.a ako to bude po zápasoch? Nebudú tam potom ľudia trčať hodinu na zastávke?
Na to má MHD vypracovaný plán a keď sa budú zápasy končiť, výrazne sa skrátia intervaly medzi linkami odchádzajúcimi od haly. V príslušných časoch tam prídu autobusy a bezpečne odvezú ľudí domov.
.a nebudujú sa pre návštevníkov turnaja aj nejaké nové parkoviská?
Nie. Parkovisko na mieste bývalého cyklistického štadióna bude k dispozícii pre obyvateľov domov v okolí haly. Parkovacie plochy pod štadiónom budú slúžiť len pre organizátorov a pre logistiku, ktorá potrebuje veľké skladovacie priestory. Nijaké ďalšie parkovacie kapacity k dispozícii nemáme.
.v tomto smere je zrejme lepšia situácia v Košiciach, kde však naša reprezentácia nehrá ani jeden zápas. Nie je to voči Košičanom dosť nespravodlivé?
Je také nepísané pravidlo, že domáci tím hrá v hlavnom dejisku šampionátu. Skupina A, kde sú aj naši, sa preto hrá v Bratislave. Mohlo by sa zdať, že aspoň jeden zápas alebo dva zápasy by sa dali odohrať v Košiciach, lenže presuny zápasov v rámci skupín predstavujú obrovský logistický problém. Nejde len o presun tímov, čo mužstvá rozhodne nechcú, ale aj televíznych štábov, štúdií televíznych spoločností a tak ďalej.
.a nemohlo sa tam hrať aspoň štvrťfinále?
Tam povedala „nie“ Medzinárodná hokejová federácia. V IIHF boli veľmi striktní v tom, že už štvrťfinále sa musí hrať v najväčšej hale.
.no, aj tak sa nám to nezdá v poriadku, ale s tým sa už asi nedá nič robiť. Mimochodom, neprejavuje sa určité sklamanie Košičanov v predaji lístkov?
Lístky sa v Košiciach predávajú horšie ako v Bratislave, ale celkove sa predávajú veľmi dobre. Predstavitelia IIHF boli dokonca prekvapení tým, ako dobre sa predávajú lístky na osemfinálovú skupinu v Bratislave. Tie sa väčšinou predávajú najhoršie. Všetkých vstupeniek je 392 000, náš plán je predať aspoň 340 000 a k dnešnému dňu ich je predaných 200 000. A to sa doteraz predávali lístky iba v balíkoch na niekoľko zápasov. Lístky na jednotlivé zápasy sa začnú predávať 1. februára a vtedy sa očakáva ďalší významný nárast. Máme napríklad signály, že Bielorusi, ktorí hrajú základnú skupinu v Košiciach, čakajú až na tieto lístky.
.naše zápasy sú už vypredané?
Nie celkom, ale takmer. My totiž neoperujeme so slovom vypredané, hovoríme, že sú momentálne nedostupné. Dôvod je ten, že sme museli urobiť určité blokácie lístkov – pre IIHF, pre sponzorov, pre komentátorské miesta a podobne. Ak sa niektoré z týchto miest uvoľnia, tak určite pôjdu do predaja. Dá sa očakávať, že takto sa uvoľní ešte niekoľko desiatok lístkov. Človek, ktorý sa k nim chce dostať, musí mať buď veľké šťastie, alebo veľa trpezlivosti. Všetko sa predáva cez internet. Nedávno sme, napríklad, uvoľnili do predaja sto lístkov a tie boli preč v priebehu piatich minút.
.organizácia takýchto podujatí stojí vždy vo veľkej miere na dobrovoľníkoch. Ako to vyzerá v tomto smere?
Prvý nábor dobrovoľníkov prebehol cez internet, prihlásilo sa ich 2011. Tí z nich, ktorí mali o prácu seriózny záujem, sa potom prihlásili do špeciálneho systému, kde sa zistilo, aké vedia jazyky, či vedia šoférovať, akú školu majú absolvovanú a tak. Na základe tejto druhotnej registrácie sme rozhodli, ktorí z nich sú prijatí a ktorí sú náhradníci. Do konca januára dostanú všetci mail, v ktorom im bude oznámené, na akú úlohu a v ktorých časoch sa s nimi počíta. My nebudeme potrebovať viac ako 700 dobrovoľníkov, ale nikoho sme zatiaľ neodmietli. Nikdy nevieme, kde nám vznikne nejaká medzera.
.koľko ľudí, okrem dobrovoľníkov, bude pracovať pre organizačný výbor?
Organizačný výbor má prezidenta, 10 pozícií riaditeľov a postupne bude mať okolo 70 pracovníkov.
.ako je to financované?
Organizačný výbor majstrovstiev sveta je akciová spoločnosť, ktorá je dcérskou spoločnosťou Slovenského zväzu ľadového hokeja. Príjmy máme z predaja vstupeniek. Väčšina ostatných príjmov ide marketingovej spoločnosti Infront, ktorá kúpila marketingové práva od Medzinárodnej hokejovej federácie.
.ty si jedna z tých riaditeliek, máš na starosti komunikáciu. Čo je konkrétne tvojou náplňou práce?
Veľa vecí. Od denno-dennej komunikácie s médiami, ktorá sa neuveriteľne stupňuje cez celý akreditačný proces médií až po vybavovanie presscentier a mediálnych zón. A potom všeličo iné, napríklad výroba našich vlastných propagačných materiálov, schvaľovanie propagačných materiálov, ktoré vyrába niekto iný – napríklad sa ide tlačiť poštová známka a bude sa vyrábať aj pamätná minca – to všetko sa musí posúdiť a schváliť. No a celá mediálna kampaň, príprava tlačových konferencií, a tak ďalej.
.posledná otázka: kedy budeš spokojná?
No, nikdy. (Smiech.)
.pýtame sa, kedy budeš spokojná s organizáciou majstrovstiev sveta.
Aha. No asi vtedy, keď ja sama uvidím, že sme to urobili najlepšie, ako sa len dalo. Že sme do toho dali všetko a že všetko klaplo. Pritom si uvedomujem, že ak to aj zorganizujeme takmer dokonale a tí naši chlapci budú bojovať o záchranu, tak to bude celé vnímané zle. A na druhej strane, keď to aj po organizačnej stránke dopadne veľmi zle a oni získajú medailu, tak to bude super. Takže spokojná budem vtedy, keď to z organizačného hľadiska všetko do seba zapadne a keď naši chalani uhrajú dobrý výsledok.
Stihne. Halu preberáme v Bratislave aj v Košiciach 10. apríla a začíname tam robiť úpravy potrebné na majstrovstvá sveta. Nemáme nijaké informácie o tom, že by sa malo odovzdávanie bratislavskej haly akokoľvek posunúť. Jej funkčnosť dôkladne otestuje už Slovakia cup, ktorý sa tam hrá 11. – 12. februára.
.najväčšími svetovými športovými podujatiami sú olympijské hry a majstrovstvá sveta vo futbale. Ale majstrovstvá sveta v hokeji nasledujú asi hneď za nimi. Organizácia takého podujatia je zrejme dosť komplikovaná. Čo je na tom najzložitejšie?
Asi zladenie všetkých zložiek, ktoré sa na tom podieľajú. Na rôznych úrovniach do toho vstupuje mesto Bratislava, mesto Košice, v súvislosti s halou aj zadávateľ a realizátor stavby, policajti, záchranári, a tak ďalej. Navyše, organizácia takéhoto podujatia pozostáva z obrovského množstva rôznych činností. Najzložitejšia je širokospektrálnosť celej operácie.
.dobre, ale keď to rozložíme na tie jednotlivosti, ktorá z nich je najproblematickejšia? Teda, ak budeme predpokladať, že nevzniknú vážnejšie problémy s bratislavskou halou...
Problematickejšia môže byť doprava. Parkovanie v Bratislave je problém sám osebe, a počas majstrovstiev sveta to bude zrejme výraznejšie. Odporúčanie pre návštevníkov je preto celkom jednoznačné – mestská hromadná doprava. Držitelia lístkov majú v deň zápasu MHD zadarmo. Aj pre ľudí, ktorí prídu autami z iných miest, je najlepšie nechať auto na okraji mesta alebo tam, kde budú ubytovaní, a potom použiť MHD.
.a ako to bude po zápasoch? Nebudú tam potom ľudia trčať hodinu na zastávke?
Na to má MHD vypracovaný plán a keď sa budú zápasy končiť, výrazne sa skrátia intervaly medzi linkami odchádzajúcimi od haly. V príslušných časoch tam prídu autobusy a bezpečne odvezú ľudí domov.
.a nebudujú sa pre návštevníkov turnaja aj nejaké nové parkoviská?
Nie. Parkovisko na mieste bývalého cyklistického štadióna bude k dispozícii pre obyvateľov domov v okolí haly. Parkovacie plochy pod štadiónom budú slúžiť len pre organizátorov a pre logistiku, ktorá potrebuje veľké skladovacie priestory. Nijaké ďalšie parkovacie kapacity k dispozícii nemáme.
.v tomto smere je zrejme lepšia situácia v Košiciach, kde však naša reprezentácia nehrá ani jeden zápas. Nie je to voči Košičanom dosť nespravodlivé?
Je také nepísané pravidlo, že domáci tím hrá v hlavnom dejisku šampionátu. Skupina A, kde sú aj naši, sa preto hrá v Bratislave. Mohlo by sa zdať, že aspoň jeden zápas alebo dva zápasy by sa dali odohrať v Košiciach, lenže presuny zápasov v rámci skupín predstavujú obrovský logistický problém. Nejde len o presun tímov, čo mužstvá rozhodne nechcú, ale aj televíznych štábov, štúdií televíznych spoločností a tak ďalej.
.a nemohlo sa tam hrať aspoň štvrťfinále?
Tam povedala „nie“ Medzinárodná hokejová federácia. V IIHF boli veľmi striktní v tom, že už štvrťfinále sa musí hrať v najväčšej hale.
.no, aj tak sa nám to nezdá v poriadku, ale s tým sa už asi nedá nič robiť. Mimochodom, neprejavuje sa určité sklamanie Košičanov v predaji lístkov?
Lístky sa v Košiciach predávajú horšie ako v Bratislave, ale celkove sa predávajú veľmi dobre. Predstavitelia IIHF boli dokonca prekvapení tým, ako dobre sa predávajú lístky na osemfinálovú skupinu v Bratislave. Tie sa väčšinou predávajú najhoršie. Všetkých vstupeniek je 392 000, náš plán je predať aspoň 340 000 a k dnešnému dňu ich je predaných 200 000. A to sa doteraz predávali lístky iba v balíkoch na niekoľko zápasov. Lístky na jednotlivé zápasy sa začnú predávať 1. februára a vtedy sa očakáva ďalší významný nárast. Máme napríklad signály, že Bielorusi, ktorí hrajú základnú skupinu v Košiciach, čakajú až na tieto lístky.
.naše zápasy sú už vypredané?
Nie celkom, ale takmer. My totiž neoperujeme so slovom vypredané, hovoríme, že sú momentálne nedostupné. Dôvod je ten, že sme museli urobiť určité blokácie lístkov – pre IIHF, pre sponzorov, pre komentátorské miesta a podobne. Ak sa niektoré z týchto miest uvoľnia, tak určite pôjdu do predaja. Dá sa očakávať, že takto sa uvoľní ešte niekoľko desiatok lístkov. Človek, ktorý sa k nim chce dostať, musí mať buď veľké šťastie, alebo veľa trpezlivosti. Všetko sa predáva cez internet. Nedávno sme, napríklad, uvoľnili do predaja sto lístkov a tie boli preč v priebehu piatich minút.
.organizácia takýchto podujatí stojí vždy vo veľkej miere na dobrovoľníkoch. Ako to vyzerá v tomto smere?
Prvý nábor dobrovoľníkov prebehol cez internet, prihlásilo sa ich 2011. Tí z nich, ktorí mali o prácu seriózny záujem, sa potom prihlásili do špeciálneho systému, kde sa zistilo, aké vedia jazyky, či vedia šoférovať, akú školu majú absolvovanú a tak. Na základe tejto druhotnej registrácie sme rozhodli, ktorí z nich sú prijatí a ktorí sú náhradníci. Do konca januára dostanú všetci mail, v ktorom im bude oznámené, na akú úlohu a v ktorých časoch sa s nimi počíta. My nebudeme potrebovať viac ako 700 dobrovoľníkov, ale nikoho sme zatiaľ neodmietli. Nikdy nevieme, kde nám vznikne nejaká medzera.
.koľko ľudí, okrem dobrovoľníkov, bude pracovať pre organizačný výbor?
Organizačný výbor má prezidenta, 10 pozícií riaditeľov a postupne bude mať okolo 70 pracovníkov.
.ako je to financované?
Organizačný výbor majstrovstiev sveta je akciová spoločnosť, ktorá je dcérskou spoločnosťou Slovenského zväzu ľadového hokeja. Príjmy máme z predaja vstupeniek. Väčšina ostatných príjmov ide marketingovej spoločnosti Infront, ktorá kúpila marketingové práva od Medzinárodnej hokejovej federácie.
.ty si jedna z tých riaditeliek, máš na starosti komunikáciu. Čo je konkrétne tvojou náplňou práce?
Veľa vecí. Od denno-dennej komunikácie s médiami, ktorá sa neuveriteľne stupňuje cez celý akreditačný proces médií až po vybavovanie presscentier a mediálnych zón. A potom všeličo iné, napríklad výroba našich vlastných propagačných materiálov, schvaľovanie propagačných materiálov, ktoré vyrába niekto iný – napríklad sa ide tlačiť poštová známka a bude sa vyrábať aj pamätná minca – to všetko sa musí posúdiť a schváliť. No a celá mediálna kampaň, príprava tlačových konferencií, a tak ďalej.
.posledná otázka: kedy budeš spokojná?
No, nikdy. (Smiech.)
.pýtame sa, kedy budeš spokojná s organizáciou majstrovstiev sveta.
Aha. No asi vtedy, keď ja sama uvidím, že sme to urobili najlepšie, ako sa len dalo. Že sme do toho dali všetko a že všetko klaplo. Pritom si uvedomujem, že ak to aj zorganizujeme takmer dokonale a tí naši chlapci budú bojovať o záchranu, tak to bude celé vnímané zle. A na druhej strane, keď to aj po organizačnej stránke dopadne veľmi zle a oni získajú medailu, tak to bude super. Takže spokojná budem vtedy, keď to z organizačného hľadiska všetko do seba zapadne a keď naši chalani uhrajú dobrý výsledok.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.