Tenorista z Peru, jeden z najlepších súčasných operných sólistov, sa s manželkou zoznámil vďaka profesorke Eve Blahovej, u ktorej v Bratislave študovala operný spev. Na naše zvedavé otázky o jej šúdiu v Bratislave a o manželstve s Juanom Diegom odpovedá milo a šarmantne a netají, že spolu čakajú dieťa. Na pozornosť verejnosti je zvyknutá – ich cirkevný sobáš v Lime bol národnou udalosťou, prenášanou naživo štátnou televíziou a na obrad prišiel aj peruánsky prezident a najznámejší peruánsky spisovateľ Llosa. Obdivuhodná žena, ktorá sa kvôli manželovi vzdala vlastnej kariéry.
.sacherka a tenis
Po chvíli čakania s ospravedlnením prichádza meškajúci maestro Juan Diego, ktorý sa zdržal na skúške v Konzerthause. Objednáva si obľúbenú kávu a „najobľúbenejší zákusok, Sacher tortu so šľahačkou“. Jeho najobľúbenejším športom je tenis a vtipne poznamenáva, že „niekedy počas predstavenia, keď nie som na pódiu, v šatni trénujem backhand“. Je úplný vegetarián a spieva „len pracovne“. Aby si chránil hlasivky, tak sa snaží „pravidelne spať a málo rozprávať“.
Je to prvýkrát, čo do Bratislavy príde jeden z najlepších operných sólistov na vrchole svojej kariéry. Juan Diego Floréz bude v hlavnom meste Slovenska koncertovať už 3. februára, a bude to významná udalosť. Operná kritika ho zaraďuje medzi 20 najlepších tenorov histórie a je nespochybniteľným kráľom belcanta – operného štýlu Beliniho, Rosiniho a Donizettiho. Naposledy triumfoval v milánskej Scale a viedenskej Štátnej opere práve v Rossiniho opere Barbier zo Sevilly.
.talent a dar
Kariéra muža, ktorého považujú za Pavarottiho nástupcu, je skutočne pozoruhodná. Začínal ako záskok v lokále svojej mamy, kde spieval piesne Elvisa Presleyho. Počas štúdia na konzervatóriu spieval v peruánskom národnom zbore. Jeho prvými sólovými rolami boli Veľká omša C Dur od Beethovena a tenorový part v Bachovom Magnificat.
Po pár rokoch sa ho ujal peruánsky tenorista Ernesto Palacio a dal mu jednoduchú radu. Netráp svoj hlas, nesnaž sa ho urobiť sýtejším. Spievaj jednoducho a s vášňou. „Vďaka nemu sa mi podarilo hlas posadiť dopredu, rozjasniť ho, odľahčiť.“ Keď Juan Diego prišiel prvý raz do Európy na rossiniovský festival do Pesara, mal tam spievať malú epizodickú roličku. Hlavný predstaviteľ však ochorel, a Floréz naštudoval jeho rolu v opere Mathilda di Sabran a cez noc sa stal hviezdou. „Na naštudovanie roly som mal veľmi málo času. Skúšal som na javisku a vzápätí som utekal za klavíristom učiť sa part. Taký úspech som nečakal. Keď som prijímal na klaňačke ovácie, bol som úplne zaskočený.“ O menej ako rok už spieval na premiére pod vedením slávneho Mutiho hlavnú rolu v Gluckovej Armide v milánskej La Scale. Krátko predtým La Scalu aj navštívil. „Sľúbil som si, že tu do desiatich rokov budem spievať. Vtedy by som neuveril, že z desiatich rokov bude pár mesiacov.“ Odvtedy prichádza jeden úspech za druhým – kráľovská londýnska opera Covent Garden, Parížska národná opera, Metropolitná opera v New Yorku, Salzburské hudobné slávnosti a potlesky, ovácie, obdiv.
.krásne spievanie prichádza
Juan Diego Floréz, hispánsky štramák, označovaný za jedného z najlepšie oblečených operných spevákov, však operných kritikov opäť šokoval, keď na premiére Donizettiho Dcéry pluku v La Scale porušil 75-ročný zákaz najväčšieho talianskeho diriginta Toscaniniho. Zopakoval áriu. A nie hocijakú. Ah, mes amis, a to dá dvakrát po sebe – a v nej bezchybných 9 vysokých C. To sa len tak nevidí. Opera sa v Taliansku dostala na titulné strany a Juan Diego Floréz sa stal superhviezdou. Pritom vôbec nemal v úmysle porušiť tradíciu. „Vlastne to bol omyl. Doma mám nahrávku Donizettiho Lucrezie Borgie z roku 1958, v ktorej Alfredo Kraus zopakuje jednu áriu a na obale je uvedené, že je z milánskej La Scaly. Až neskôr som sa dozvedel, že je na obale chyba a CD bolo v skutočnosti nahraté v Janove.“
.peruánsky vlastenec
Aj keď Floréz nežije v rodnom Peru, ale striedavo vo Viedni a v Taliansku, na svoju vlasť nezabudol. Inšpirovaný obdobným venezuelským projektom, odštartoval El Sistema, ktorého úlohou je zakladať orchestre po školách na celej krajine. A darí sa mu. „Budujeme v Peru základňu pre profesionálnu hudbu. Ale sledujeme aj oveľa dôležitejší cieľ, pretože deti, ktoré sa venujú umeniu, sú menej ohrozované drogami a kriminalitou.“ Vďaka jeho úspechu a charizme sa v Lime rekonštruuje národná opera a profesionalizuje národný orchester.
Je to, skrátka, človek, ktorého nie je možné prehliadnuť. A už o niekoľko dní budeme jeho „krásny spev“ (bel canto) môcť počuť aj my v Bratislave.
Galakoncert Juana Diega Floréza sa uskutoční v novej budove SND v Sále opery a baletu 3. februára 2011 o 19.30. Orchester SND bude dirigovať Alessandro Vitiello.
Autor je milovník opery.
.sacherka a tenis
Po chvíli čakania s ospravedlnením prichádza meškajúci maestro Juan Diego, ktorý sa zdržal na skúške v Konzerthause. Objednáva si obľúbenú kávu a „najobľúbenejší zákusok, Sacher tortu so šľahačkou“. Jeho najobľúbenejším športom je tenis a vtipne poznamenáva, že „niekedy počas predstavenia, keď nie som na pódiu, v šatni trénujem backhand“. Je úplný vegetarián a spieva „len pracovne“. Aby si chránil hlasivky, tak sa snaží „pravidelne spať a málo rozprávať“.
Je to prvýkrát, čo do Bratislavy príde jeden z najlepších operných sólistov na vrchole svojej kariéry. Juan Diego Floréz bude v hlavnom meste Slovenska koncertovať už 3. februára, a bude to významná udalosť. Operná kritika ho zaraďuje medzi 20 najlepších tenorov histórie a je nespochybniteľným kráľom belcanta – operného štýlu Beliniho, Rosiniho a Donizettiho. Naposledy triumfoval v milánskej Scale a viedenskej Štátnej opere práve v Rossiniho opere Barbier zo Sevilly.
.talent a dar
Kariéra muža, ktorého považujú za Pavarottiho nástupcu, je skutočne pozoruhodná. Začínal ako záskok v lokále svojej mamy, kde spieval piesne Elvisa Presleyho. Počas štúdia na konzervatóriu spieval v peruánskom národnom zbore. Jeho prvými sólovými rolami boli Veľká omša C Dur od Beethovena a tenorový part v Bachovom Magnificat.
Po pár rokoch sa ho ujal peruánsky tenorista Ernesto Palacio a dal mu jednoduchú radu. Netráp svoj hlas, nesnaž sa ho urobiť sýtejším. Spievaj jednoducho a s vášňou. „Vďaka nemu sa mi podarilo hlas posadiť dopredu, rozjasniť ho, odľahčiť.“ Keď Juan Diego prišiel prvý raz do Európy na rossiniovský festival do Pesara, mal tam spievať malú epizodickú roličku. Hlavný predstaviteľ však ochorel, a Floréz naštudoval jeho rolu v opere Mathilda di Sabran a cez noc sa stal hviezdou. „Na naštudovanie roly som mal veľmi málo času. Skúšal som na javisku a vzápätí som utekal za klavíristom učiť sa part. Taký úspech som nečakal. Keď som prijímal na klaňačke ovácie, bol som úplne zaskočený.“ O menej ako rok už spieval na premiére pod vedením slávneho Mutiho hlavnú rolu v Gluckovej Armide v milánskej La Scale. Krátko predtým La Scalu aj navštívil. „Sľúbil som si, že tu do desiatich rokov budem spievať. Vtedy by som neuveril, že z desiatich rokov bude pár mesiacov.“ Odvtedy prichádza jeden úspech za druhým – kráľovská londýnska opera Covent Garden, Parížska národná opera, Metropolitná opera v New Yorku, Salzburské hudobné slávnosti a potlesky, ovácie, obdiv.
.krásne spievanie prichádza
Juan Diego Floréz, hispánsky štramák, označovaný za jedného z najlepšie oblečených operných spevákov, však operných kritikov opäť šokoval, keď na premiére Donizettiho Dcéry pluku v La Scale porušil 75-ročný zákaz najväčšieho talianskeho diriginta Toscaniniho. Zopakoval áriu. A nie hocijakú. Ah, mes amis, a to dá dvakrát po sebe – a v nej bezchybných 9 vysokých C. To sa len tak nevidí. Opera sa v Taliansku dostala na titulné strany a Juan Diego Floréz sa stal superhviezdou. Pritom vôbec nemal v úmysle porušiť tradíciu. „Vlastne to bol omyl. Doma mám nahrávku Donizettiho Lucrezie Borgie z roku 1958, v ktorej Alfredo Kraus zopakuje jednu áriu a na obale je uvedené, že je z milánskej La Scaly. Až neskôr som sa dozvedel, že je na obale chyba a CD bolo v skutočnosti nahraté v Janove.“
.peruánsky vlastenec
Aj keď Floréz nežije v rodnom Peru, ale striedavo vo Viedni a v Taliansku, na svoju vlasť nezabudol. Inšpirovaný obdobným venezuelským projektom, odštartoval El Sistema, ktorého úlohou je zakladať orchestre po školách na celej krajine. A darí sa mu. „Budujeme v Peru základňu pre profesionálnu hudbu. Ale sledujeme aj oveľa dôležitejší cieľ, pretože deti, ktoré sa venujú umeniu, sú menej ohrozované drogami a kriminalitou.“ Vďaka jeho úspechu a charizme sa v Lime rekonštruuje národná opera a profesionalizuje národný orchester.
Je to, skrátka, človek, ktorého nie je možné prehliadnuť. A už o niekoľko dní budeme jeho „krásny spev“ (bel canto) môcť počuť aj my v Bratislave.
Galakoncert Juana Diega Floréza sa uskutoční v novej budove SND v Sále opery a baletu 3. februára 2011 o 19.30. Orchester SND bude dirigovať Alessandro Vitiello.
Autor je milovník opery.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.