Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Jedinečná operná dúha

.peter Kukumberg .časopis .hudba

Živo si spomínam na augustový večer v roku 1996 na Rossiniho festivale v Pesare, kde zažiaril útly mladík, ktorý v záskoku naštudoval hlavnú úlohu v opere Mathilda di Shabran.

Nezabúdam ani na jeho neskorší úchvatný recitál, keď pred bočným východom z divadla  čakal húf ľudí na  tenoristu v bielom smokingu, vtedy už slávneho, ako i na jeho ďalšie mimoriadne operné kreácie. Napokon mám v pamäti nedávny civilný rozhovor  s Juanom Diegom Flórezom pred  pesarským konzervatóriom... Zrazu vďaka diplomatickému altruizmu organizátorov vstupuje tento rodák z Limy na dosky Slovenského národného divadla.
V doslovne omamnom gala večeri brilantný umelec nielen presvedčil o svojom formáte a reputácii, ale nadovšetko okúzlil charizmatickou kultivovanosťou. Urobil tak jednak repertoárom z ukážok dokonalého bel canta i keď v áriách tunajšiemu obecenstvu sotva známych, o to však objavnejších, ale predovšetkým svojím komplexným prejavom. Tento umelec podriaďuje svoj nevšedný dar hlasu neomylnej umeleckej inteligencii a štýlovej technike (sopránové či tenorové  koloratúry vôbec nevyjadrujú len vokálnu bravúru, ale samy sú prostriedkom kolorujúcim buď dramatický, alebo komický výraz ). Flórezova špecifická  deklamácia je pritom podriadená absolútnej pokore pred notovým záznamom. Vtedy sa spevák stáva doslovne spolutvorcom skladateľovho zámeru. Jeho prednes je bez akýchkoľvek manier a vyjadruje najvrúcnejší citový vzťah k dielu. Symbióza nádhernej oceľovo lemovanej  farby hlasu s jedinečným interpretačným výkonom nenecháva nikoho chladným. Umelec takejto kvality tým získava pre operu aj nových, najmä mladých prívržencov. Flórezov estetický prínos v tomto umeleckom žánri je vrcholne sugestívny a mocne inšpirujúci.  Bratislavský koncert umne gradoval, pričom sa spevák nevyhol ani dramatickým verdiovským vsuvkám, ako aj slávnym prídavkom. Z hrdla mimoriadne disciplinovaného a disponovaného tenoristu sa smerom k vďačnému a citlivému auditóriu rinuli tie najušľachtilejšie tóny, ktoré doslova hladia dušu. Spevácka kreácia bola priaznivo skĺbená s  nečakane šťavnatým výkonom orchestra Opery SND pod taktovkou talianskeho dirigenta Alessandra Vitiella.
Duša človeka zo začiatku 19. storočia je s tou našou vývinovo totožná. Jej bázou je fascinujúca neuronálna sieť ľudského mozgu, ktorá hudobným géniom umožnila tvoriť a  interprétom sprostredkovať dielo. Nám ostatným prináša krásny vnem pohladenia i v dnešnej, civilizačnými nápormi poznačenej epoche.

Juan Diego Flórez, 3. február 2011, SND

Autor je neurológ.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite