Mladá ambiciózna baletka Nina (Natalie Portmanová) je rovnako ako ostatní Aronofského hrdinovia vystavená trýznivej túžbe. Nezrelé upäté dievča, žijúce v tieni prísnej matky (Barbara Hersheyová), sníva o role labutej kráľovnej v pripravovanej inscenácii Labutieho jazera. Novátorský režisér Thomas (Vincent Cassel) však o Nininej schopnosti stvárniť náročnú úlohu pochybuje. Verí síce, že by mladá baletka zvládla rolu nevinnej bielej labute; ale pre temnú a zmyselnú čiernu labuť sa podľa neho hodí skôr nová členka súboru, vášnivá a spontánna Lily (Mila Kunisová). Nina sa však svojej túžby vzdať nemieni a jej posadnutosť ju sťahuje do temnoty.
.psychologický triler
Aronofského nový film pre zobrazenie utrpenia a príkoria, ktoré musí hlavná postava absolvovať kvôli úspechu vo vybranej profesii prirovnávajú k nedávnemu Wrestlerovi. V skutočnosti sa režisér od takmer dokumentárne nezaujatého pozorovania zápasníka, túžiaceho po návrate na výslnie, vrátil najmä k svojmu celovečernému debutu Pi. Čierna labuť predstavuje ďalší vypätý psychologický triler o osobnosti, ktorú jej posadnutosť určitým záujmom (matematikou v Pi, baletom v Čiernej labuti) privádza až na hranicu psychózy. Film je ďalšou podmanivou štúdiou postupného vnútorného rozkladu emočne narušenej osobnosti, ktorá v márnej túžbe po dokonalosti stráca kontakt s vlastným Ja. V oboch prípadoch sa vytesnená a nepriznaná stránka duše vracia späť v podobe hrozivých psychotických bludov a halucinácií. V Čiernej labuti sa navyše režisér odvážil vykročiť na neprebádané územie sexuality – chladná, až frigidná Nina začína za dramatických okolností odhaľovať vlastnú zmyselnosť a temperament.
Zaujímavú podobu má v tomto filme puto medzi Ninou a jej matkou. Rodič, prenášajúci na svoje dieťa vlastné nenaplnené ambície a deformujúci jeho osobnosť, patrí medzi obľúbené filmové motívy. Aronofsky sa, našťastie, vyhol bežnému klišé o rodičovi, ktorý si postupne uvedomí svoj omyl a nechá svojmu dieťaťu slobodu. Postavu matky zobrazil ako nejednoznačnú kombináciu neurčitej hrozby a dotieravej starostlivosti a nechal ju veriť oprávnenosti svojho konania až do samého konca. Na kamarátstve medzi Ninou a Lily režisér zasa krásne demonštruje narastajúcu paranoju hlavnej hrdinky. Vzťah medzi Ninou a Thomasom využíva na to, aby odhalil povrchnosť a pretvárku zákulisia baletného súboru.
Veľkú pochvalu si zaslúži Natalie Portmanová za famózne stvárnenie Niny. Podarilo sa jej verne zobraziť hrdinkinu kŕčovitú potrebu všetko kontrolovať, jej záblesky potláčaných emócií a sexuality i jej zmätené psychotické prejavy. Oporu mal Aronofsky i v ďalších hercoch, ktorí boli vhodne typovo vybratí. Vincent Cassel výborne zahral talentovaného, no sebeckého pôžitkára Thomasa. Mila Kunisová zdatne balansuje medzi Lilinou rafinovanou zvodnosťou a sympatickou priateľskosťou. Barbara Hersheyová dokázala matku obdariť kombináciou krutosti, potláčanej frustrácie a prehnanej starostlivosti.
.nepokoj
Režisér využíva subtílnejšie výrazové prostriedky ako v snímkach Requiem za sen alebo Pi, vo filme je však sústavne prítomný pulzujúci nepokoj, podobne ako v spomenutých tituloch. Aronofsky tento efekt dosahuje precíznou zvukovou dramaturgiou, premyslenou kompozíciou záberov a rafinovaným využívaním detailov. Zábery nožničiek, nožov, rozbitého skla či Nininých drobných zranení vyvolávajú nepríjemné pocity znepokojenia a strachu, ktoré ešte umocňujú neurčité ruchy a pazvuky. Snímanie Nininých halucinácií spôsobom, akoby išlo o skutočnosť, dovoľuje divákom naplno pocítiť hrôzu zo strácania schopnosti rozlíšiť predstavu od reality. Elegancia a ladnosť tanca v kombinácii s hudbou z Labutieho jazera vytvára úžasný protipól k Nininej krutosti k sebe samej i jej psychotickej dezorientácii.
Čierna labuť prináša silný príbeh osobnej tragédie, nakrútený s nezvyčajnou remeselnou zručnosťou. Aronofského bežný štandard.
Čierna labuť (Black Swan, USA, 2010) Réžia: Darren Aronofsky Scenár: Mark Heyman, Andrés Heinz, John McLaughlin Kamera: Matthew Libatique Hudba: Clint Mansell Hrajú: Natalie Portmanová, Mila Kunisová, Vincent Cassel, Winona Ryderová.
.psychologický triler
Aronofského nový film pre zobrazenie utrpenia a príkoria, ktoré musí hlavná postava absolvovať kvôli úspechu vo vybranej profesii prirovnávajú k nedávnemu Wrestlerovi. V skutočnosti sa režisér od takmer dokumentárne nezaujatého pozorovania zápasníka, túžiaceho po návrate na výslnie, vrátil najmä k svojmu celovečernému debutu Pi. Čierna labuť predstavuje ďalší vypätý psychologický triler o osobnosti, ktorú jej posadnutosť určitým záujmom (matematikou v Pi, baletom v Čiernej labuti) privádza až na hranicu psychózy. Film je ďalšou podmanivou štúdiou postupného vnútorného rozkladu emočne narušenej osobnosti, ktorá v márnej túžbe po dokonalosti stráca kontakt s vlastným Ja. V oboch prípadoch sa vytesnená a nepriznaná stránka duše vracia späť v podobe hrozivých psychotických bludov a halucinácií. V Čiernej labuti sa navyše režisér odvážil vykročiť na neprebádané územie sexuality – chladná, až frigidná Nina začína za dramatických okolností odhaľovať vlastnú zmyselnosť a temperament.
Zaujímavú podobu má v tomto filme puto medzi Ninou a jej matkou. Rodič, prenášajúci na svoje dieťa vlastné nenaplnené ambície a deformujúci jeho osobnosť, patrí medzi obľúbené filmové motívy. Aronofsky sa, našťastie, vyhol bežnému klišé o rodičovi, ktorý si postupne uvedomí svoj omyl a nechá svojmu dieťaťu slobodu. Postavu matky zobrazil ako nejednoznačnú kombináciu neurčitej hrozby a dotieravej starostlivosti a nechal ju veriť oprávnenosti svojho konania až do samého konca. Na kamarátstve medzi Ninou a Lily režisér zasa krásne demonštruje narastajúcu paranoju hlavnej hrdinky. Vzťah medzi Ninou a Thomasom využíva na to, aby odhalil povrchnosť a pretvárku zákulisia baletného súboru.
Veľkú pochvalu si zaslúži Natalie Portmanová za famózne stvárnenie Niny. Podarilo sa jej verne zobraziť hrdinkinu kŕčovitú potrebu všetko kontrolovať, jej záblesky potláčaných emócií a sexuality i jej zmätené psychotické prejavy. Oporu mal Aronofsky i v ďalších hercoch, ktorí boli vhodne typovo vybratí. Vincent Cassel výborne zahral talentovaného, no sebeckého pôžitkára Thomasa. Mila Kunisová zdatne balansuje medzi Lilinou rafinovanou zvodnosťou a sympatickou priateľskosťou. Barbara Hersheyová dokázala matku obdariť kombináciou krutosti, potláčanej frustrácie a prehnanej starostlivosti.
.nepokoj
Režisér využíva subtílnejšie výrazové prostriedky ako v snímkach Requiem za sen alebo Pi, vo filme je však sústavne prítomný pulzujúci nepokoj, podobne ako v spomenutých tituloch. Aronofsky tento efekt dosahuje precíznou zvukovou dramaturgiou, premyslenou kompozíciou záberov a rafinovaným využívaním detailov. Zábery nožničiek, nožov, rozbitého skla či Nininých drobných zranení vyvolávajú nepríjemné pocity znepokojenia a strachu, ktoré ešte umocňujú neurčité ruchy a pazvuky. Snímanie Nininých halucinácií spôsobom, akoby išlo o skutočnosť, dovoľuje divákom naplno pocítiť hrôzu zo strácania schopnosti rozlíšiť predstavu od reality. Elegancia a ladnosť tanca v kombinácii s hudbou z Labutieho jazera vytvára úžasný protipól k Nininej krutosti k sebe samej i jej psychotickej dezorientácii.
Čierna labuť prináša silný príbeh osobnej tragédie, nakrútený s nezvyčajnou remeselnou zručnosťou. Aronofského bežný štandard.
Čierna labuť (Black Swan, USA, 2010) Réžia: Darren Aronofsky Scenár: Mark Heyman, Andrés Heinz, John McLaughlin Kamera: Matthew Libatique Hudba: Clint Mansell Hrajú: Natalie Portmanová, Mila Kunisová, Vincent Cassel, Winona Ryderová.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.