Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Recenzie

.časopis .hudba

Bright Eyes, The People´s Key, Saddle Creek
Keď v roku 2005 americká skupina Bright Eyes vydala dva albumy naraz, zrodila sa hviezda. Bol ňou jej líder, mladý pesničkár Conor Oberst, ktorého kritici označili za rozorvaný hlas americkej generácie „noughties“. S Bright Eyes nahral ešte pompézny, ale nie celkom uspokojivý album Cassadaga, ale v nasledujúcich troch rokoch robil všetko preto, aby utiekol čo najďalej od svojej kapely a nahral tri albumy s inými hudobníkmi. No jej najnovší album ukazuje, že na rozdiel od rôznych projektov je doma v Bright Eyes. The People´s Key nie je Connorovým najlepším albumom, ale skladať piesne, v ktorých cítiť, že na svojom chrbte nesie celú váhu sveta, kde zavíja ako kojot na mesiac, kde jeho srdce krváca, vôbec nezabudol. Neprekáža ani odklon od tradičného alt-countryového zvuku bližšie k rocku a synthypopu.
4/5
.peter Bálik    

James Blake, James Blake
, A&M /Atlas
James Blake, mladý britský skladateľ, DJ a producent sa na svojom eponymnom debute odklonil od očakávaní kolekcie melodických dubstepových hitov, s ktorými začínal svoju kariéru a vybral sa zložitejšou a eklektickejšou cestou. Po vzore prvého singla Limit To Your Love kombinuje minimalistickú elektroniku s hutnými sub-basmi, jemným pesničkárstvom, soulovým spevom a „nadžezlým" klavírom. Blake je síce odvážny a umne graduje napätie v The Wilhelm Scream alebo vrství svoje emotívne vokály v dvojčasťovej Lindesfarne, ale časť albumu znie nedozreto, nedokončene, prípadne repetitívne. Akoby sa nevedel dočkať vydania svojej prvej platne a nenechal svojim piesňam dosť času. Napriek občasnej nedotiahnutosti James Blake zaujímavo prepája inteligentný a nápaditý pop s experimentálnou elektronikou a priam starosvetským prístupom k inštrumentálnym aranžmánom. Nadžánrovosť a minimalizmus prejavu ho stavajú do zaujímavej polohy podobnej triu The XX
4/5
.tomáš Slaninka

Andrej Turok – Guitarius,
GMP Records
Andrej Turok nastúpil na scénu začiatkom 80. rokov ako gitarista skupiny Tamis. V silnej zostave s Bercom Baloghom a Jurajom Griglákom šlo o jednu z prvých funkových lastovičiek na domácej pôde. Neskôr sa „Golem“ sústredil viac na prácu v štúdiu. Jeho skladby a texty spievali napríklad Peter Dvorský, Martin Babjak, produkoval a koprodukoval albumy Kmeťobandu, Márie Bundovej, Ivany Christovej a ďalších. Andrej je labužníkom a vyznávačom krásnych vecí, ktoré dokážu spríjemniť život. V tom duchu skomponoval alebo prebral a upravil, naprogramoval a sám (s malou pomocou priateľov) aj nahral svoj inštrumentálny album Guitarius. Príjemný relaxačný smooth jazz nemá u nás veľké zastúpenie. V Andrejovom podaní ide o štýlovo precíznu verziu hudby, ktorej pravidlá v minulosti definovali osobnosti ako George Benson, Jeff Golub či Kenny G.
3/5
.martin Chrobák

Mahatma Dandys, Las cosas son así, Sonidero nacional

Juhoameričania bývajú veselí roztopašným spôsobom. Napríklad aj argentínska kapela Mahatma Dandys. Je taká, ako jej názov – humorne uletená. Hrá podobne ako niektoré skupiny v slovenskej časti Eurovision Song Contest zo špásu v šatni pred vystúpením – bez strojenosti. Uprednostňuje výraznú melodiku, gitary, bandoneon, trúbky, perkusie. Počuť vplyvy tvorby skupiny Onda Vaga, ale aj Gogol Bordello, no bez rockovej tvrdosti.  Štýly folk, cumbia, ska dopĺňajú náznaky vplyvov Balkánu a klezmeru. (To je teraz na juhoamerickej alternatívnej scéne módne.) Repertoár na albume Las cosas son así je  napumpovaný piesňami s hitovým potenciálom. Pritom ani jedna sa na súčasné hity nepodobá. Filozofiou Mahatma Dadys je totiž hudba bez elektrickej energie, bez ktorej dnešné hitparádové skladby nešliapu. Budúcnosť však patrí šetreniu elektriny.
5/5
.miro Potoček
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite