.vaše meno sa očakávalo medzi uchádzačmi o funkciu šéfa RTVS. Napokon sa tam neobjavilo. Prečo?
V danej chvíli a pri existujúcom legislatívnom nastavení som nemal túto ambíciu z viacerých dôvodov – osobných aj profesijných. Napokon, avizoval som to od prvej chvíle, ako som začal dostávať podobné otázky.
.pôsobili ste už ako šéf Rady STV do roku 2007. Má súčasná Rada podobné úlohy ako tá, v ktorej ste pôsobili, alebo je to podstatne iné zadanie?
Tie úlohy sú do značnej miery podobné. Zmena je najmä v tom, že súčasná rada do seba inkorporovala aj dozorné komisie, takže bude mať viac úloh aj v zmysle kontroly hospodárenia RTVS. Zásadnou zmenou je to, že rada už nevolí a neodvoláva generálneho riaditeľa.
.môže aspoň iniciovať jeho odvolanie, ak nebude spokojná s prácou, ktorú riaditeľ odvádza?
Áno, môže príslušnému výboru NR SR dať podnet, aby podal návrh na jeho odvolanie – pravda, len na základe jasne definovaných zákonných dôvodov.
.je to riešenie, ktoré spojilo dve mediálne rady a dve dozorné rady, dobré?
Z hľadiska efektívnosti to považujem za rozumné. Deväťčlenný orgán nahradí štyri orgány, v ktorých sedelo celkovo 36 ľudí.
.voľba členov rady bola zvláštna v tom, že sa do nej vyberali právnici, ekonómovia aj mediálni odborníci pre rozhlas a pre televíziu. Váš názor na takýto výber ľudí do rady?
Je to pochopiteľné riešenie. Aj vzhľadom na spojenie televízie a rozhlasu do jednej inštitúcie musia v rade byť experti na obe oblasti, a keďže preberá aj funkciu dozornej komisie, tak aj ekonómovia a právnici. Pokiaľ ide o samotný spôsob výberu členov rady – v parlamentnej demokracii je voľba v parlamente legitímna. No ideálne by bolo, keby išlo primárne o voľbu odbornú.
.rada RTVS bude činnosť manažmentu iba kontrolovať, alebo bude aj iniciovať vlastné návrhy, ako zlepšiť fungovanie inštitúcie, prípadne aj sama navrhovať, kde je vhodné šetriť a kde nie?
Myslím si, že by sa nemala opakovať situácia z Rady STV, keď niektorí jej členovia mali ambíciu vstupovať do obsahu rozhodnutí manažmentu, hoci za tie rozhodnutia neniesli nijakú zodpovednosť. Na druhej strane by si rada ako celok neplnila svoju zákonnú – teda kontrolnú funkciu, ak by nechala dôjsť situáciu v STV až do takého stavu, v akom sa televízia nachádzala koncom roka 2010. Rada by preto mala konať v rozsahu svojich zákonných kompetencií.
.tie sú aké?
Máme kontrolovať manažment, dohliadať na dodržiavanie zákona, samozrejme aj na hospodárnosť a efektívnosť nakladania s verejnými prostriedkami, ako aj s majetkom RTVS. Budeme schvaľovať zásadné dokumenty, ktoré sú potrebné pre základný chod inštitúcie, teda štatút, organizačný poriadok, rozpočet. No opakujem, rada by nemala vstupovať do kompetencií manažmentu, pretože za prípadné zlé rozhodnutia nenesie nijakú zodpovednosť a deformuje to vzťah rady ku generálnemu riaditeľovi.
.ak bude chcieť manažment obmedziť vysielanie, potrebuje váš súhlas?
Minimálny rozsah programových služieb, ktoré má RTVS poskytovať, stanovuje predsa zákon. Momentálne RTVS vysiela väčší rozsah programových služieb, ako je toto zákonné minimum. Uvidíme, aký bude návrh programovej redukcie v prvom predloženom rozpočte a v koncepcii riadenia a rozvoja RTVS i jej programovej služby. Aj tú bude schvaľovať rada.
.vy sám máte už jasný názor na to, či zdvihnete ruku za menšiu verejnoprávnu ponuku?
Kľúčové pre mňa bude, aby rozsah poskytovanej programovej služby zodpovedal reálnym rozpočtovým možnostiam RTVS.
.kedy by sme mohli vidieť vo vysielaní RTVS výrazné zmeny k lepšiemu?
Čo sa týka deficitného hospodárenia, očakávame zásadné zmeny okamžite. Už návrh prvého riadneho rozpočtu by mal odrážať momentálny zlý stav ekonomiky RTVS, za ktoré môže prevzatie dlhov STV.
.a čo sa týka programu?
Tam je ten cyklus dlhší, takže zásadnejšie zmeny bude možno vidieť až od jesennej sezóny a najmä od roku 2012. Parciálne zmeny by sa mali dať riešiť rýchlejšie, a mohli by priniesť väčšiu kvalitu najmä v spravodajstve a publicistike.
V danej chvíli a pri existujúcom legislatívnom nastavení som nemal túto ambíciu z viacerých dôvodov – osobných aj profesijných. Napokon, avizoval som to od prvej chvíle, ako som začal dostávať podobné otázky.
.pôsobili ste už ako šéf Rady STV do roku 2007. Má súčasná Rada podobné úlohy ako tá, v ktorej ste pôsobili, alebo je to podstatne iné zadanie?
Tie úlohy sú do značnej miery podobné. Zmena je najmä v tom, že súčasná rada do seba inkorporovala aj dozorné komisie, takže bude mať viac úloh aj v zmysle kontroly hospodárenia RTVS. Zásadnou zmenou je to, že rada už nevolí a neodvoláva generálneho riaditeľa.
.môže aspoň iniciovať jeho odvolanie, ak nebude spokojná s prácou, ktorú riaditeľ odvádza?
Áno, môže príslušnému výboru NR SR dať podnet, aby podal návrh na jeho odvolanie – pravda, len na základe jasne definovaných zákonných dôvodov.
.je to riešenie, ktoré spojilo dve mediálne rady a dve dozorné rady, dobré?
Z hľadiska efektívnosti to považujem za rozumné. Deväťčlenný orgán nahradí štyri orgány, v ktorých sedelo celkovo 36 ľudí.
.voľba členov rady bola zvláštna v tom, že sa do nej vyberali právnici, ekonómovia aj mediálni odborníci pre rozhlas a pre televíziu. Váš názor na takýto výber ľudí do rady?
Je to pochopiteľné riešenie. Aj vzhľadom na spojenie televízie a rozhlasu do jednej inštitúcie musia v rade byť experti na obe oblasti, a keďže preberá aj funkciu dozornej komisie, tak aj ekonómovia a právnici. Pokiaľ ide o samotný spôsob výberu členov rady – v parlamentnej demokracii je voľba v parlamente legitímna. No ideálne by bolo, keby išlo primárne o voľbu odbornú.
.rada RTVS bude činnosť manažmentu iba kontrolovať, alebo bude aj iniciovať vlastné návrhy, ako zlepšiť fungovanie inštitúcie, prípadne aj sama navrhovať, kde je vhodné šetriť a kde nie?
Myslím si, že by sa nemala opakovať situácia z Rady STV, keď niektorí jej členovia mali ambíciu vstupovať do obsahu rozhodnutí manažmentu, hoci za tie rozhodnutia neniesli nijakú zodpovednosť. Na druhej strane by si rada ako celok neplnila svoju zákonnú – teda kontrolnú funkciu, ak by nechala dôjsť situáciu v STV až do takého stavu, v akom sa televízia nachádzala koncom roka 2010. Rada by preto mala konať v rozsahu svojich zákonných kompetencií.
.tie sú aké?
Máme kontrolovať manažment, dohliadať na dodržiavanie zákona, samozrejme aj na hospodárnosť a efektívnosť nakladania s verejnými prostriedkami, ako aj s majetkom RTVS. Budeme schvaľovať zásadné dokumenty, ktoré sú potrebné pre základný chod inštitúcie, teda štatút, organizačný poriadok, rozpočet. No opakujem, rada by nemala vstupovať do kompetencií manažmentu, pretože za prípadné zlé rozhodnutia nenesie nijakú zodpovednosť a deformuje to vzťah rady ku generálnemu riaditeľovi.
.ak bude chcieť manažment obmedziť vysielanie, potrebuje váš súhlas?
Minimálny rozsah programových služieb, ktoré má RTVS poskytovať, stanovuje predsa zákon. Momentálne RTVS vysiela väčší rozsah programových služieb, ako je toto zákonné minimum. Uvidíme, aký bude návrh programovej redukcie v prvom predloženom rozpočte a v koncepcii riadenia a rozvoja RTVS i jej programovej služby. Aj tú bude schvaľovať rada.
.vy sám máte už jasný názor na to, či zdvihnete ruku za menšiu verejnoprávnu ponuku?
Kľúčové pre mňa bude, aby rozsah poskytovanej programovej služby zodpovedal reálnym rozpočtovým možnostiam RTVS.
.kedy by sme mohli vidieť vo vysielaní RTVS výrazné zmeny k lepšiemu?
Čo sa týka deficitného hospodárenia, očakávame zásadné zmeny okamžite. Už návrh prvého riadneho rozpočtu by mal odrážať momentálny zlý stav ekonomiky RTVS, za ktoré môže prevzatie dlhov STV.
.a čo sa týka programu?
Tam je ten cyklus dlhší, takže zásadnejšie zmeny bude možno vidieť až od jesennej sezóny a najmä od roku 2012. Parciálne zmeny by sa mali dať riešiť rýchlejšie, a mohli by priniesť väčšiu kvalitu najmä v spravodajstve a publicistike.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.